Bukefalos 30 år!

Tonto

Trådstartare
Vi har antagligen hittat en ny bil, blir en Skoda Kodiaq, förhoppningsvis får vi den i veckan. :)

Men då till burfrågan.

Vi har två stycken BC som väger ca 19 kg, funderar på buralternativ. När det gäller MIM, Thule, Artefex etc, vilka får våra hundar plats i? Vill att dom ska kunna sitta upp och ligga bekvämt. Funderar också på att köpa robustburar igen, men vore typ skönt att köpa något färdigt om det finns något som fungerar för oss. :)

Har för mig att det ska gå in en MIM XL i dom. MIM har bra på sin hemsida där det går att välja bil och årsmodell så får man upp det som passar.

Men det är nog endast i måttanpassad som du kan få ut fullhöjd.

Vi har antagligen hittat en ny bil, blir en Skoda Kodiaq, förhoppningsvis får vi den i veckan. :)

Men då till burfrågan.

Vi har två stycken BC som väger ca 19 kg, funderar på buralternativ. När det gäller MIM, Thule, Artefex etc, vilka får våra hundar plats i? Vill att dom ska kunna sitta upp och ligga bekvämt. Funderar också på att köpa robustburar igen, men vore typ skönt att köpa något färdigt om det finns något som fungerar för oss. :)
Gällande minimimått finns på Jordbruksverkets sida.
Jag har MIM DXXL till mina två aussie på 17 resp. 20 kg. Är egentligen lite onödigt hög, men eftersom den går in i min bil så får de ha kvar den.

MIMs hemsida har jättebra guide till vilka burar som passar vilka bilar. Och tvärtom, vilka bilar funkar till den bur man vill ha.

Jag är opererad flera gånger och har verkligen varit livrädd innan. Det har hjälpt mig att fokusera på kvällen / dagen efter operationen. Typ ”ikväll är det gjort”. Fått lugnande innan och personalen har varit fantastisk så det har gått bra.

Har för mig att det ska gå in en MIM XL i dom. MIM har bra på sin hemsida där det går att välja bil och årsmodell så får man upp det som passar.

Men det är nog endast i måttanpassad som du kan få ut fullhöjd.
Tror den är 100cm bred så borde ju fungera! Kanske får åka och kika om Bog vill gå in i den.

Mätte bog till ryggen nu och han är 61 cm hög :laugh: Men väger 18 kg. Sambon vill ha måttbeställda för att maxa utrymmet, men är själv sugen på MIM, lättare att sälja om man inte har två hundar sen, enligt deras sida ska deras Double Large + DL+ fungera. Den är 69 cm hög, men visst är det mankhöjd + 5 cm som är minimumhöjd?

​

Den är 69 cm hög, men visst är det mankhöjd + 5 cm som är minimumhöjd?

Höjden mätt från hundens hjässa när den står normalt, senaste jag läste Jordbruksverkets regler, och det var ganska nyligen för jag fick själv leta bur tidigare i år. Det blev lastgaller och grind istället, för det gick inte att hitta en som matchade kraven och samtidigt rymdes i någon av de bilar som var aktuella för mig. Men det kanske inte blir ett problem för er. :)

Mätte bog till ryggen nu och han är 61 cm hög :laugh: Men väger 18 kg. Sambon vill ha måttbeställda för att maxa utrymmet, men är själv sugen på MIM, lättare att sälja om man inte har två hundar sen, enligt deras sida ska deras Double Large + DL+ fungera. Den är 69 cm hög, men visst är det mankhöjd + 5 cm som är minimumhöjd?

​

Hundens höjd på/vid hjässan när densamma står normalt. För mina hundar är det +10 cm från mankhöjd.

Bog vägrade att gå in i en Mim L så blir robust igen. Tror inte 4 cm kommer göra skillnad på L+. Med tvådelad bur får vi typ 18 cm extra i höjd också.

Liknande trådar

• R
    Aktiveringsleksaker
  • Bästa hundbur till bil?
  • Hundbil.. xc60? MiMbur?
  • Hur slipper jag grannarnas katter?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur