Hundförbud i vissa rum hemma

Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Calazirya skrev:
Jag skulle inte utesluta min hund från Tv rummet om det är där du spenderar tid på kvällen, hunden är ju trots allt ett flockdjur..

I sådant fall kanske du ska börja kika på Tv i hallen ;) ( skämt )

Det är min åsikt...

Haha, ja jag får väl dra in tv:n i hallen och sitta där med honom på kvällarna. ;)

Om det spelar någon roll så är både hallen och köket stort. Planlösningen är rätt "öppen" och han kommer att få insyn till tv-rummet, då det rummet ansluter direkt från hallen.
Min tanke är också (ifall det blir så att jag delar av) att jag kanske drar in hans bädd intill min säng nattetid. Det skulle kännas bäst för mig, han är van att sova i samma rum som jag...
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

cillamuffins skrev:
att stänga ute hunden från det sociala livet inne (eller du kanske sitter mest i köket?) är lite småtaskigt enligt mig, speciellt om hunden dessutom lämnas ensam på dagarna.

Han kommer inte att vara ensam alls från och med på måndag t.o.m. september. Jag börjar gå natt då, och har turen att kunna ta honom med på jobbet - suveränt! :)
Han är för övrigt väldigt lite ensam, men jag förstår hur du tänker.

Grejen är också (om jag ska försvara min idé lite till ;) ) att jag egentligen spenderar väldigt lite tid framför tv:n. Blir mer surfande för min del, och det sker oftast EFTER att vi tränat/motionerat och hunden är trött och nöjd, och går upp och lägger sig på övervåningen. Som nu, när vi varit ute i ett par timmar + tränat, har han gått upp och lagt sig på sin plats.

Men som sagt, jag är fortfarande kluven och förstår hur ni tänker. Vi får se hur jag gör, och om jag bestämmer mig för att prova göra såhär kommer jag ju såklart att se vad hunden tycker om det. Verkar han inte bry sig utan sussar gott i bädden är han troligen nöjd med situationen - ligger han och gnäller vid grinden känner han sig förmodligen ensam och övergiven. ;)
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

inga hundar i soffa eller säng! Tycker det är lite ohygieniskt. (plus vid fästingtider kan det ju vara lite äckligt)
dom får en egen hundkojja att sova i.
fast min ena hund föredrar o sova UNDER sängen :D är man tillräckligt liten så :D Den stora nöjjer sig med sin hundkojja.
(specialbyggd för o passa henne)

vid en tidigare hund som fällde mkt så fick denna vara i alla rum men inte tv-rummet. Behövde aldrig sätta upp en grind. hunden fick lära sig att gränsen över var "förbjudet område" och denna accepterade detta hur lätt som helst och gick aldrig in.

Fast dom nuvarande hundarna får vara i Tv rummet.
dom fäller så lite så det kvittar.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Min ena hund ligger UNDER täcket på nätterna :o de andra FÅR vara i sängen men dom vill inte, har inga förbud för några djur.....
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

sedan min vovve var liten, han är 6 1/2 mån nu. så har vi haft grindar till vardags rummet. just för att ja har dyra soffor som ja är rädd om, han har sin bädd i hallen. vi har en stor 3:a , han accepterar att han inte får vara i soffan, numera har vi öppet till v-rummet då vi e hemma, (han är sällan hemma längre stunder, typ 10 min åt gången, då är det stängt.) samt natte tid har vi stängt till sov rummet, han accepterar det, han ligger alltid. på sin bädd, han har fått en egen säng, som han förmodlingen älskar,
Hundar har ju oxå egna revir, min vovve uppskattar inte att ja går o lägger mig på hans bädd.. så fort ja ska "bädda" åt han kommer han som ett skott....

jag tycker gott man kan lära dem från valp, att man har vissa gränser till dem, så länge hunden mår bra!
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Jag har gjort en egen bädd till min hund. Köpte en skumgummimadrass och skar ut 2 lagom stora (lika stora) bitar (så stor bädd jag ville ha). Bitarna lades på varandra och sedan bewstämde jag mig för hur stor kanten skulle vara, mätte upp och markerade med penna. Sedan skar jag helt sonika ut mittendelen, fick alltså en "ram" av den ena biten. Denna limmades fast på bottenplattan och voila - en alldeles egen biabädd. Till överdraget köpte jag samma material som finns till biabäddarna, hittade det i en vanlig tygaffär och fick måtta efter bädden för att få det att passa.

Fungerar utmärkt och min hund älskar sin bädd!

Det finns en hemsida på nätet som beskriver det bättre, ska se om jag hittar den.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Tjejen som gav mig iden finns på http://bigglesbus.com

Surfa runt och se om du hittar hennes biabäddsinfo, vet att det var foton osv så man kunde se hur hon gjorde steg för steg.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Jag ingår i en familj på 5personer, där pappa är den som köpte hunden och bestämmer över honom. Tyvärr....

Hunden får vara överallt i huset-(utom i grovköket o barnens sovrum utan uppsikt). Detta inkluderar de svindyra skinnsofforna o sängarna. Mamma o jag har försökt övertyga pappa om att en 30kilos hund med klor inte är att föredra i skinnsoffa, o tänk om man åker hem till nån med hunden- o han hoppar upp i deras skinnsoffor! :crazy: Men pappa tänker inte så långt o tycker att hunden han kan skilja på att ligga i soffan när skyddsfilten är där o när den inte är där. Men så funkar det inte med en valp, antingen får man eller så får man inte. Just nu sover slappisen i soffan här brevid, helt utslagen av sommarvärmen.

Hade jag fått bestämma hade hunden endast fått vara på bottenvåningen, ej i grovköket o absolut inte o nån soffa eller säng. Han har en egen säng i vardagsrummet- den skulle duga fint till annat än leksak... Tycker synd om mamma som "tvingas" dela säng med en hund trots att hon sagt att hon inte vill ha han där... Även om det är väldigt mysigt att snusa med valpisen :)


Min kusin tillåter sin hund endast att vara i o köket/hallen. Hunden vet detta sedan valpår och har inga fysiska restriktioner- utan sköter det själv. Däremot är det tillåtet att komma in o mysa i soffan när man ber honom, o ibland kommer han smygandes in o tittar försynt "får jag?" antingen godkänns det eller inte. Han är en smart hund :)
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Toaletten får Izor inte vara. Och mitt och föräldrarnas sovrum är förbjudet område om inte vi är i närheten, för Izor är ju inte rumsren än.
Vardagsrumssoffan är än så länge också förbjuden, men vi funderar på att lägga en av Izors filtar där som han kan få ligga på.

Källaren låter han bli för där tvingas man stå på en läskig gummimatta och få pälsen omskött. :crazy: :D Går vi ner för att hämta/lämna något så sitter Izor på hallmattan och väntar på att vi ska komma tillbaka.
Övervåningen vet han inte ens om än så länge (har ju bara bott här i dryga 2 veckor än så länge).
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

*knapplån*
Wille får vara i alla rum.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Min senaste hund fick vara i alla rum i huset då jag bodde hemma hos mamma fortfarande. Dock fick hon inte vara i mammas sovrum utan uppsikt, då hon mer än gärna lekte i sängen och lade alla sängkläder i en fin hög på golvet :angel:

När vi flyttade, så fick hon vara i köket, hallen och på mitt rum, som dom andra hundarna. Även på kontoret ibland, för att hälsa när man kom hem och någon var där inne, men aldrig utan att bli inbjuden. Det tog ett tag innan hon vande sig av med att vara i vardagsrummet, men hon följde dom andra hundarna och lärde sig så småningom.
Där jag bor nu får hundar vara i vardagsrummet, hallen och köket. Sovrummet är helt förbjudet, och kontoret om hunden blir inbjuden dit. Badrummet är också förbjudet, är helt onödigt att dom är där inne. Soffan är förbjuden, hunden får en egen plats att sova på.

Nästa hund kommer att få samma alternativ.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Mina hundar får vara överallt i lägenheten. De är så små och rena, lukt- och dregel-fria. Så det gör inget. De tappar ju såklart lite hår. Men det dammsugar jag bort så lätt. Eftersom de är så små, 2,5 kg, slits inte möblerna så mkt heller.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Mina hundar har fri tillgång i vårt hem. Sängen får de bara vara i när den är bäddad eller om vi ligger där så får de fråga om lov först. Soffan är också tillåtet, tiken får vara där när hon vill, men hon ber alltid om lov innan. Trots att det inte behövs. Det gör inte hanen. :smirk:

Hade väl önskat att inte ha några hundar i sovrummet, då sambon är allergisk och jag är förbannat trött på allt jäkla hundhår som flyger runt i sängen. Men men...har man flockdjur så har man och har de dessutom alltid fått vara med så har jag inte hjärta att säga nej under deras fällningsperioder. Så det är bara till att stå ut. :crazy:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Smart med limmet. :idea:
Tack för tipset! :bow:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Mina hundar får vara överallt i hela huset, även i sängen. Så när min syster inte är hemma delar jag säng med 4 hundar, lite trängt men det går! Självklart blir det lite grusigt men det är ju bara att skaka av sängkläderna innan man går och lägger sig. Skulle aldrig kunna förbjuda mina hundar från att vara någonstans, de är ju lika mycket del av familjen som alla andra.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

I vår villa hade vi en grind mellan köket/matsalen och hallen när vi hade hundarna, samt att vi har en dörr in till vardagsrummet från köket. I normala fall var grinden stängd och hundarna hade tillgång endast till kök/matsal, men det öppnades både till hallen och vardagsrummet ofta. Vardagsrummet smög hundarna försynt in i med en "får jag?"-blick (som man självklart smälte för! :love: ) och upp på övervåningen fick de gå för att väcka mig eller min mamma och pappa, eller om de skulle badas i badkaret. Ner i källaren fick de gå för att väcka mina bröder eller när de skulle duschas i duschen istället.
Hundarna fick alltså inte ströva fritt mellan rum och åningar, utan det gjordes endast när någon "tog med dem", eller när vi satt i vardagsrummet och tittade på TV t.ex.
De var aldrig i soffan och hade inga önskemål om att hoppa upp där heller, men sängen fick de hoppa upp i för att ge familjemedlemmarna en stor blöt morgonpuss! :D :love:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

min hund får vara överallt där resten av flocken är, han får mer än gärna sova i sängarna...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vill höra lite hur ni har det hemma med era hundar. Får de vara i hela huset/lägenheten? Kanske förbjudna ställen som säng eller...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 193
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp