Hundfoder billigt vs. dyrt?

Sv: Hundfoder billigt vs. dyrt?

Finns det någon som provat James Wellbeloved-foder?? Jag ger det till mina katter och är helnöjd.

Jag kör Royal Canin på min schäfer och ger efter rabatt (20% uppfödar rabatt) 359 kr för 15 kg och den säcken har han i lite drygt 6 veckor.

Visstnäringsinnehåll kanske inte skiljer så mycket men man ska kolla protein/fett OCH vatteninnehåll.

Lågklass som jag kallar det typ icas foder med flera har mer vatten i sitt foder och utav dom fodren får du ofta ge dubbelmängd mat per dag än med ett högreklass foder.

I längden blir det dyrare med dom lägreklass fodren då dom ska ha mer i matväg, dom bajsar mer av dom så större inköp av påsar tex.

Jag har en kompis som gav nån mat hon köpte på ica, 10 kg för 79 kr och jag mitt då, hon fick köpa en säck i veckan för 79 kr till sin hund = 316 kr för en månad om det är precis 4 veckor och jag ger som sagt 359 för mitt och håller ca 6 veckor.

Så det blir dyrare om man har som hon å jag större hundmodell att köpa billiga maten.

Hon har nu oxå gått över till högreklass fast annan sort, purina och har den ca 6 veckor hon med nu.Plus att hunden blivit finare i hull och päls av den maten.

Så summan för mig = dyrare = billigare i längden = finare päls och kropp

Hej!

Priset på hundfoder är kanske inte det viktigaste; det kan vara innehållet i påsen som avgör.

Har haft hundar i mer än hälften av mitt liv (är nu 35+) och har köpt foder i många varianter och prisklasser.

Idag var jag ute och surfade runt lite och hittade ett intressant inlägg om hundfoder; klåda, rinnande ögon samt bitande på tassar kan bero på att det är vetemjöl i fodret.

Idag ska jag köpa ett vetefritt foder och se om det hjälper eftersom mina hundar har rinnande ögon + kliar och naggar sig. Har en gråhundsblandis och en akita.

Ha en bra dag :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 157
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har tänkt byta foder till en spannmålsfri sort och har letat runt en hel del. Nu har jag hittat en sort som heter Arion och undrar...
Svar
5
· Visningar
4 366
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka