Hundfoder av olika slag

Bukefalos 30 år!

Lavine

Trådstartare
Jag har hamnat i att läsa om hundfoder på sistone. Har sökt och läst mycket här i forumet men det uppstår bara fler funderingar och de är spretiga och de kommer här. 😃

Mina funderingar gäller torrfoder och kolhydratkällor, förutom en produkt: Magnussons ångkokta. Hur kan man förvara en öppnad sådan förpackning, hur länge håller det i kylskåp, fryser någon in rester av en sån korv?

Spannmåls-/vete-/glutenfritt är ju väldigt populärt. Men dessa foder har då ofta potatis i stället, även sötpotatis förekommer. Är det generellt bättre, vet man det? När jag sökt på det finns åsikten att torrfoder med potatis ska man inte ge någon längre tid. För att inte tala om ris.

Skulle man kunna ge två torrfodersorter? En morgon och en kväll till exempel. Det borde ju bara vara kul för hunden.

Jag har inget emot torrfoder med spannmål/vete i, bara det inte är den största ingrediensen. Men finns det ens såna foder längre?

Majs är jag av någon anledning inte förtjust i att hundfoder innehåller. Troligen nåt jag fått för mig, kanske för att jag en gång såg en Netflixdokumentär som visade på alla nackdelar med majs (för människor). 😁 Eller, är det dåligt? Högt blodsocker? Läste nånstans att det är lättsmält för hund.

Läser gärna era åsikter, tyckanden och erfarenheter.

Jag har hamnat i att läsa om hundfoder på sistone. Har sökt och läst mycket här i forumet men det uppstår bara fler funderingar och de är spretiga och de kommer här. 😃

Mina funderingar gäller torrfoder och kolhydratkällor, förutom en produkt: Magnussons ångkokta. Hur kan man förvara en öppnad sådan förpackning, hur länge håller det i kylskåp, fryser någon in rester av en sån korv?

Spannmåls-/vete-/glutenfritt är ju väldigt populärt. Men dessa foder har då ofta potatis i stället, även sötpotatis förekommer. Är det generellt bättre, vet man det? När jag sökt på det finns åsikten att torrfoder med potatis ska man inte ge någon längre tid. För att inte tala om ris.

Skulle man kunna ge två torrfodersorter? En morgon och en kväll till exempel. Det borde ju bara vara kul för hunden.

Jag har inget emot torrfoder med spannmål/vete i, bara det inte är den största ingrediensen. Men finns det ens såna foder längre?

Majs är jag av någon anledning inte förtjust i att hundfoder innehåller. Troligen nåt jag fått för mig, kanske för att jag en gång såg en Netflixdokumentär som visade på alla nackdelar med majs (för människor). 😁 Eller, är det dåligt? Högt blodsocker? Läste nånstans att det är lättsmält för hund.

Jag tänker att man får utgå ifrån en prioriteringslista. Det kan handla om att man vill ha foder som har ingredienser från Sverige och är tillverkat i Sverige. Tillgänglighet, och att det är någorlunda enkelt att hantera. Pris och naturligtvis att hunden tycker det är smakligt. Självklart kan du ge ett torrfoder på morgonen och ett annat på kvällen, det kan vara svårare med blötfoder.

Jag blandar foder lite utifrån säsong. Under jaktsäsongen får de blötfoder annars torrfoder för det är enklare. Under intensiva jaktdagar får de också energifoder mitt på dagen. Mina hundar har tåliga magar så de har aldrig reagerat på foderbyten.

Magnussons håller några dagar i kyl, men går fint att frysa också.
Flera fodersorter med potatis i har visst sig innehålla giftiga halter av glykoalkaloider och för mycket potatis kan ge diarré. Jag föredrar sötpotatis eller pumpa som rotfrukt istället eftersom det innehåller mycket mer bra fibrer för hunden.

Självklart kan man ge flera olika torrfodersorter, eller blanda torrt och blött, färskfoder, hemlagat osv.
Jag undviker rått till mina hundar pga smittorisk och bakterieresistens men annars så blandar jag mellan torrfoder, blötfoder, lagad mat, färska grönsaker/frukt/bär som topping osv.
Min ena äter ett medicinskt foder pga sjukdom och det innehåller majs. Inte märkt något dåligt med det, magen är stabil och pälsen fin.

Hurvida man vill ha spannmål eller inte i fodret till sin hund beror också på vilken ras man har. Olika raser har olika många genkopior för att producera amylas, enzymet som bryter ner kolhydrater.

Har du tex en mops eller husky så är det helt enkelt inte lämpligt att välja ett foder som är baserat på främst kolhydrater.

Men de flesta hundarna klarar spannmål bra. Man får helt enkelt prova sig fram, vad som funkar för just ens egen hund. Och ja, det finns massor foder med spannmål i. De flesta veterinärfoder har oftast mycket kolhydrater i sig.

Sötpotatis och pumpa, bra info.

Amylas, intressant!

Nån som ger Standardt? (Det går inte söka på här, eller så vet jag inte hur, för jag får även upp alla inlägg med ordet "standard". 😁 ) De skriver på sin hemsida att övergången till Standardt måste ske nästan orimligt långsamt enligt mig, 4-6 veckor. Jag vet att jag gav det till en hund en gång, men lortarna som kom ut var små hårda kulor och det kändes som nåt som inte fungerade för den hunden. Men annars har jag någon typ av gott öga till det fodret, men hör nästan aldrig någon som ger det.

Amylas, intressant!
Förmågan att producera amylas (i större mängd) är något som skiljer hunden från vargen och alltså är ett direkt resultat av domesticeringen av hunden som art. Jag visste dock inte att det skiljer sig åt mellan olika raser, som @SiZo säger, men det verkar ju rimligt i och med att det är en ganska ny förmåga sett ur evolutionsperspektiv :)

Angående ursprungsfrågan @Lavine så går det tycker jag utmärkt att blanda olika sorters foder. Jag har ett svenskt torrfoder som jag är nöjd med som "bas" till båda hundarna och så kan jag toppa/blanda ut med blötfoder, färskfoder, lämplig människomat osv lite beroende på aktuell aktivitetsnivå, om någon behöver upp/ner i vikt osv. Det tycker jag funkar bra!

Sötpotatis och pumpa, bra info.

Amylas, intressant!

Nån som ger Standardt? (Det går inte söka på här, eller så vet jag inte hur, för jag får även upp alla inlägg med ordet "standard". 😁 ) De skriver på sin hemsida att övergången till Standardt måste ske nästan orimligt långsamt enligt mig, 4-6 veckor. Jag vet att jag gav det till en hund en gång, men lortarna som kom ut var små hårda kulor och det kändes som nåt som inte fungerade för den hunden. Men annars har jag någon typ av gott öga till det fodret, men hör nästan aldrig någon som ger det.
Jag ger Standardt normal och är väldigt nöjd. Tycker det är lite hål i huvudet att importera foder från andra sidan jordklotet när vi har flera bra sorter i Sverige. Jag upplever inte att man behöver fasa in väldigt långsamt. Jag ger lite andra sorter (större kulor) som godis och kommer jag över någon bra sort på extrapris blandar jag i det också.

Jag ger också färskfoder och blandar några olika sorter med rött kött som bas. Ger kyckling någon gång ibland men undviker när sonen är hemma pga att hon slickar honom i ansiktet. Bakterier från övrigt kött är jag inte rädd för.

När det gäller spannmålsfritt känner jag till en hund som fick bekymmer med hjärtat efter att ha ätit det. Det fodret innehöll mycket ärtprotein vilket tydligen kan ställa till det med taurinupptaget. Hunden fick tillskott av taurin och blev frisk efter det. Så det kan vara värt att titta lite på varifrån proteinet kommer.

Jag har torrfoder som bas och toppar med Magnussons ångkokta nöt. Torrfoder är lite krångligt eftersom små foderkulor inte finns hos alla märken! Plus att min hund är kräsen. Nutrima äter han så det ger jag.
1779199508703.webp

Magnussoms är för stora korvar för oss så jag delar och fryser in. Funkar bra. Upplever ingen skillnad i smaklighet eller lukt helle för den delen.

Hade gärna gett svenskt torrfoder. Men vad gör man när inte alla märken har småkulor och hunden inte äter det jag skulle vilja att han åt.

Jag har torrfoder som bas och toppar med Magnussons ångkokta nöt. Torrfoder är lite krångligt eftersom små foderkulor inte finns hos alla märken! Plus att min hund är kräsen. Nutrima äter han så det ger jag.
Visa bifogad fil 185517
Magnussoms är för stora korvar för oss så jag delar och fryser in. Funkar bra. Upplever ingen skillnad i smaklighet eller lukt helle för den delen.

Hade gärna gett svenskt torrfoder. Men vad gör man när inte alla märken har småkulor och hunden inte äter det jag skulle vilja att han åt.
Standardt normal har jättesmå kulor, 6-7 mm bara. Kan kanske vara värt att prova?

Standardt normal har jättesmå kulor, 6-7 mm bara. Kan kanske vara värt att prova?
Standardt är väl dock svensk tillverkat men inte producerat i Sverige (oklart om jag får rätt på termerna).
Dvs det tillverkas i Sverige men råvarorna kommer inte från Sverige.

Till TS

Jag gillar dock också Standardt, jag ger Halla (oftast) eller Standardt, och färskfoder (Fodax pga smidigt).
Jag hade varit mer försiktig med färskfoder om jag hade barn.

Min hund blir sällan dålig i magen så ibland köper jag andra märken om det är ett bra märke med nedsatt pris.
Hon kan bli kinkig kring slutet av skendräktigheten så då får hon det hon tycker är godast.
Tror att om hunden fixar det är det bra för den att regelbundet äta diverse och smaka på rester.

Om du ger en enda sorts foder till hunden under en lång period, inte ger den något annat alls att äta och sedan plötsligt "pang bom" byter till något som har helt annat innehåll, då är det inte konstigt om hunden blir dålig i magen. För en hund som är van vid att äta lite allt möjligt så är det sällan några bekymmer med foderbyten och du kan såklart ge flera olika sorter samtidigt. De enda som är starkt emot det är vissa foderleverantörer, eftersom de såklart vill att du ska hålla dig till just deras foder.

Själv ger jag färskfoder som grund, men ger dem en pytteportion torrfoder till lunch eftersom våra dagar är så väldigt långa. Färskfodret varierar, även om jag oftast kör Pondus då jag tycker att de är bäst. Just nu ger jag dock Mush, eftersom de 5kg Ponduskorvar av den sort jag vill ha var slut på jobbet. Torrfoder ger jag oftast Profine High Energy, eftersom det fungerar bäst för min hanhund. För damerna märker jag ingen skillnad när det gäller vilket torrfoder jag ger, förutom att de bajsar olika mycket. Undviker dock foder med vad jag anser är dålig innehållsförteckning.

Jag ger hellre foder med spannmål än de spannmålsfria. När jag gett foder med tex potatis så bajsar de mycket mer jämfört med när jag gett foder med ris istället. Jag vägrar dock vete i maten. Bara de kraven gör att många(!) torrfoder på marknaden idag går bort. Jag vill också ha så högt köttinnehåll som möjligt. Hade såklart gärna gett svensktillverkat och framförallt foder med svenska/nordiska råvaror, men det är bara färskfodren som lever upp till mina krav där.

Och justja, jag vägrar ge foder som inte är specifika med vad de innehåller heller. Tex finns det foder där det bara står "spannmål" och "kött- och köttbiprodukter". Jag vill veta vilka spannmål. Jag vill veta från vilket djur köttet kommer samt hur många procent av innehållet som är kött. Om det inte står, då utgår jag från att det är en försvinnande liten andel kött.

Känner igen kampen att hitta något till kräsen liten hund ;).

Vi ger Furry family. Svensktillverkat med norskt lammkött, små kulor. Det får vara good enough för hunden äter det relativt bra.

Liknande trådar

• Foderalternativ till kräsen hund?
  • Magnussons torrfoder
  • Foder till hund med mag-tarmproblem
  • Katter med olika foder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat