avgränsa hundens yta hemma

Fragile

Trådstartare
Hej! Vill höra lite hur ni har det hemma med era hundar. Får de vara i hela huset/lägenheten?
Kanske förbjudna ställen som säng eller soffa? Gäller då de reglerna alltid eller är det okej ibland?

Jag har ju en DSG som några kanske vet, bor i en etta nu och hon är överallt förutom sängen. Hon skitar ju inte ner så mycket men jag skulle vilja ha en grind så hon endast är i köket o hallen. (från hallen ser hon hela vardagsrummet o min säng)
Eftersom jag varit singel länge har vi inte tagit tag i det för ibland sover hon tillomed i sängen :o
Men nu ska jag kanske flytta o då tänkte jag, nytt ställe nya regler! Sätta upp en grind mellan hall och vardagsrum o sen låta hennes bur stå i hallen så hon kan sova där.

Varför har ni det så som ni har det? Skulle ni ha det annorlunda om ni bodde större t.ex?

Vill bolla lite tankar.
Jag tänker mycket på om jag har en kille vill jag inte ha hunden klängandes när vi myser (hon är OTROLIGT jobbig då, bortskämd :angel: ) och sen är det ju lättare o hålla rent :)
Det bästa hade varit om man avgränsat sovrummet men eftersom det är alkov i båda lägenheterna funkar inte de.
Blir det för hårt för henne om man gör så?

//Mimmi
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får vara precis överallt, nästan alltid. Ibland får han gå ner ifrån soffan och ibland får han inte vara i sängen. Då ber jag honom att gå ner bara, så gör han det.

Jag själv skulle inte kunna tänka mig att begränsa min hund ifrån att vara med mig/ i samma rum som mig, belgarn är där jag är, punkt! Han är stor, hårig och sketen men jag städar hellre ett rum extra än att ha honom på andra sidan gallret. Vi sitter i princip ihop och jag vill inte ha det på något annat sätt. Däremot tycker jag att det är viktigt att han lika gärna kan ligga på golvet om jag ber honom om det. :)

Glömde: Jag har sambo, och ganska gott om utrymme. Belgarn stör aldrig när jag och sambon grejjar.
 
Senast ändrad:
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min lillagris är överallt, enda stället han inte får vara på är matbordet, men vad har man inte en DSG till om att inte skämma bort dom lite :o

Jag gör dock så att vid ev. pojkbesök så får han sova på sin plats inne i köket. Stänger av vardagsrummet med kompostgaller, fungerar fint! I vanliga fall så får han givetvis sova i sängen, skönt med en liten vovve som värmer under täcket :D Kanske ska tillägga att jag bor i en etta.

Inte tror jag att det bli för hårt för din vovve om hon inte får vara i hela huset/lägenheten. Hade jag bott större så hade jag nog gjort så att sovrummet ska vara hundfritt. Vi år så duktig på att skämma bort våra hundar, så lite regler mår de knappast dåligt av.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Jag hade nog personligen ställt upp kompostgaller vid sovalkoven då jag skulle tycka det var ganska tråkigt att ha hunden enbart i hallen hela tiden. Mina hundar vill vara med oss människor, inte ligga avskilda. Men du kanske bara menar på natten? Då ska dom ju ändå sova så då skulle jag nog kunna göra så. Vi bor också i en etta med kök/hall och ett rum som får agera storarum och sovrum. Mina vovvar är överallt. Afghanen är aldrig i sängen på natten dock, medan min gamla dobermann ligger hoprullad i fotänden då. Afghanen får dessutom ligga på tork innanför kompostgaller då och då, men det är bara någon timme. Vill vi mysa utan hundar så säger vi bara åt dom att gå ner till sina bäddar så gör dom det. Kanske kan du lära henne det? :p Jag tror inte heller att hunden mår dåligt av att inte få vara i ett visst rum, bara att jag själv inte vill ha det så. Speciellt inte när jag bor i en etta. Hade jag haft större hade jag väl kunnat ha ett hundfritt rum om jag haft anledning till det. Nu tycker jag ju inte att jag har anledning till det så därför får dom vara med mig överallt. :p
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får vara överallt, dock endast vid tillåtelse i sängen. Jag bor också i en etta och jag skulle inte vilja stänga ute henne från rummet eftersom det är där jag är mest, hon behöver den närheten och hade inte mått bra av att vara utestängd. Hade jag bott större så hade jag kunnat tänka mig hundfria rum men inte som jag bor i dagsläget.
Är min hund i vägen av någon anledning så går det att ta undan henne just då.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

tack för era svar :)

Ja jag tänkte mest på o avgränsa med ett kompostgaller på natten. O ställa vid alkoven blir lite fult o krångligt eftersom den är öppen på långsidan om ni förstår.

Det är ju mysigt o kunna ha henne i sängen ibland.. när man känner sig ensam o så. Men som någon skrev tror jag hon kan behöva lite mer regler. Hon har mig lindad runt sin tass just nu :P

Om det kommer till mys eller så med en kille har jag försökt få henne o backa men eftersom hon tillomed lyckat skrämma en kille :O (jag vet att det är mitt ledarskap som brister) men jag vill ha en avgränsing iaf. O tror det kan bli bra om man nu flyttar :)

Har även gjort så att jag stängt köksdörren vid killbesök men hon gör några kaminikaze(?) hopp mot dörrn så det låter som hon försöker ta livet av sig! Tillsammans med yl o gnäll.. :angel:
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Jag bor i en lägenhet med 2 rum och korridorskök, hyr dock ut ett av rummen.
Uno får endast vara i mitt rum. Han får aldrig vara i rummet jag hyr ut och endast i köket/hallen om jag säger att han får.
I mitt rum så är den enda förbjudna platsen i sängen, där får han absolut inte vara.

Hade jag bott större med separat sovrum och vardagsrum hade hunden varit förbjuden i sovrummet. Vill dock ha hundtillåtet i vardagsrummet då jag tycker hunden ska få vara med i vardagen och jag alltid spenderar mkt tid i soffan/vid skrivbordet.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Okej, tack för ditt svar :)

Säger ja att hon inte får va i sängen så går hon ju o lägger sig i soffan, men om jag då ligger me en kille så kommer hon o hoppar upp flera gånger!
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Ja jag tänkte mest på o avgränsa med ett kompostgaller på natten. O ställa vid alkoven blir lite fult o krångligt eftersom den är öppen på långsidan om ni förstår.

Över natten hade jag inte sett som något problem, finns ju många som är lite allergiska och som inte har hundarna i sovrummet.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

..kom o tänka på en bild från när jag köpte min lilla gris :love:

2508583.jpg


svåra o stänga ute när de ser ut så
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Okej, tack för ditt svar :)

Säger ja att hon inte får va i sängen så går hon ju o lägger sig i soffan, men om jag då ligger me en kille så kommer hon o hoppar upp flera gånger!

Du får ta hem en killkompis. Träna på att hunden ska gå iväg varje gång det börjar gunga i sängen! :D
Näe, men ett "nej snufse, inte just nu" borde ju gå att lära henne!
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Jag bor i en 2:a jag med min kille och hundarna får vara i alla rum utom sovrummet på dagrana och det bruka vi då bara sätta ett kompostgaller för eller stänga dörren. och på nätterna är det bara sovrummet dom får vara i efter som vi har 3så bruka det annars bli att dom kommer på mitt i natten att doms ka leka vilekt är mindre kul om man själv har svårt somna.

Sen så när dom har varit själv så bruka vi stänga av så att dom bara får vara i Hallen köket efter som annars hoppar dom i soffan leker galnigar hemma och dom får vanligt viss inte vara i soffan.

Och det tycker jag funkar jätt bra:)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Inga hundar på övervåningen, i vardagsrum o arbetsrum bara när vi är där, annars är det kök o hall som gäller.
PL
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får vara överallt förutom i mitt gamla sovrum, som jag nu gjort om till kattrum eftersom jag sover på soffan.. och han får alltid sova med mig där :)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Hemma hos mej och sambon får hund vara överallt, förutom i badrummet där katterna har sina saker. Vi har en hasp på badrumsdörren så att hon inte kommer in. Glömmer vi haspa är det ögontjäneri som gäller, så självklart går hon in och mumsar bajs om vi inte ser.
Det där med mysande har löst sej själv, hon går helt enkelt ut ur sovrummet och lägger sej i soffan i vardagsrummet så fort det börjar bli intimt. Vet inte varför, det är inget vi lärt henne.

Mina föräldrar har en grind, så att hon inte får vara i hallen då de inte är hemma (när de passar henne) eftersom hon tuggar sönder skor hemma hos dem. Hon skiljer VÄLDIGT mycket på -hemma- och -hos "mormor"-
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min vovve får vara överallt. Hon har sin plats i soffan i hörnet där hennes filt ligger och hon vet att hon ska ligga där och inte nånannanstans i soffan.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

kl

Nu har ju inte vi fått hem vår valp än, men han kommer få vara i hela lägenheten (3 rok), bortsett från säng och ev soffa (det diskuteras fortfarande :p).
Undantaget när vi sover eller inte är hemma, i början.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Hemma får vara i stort sätt överallt. Mammas hundar får inte vara i mitt rum, min tik får det däremot, för att där har hon sin mat ståendes hela tiden. (hon äter inte annars)

I källaren(kontor, tvättstuga och ett sovrum) får de bara vara om vi är med. annars så står det ett galler för trappen. Toaletten vill de inte gå in i, där blir dom ju babade:angel::grin: och där är dörren alltid stängd
Annars så får de vara i sofforna, på stolarna. ej på bort eller bänkar.

Min tik sover i min säng. ena hanen sover i mammas och pappas säng resterande 3 sover i soffan om nätterna :P ( både hemma och i sommar stugan)


I sommar stugan får de vara överallt utom i mammas och pappas sovrum. dagtid. Min stuga ligger ute på gården så där är vi mest på nätterna jag och min tik.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Vår hund har aldrig fått vara i soffor
Kommer ihåg när min lillasysters vän inte visste det, och försökte dra upp honom i soffan, men han blå vägra.

Han har alltid fått lov att sova i min säng, men han gör det ogärna, det blir för varmt. I mina föräldrars säng är han det enbart om jag är med och tillåter det, aldrig annars. Sedan får han lov att vara var han vill.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 933
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 189
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp