Bukefalos 28 år!

avgränsa hundens yta hemma

Sv: avgränsa hundens yta hemma

Hemma hos mig får hunden vara överallt - även i sängen, jag bor på 77kvm +mindre trädgård så vi är aldrig ivägen för varandra ändå:p

Ute på landet får han bara vara i hall + kök. Hundförbud på övervåning/sovrum/vardagsrum. Och han vet skillnaderna och klagar aldrig:) Han behöver ingen grind.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

kl

Nu har ju inte vi fått hem vår valp än, men han kommer få vara i hela lägenheten (3 rok), bortsett från säng och ev soffa (det diskuteras fortfarande :p).
Undantaget när vi sover eller inte är hemma, i början.

haha dt diskuterade vi med:) nu efter bara 1½ vecka har jag och Nike iaf fått som vi har velat, det är ju så mysigt att få sova i soffan:) hon får dock bara va i ena delen.
sängen säger till och med jag nej till, men det tror jag bara är bra:)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*KL*

Mina hundar får vara vart de vill i lägenheten. Skulle inte känna att det var rätt för mig att begränsa mina hundar.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min får också vara överallt.
Dock vill hon varken sova i sängen ellr ligga på soffan med mig. :( ;) Det blir för varmt. På morgonen kan hon dock ligga i fotändan men hoppar ner så fort man pratar med henne. (Tror hon har ngn uppfattning om att hon inte får vara i sängen trots att jag försöker locka upp henne ibland, så fort man uppmärksammar henne när hon ligger i sängen så säger det *poff* och så är hon under sängen igen...)

Men sen får hon absolut inte ställa sig med framtassarna mot bordet eller köksbänken, men det har hon aldrig ens försökt heller så det är inget problem.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Bor i villa med 5 rok, med min sambo och son.Vi har två hundar, de får inte vara på övervåningen(hall samt våra sovrum)de får dock vara överallt på undervåningen, där de har varsin hundsäng.De får ej vara i sofforna, och helst inte på mattan i tv-rummet.När de har varit ute vid "skit"väder så får de torka upp nere i källaren.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*kl*

Får de vara i hela huset/lägenheten?
Ja, överallt.

Kanske förbjudna ställen som säng eller soffa? Gäller då de reglerna alltid eller är det okej ibland?
Brukar bli nedputtad ur sängen när det snuskas i den, då blir han lite förnärmad, men finner sig i det.

Varför har ni det så som ni har det? Skulle ni ha det annorlunda om ni bodde större t.ex?
Skulle ha det likadant oavsett.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Vi har ett rum i huset där hunden aldrig få gå in (samt badrummet, men det är inte lika förbjudet). I övrigt får han vara var han vill (i princip alltid där vi är) och ibland också i sängarna, dock aldrig i soffan.

När ingen är hemma brukar dock vissa dörrar stängas, t.ex. eftersom han av någon anledning annars alltid går upp och rör om i soffan när han är ensam.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Får de vara i hela huset/lägenheten?

Våra hundar får inte vara på övervåningen. Undantagen är valpar som inte håller sig hela natten och därför sover i vår säng, när jag är sjuk (då är sängen full med hundar) och när de ska bada.

Kanske förbjudna ställen som säng eller soffa? Gäller då de reglerna alltid eller är det okej ibland?

Den generella regeln är att hundarna inte får vara i möblerna, men om husse/matte vill ha sällskap i soffa/fotölj/säng så blir de uppkommenderade. "Hopp upp!" är ett populärt kommando, och jag sitter högst sällan utan minst 1 hund i soffan :D Oftast blir det 3-4 :love:

Varför har ni det så som ni har det? Skulle ni ha det annorlunda om ni bodde större t.ex?

Om jag bodde mindre, eller bara hade 1 hund, skulle reglerna vara annorlunda så till vida att jag inte skulle ha rumsbegränsning. I möblerna utan tillstånd tycker jag inte att de behöver vara ändå. Som vi har det nu blir det mycket mindre städning på övervåningen, och vi är ju inte där dagtid ändå. Det är skönt att slippa ha skitiga och/eller blöta hundar i möblerna, men också mysigt att ha dem där när de är torra och rena.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Här finns inga hundar i sovrummet! Vill inte ha smutsiga hundar i sängen oavsett årstid och vill definitivt inte har fästingar i sängen när det är den tiden på året!!!

Har 2 BC blandisar, dom bor i sitt eget rum på natten, är med oss på dagen, får inte gå in i tv-rummet så dom ligger på tröskeln och kikar och har full koll på oss.......
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Oj, jag har haft som grundtanke att kunna ta med min hund överallt. Jag lever ett aktivt liv och vill kunna tälta, bo på hotell, sova över hos bekanta, lämna hunden hemma själv etc utan att få problem för att jag har henne.
Inget pipande, skällande eller stök.

Vi har bott i lgh, nu bor vi i torp. Hon "ber om lov" o får klartecken innan hon hoppar upp i någon möbel, är vi hos andra frågar hon inte ens.
Hos vissa får hon stanna ute på altanen, lös, och finner sig i det o lägger sig.

Hemma rör hon sig som hon vill, både ute o inne, om jag inte säger annat. Kan styra henne helt, dels har hon hundsäng i köket o i sovrummet där hon lägger sig standardmässigt, dels kan jag be henne lämna ett rum/en våning utan problem, hon visar inte tecken på att bli ledsen, utan det är så hon är uppfostrad.
Å andra sidan får hon i stort sett alltid vara med, oavsett om jag är ute o rider, är i stallet, på jobbet eller hos bekanta.
Så det lönar sig ju också att vara uppfostrad ;)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

När vi bodde litet (2:a) fick hundarna vara överallt- förutsatt att de inte kom in skitiga efter en promenad. Numer då vi bor på 7rok är hundarna bannlysta från sovrum och badrum. Framförallt i fällperioder tycker jag det är jätteskönt att ha två "fria"ytor. Tycker om att stiga upp och få på mig kläderna innan jag får en glad hundnos i skrevet. :idea:

Hundarna anpassade sig direkt till de nya reglerna, men de brukar å andra sidan alltid anpassa sig till mina idéer och är inte särskilt krävande inomhus.

Hundarna får aldrig ligga i sängen och nästan aldrig i soffan. Får jag för mig att jag vill ha en hund i soffan kan jag dock säga att det är okej för den gången. Hundarna vet att "fråga om lov" först och oftast blir det nej.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Vi bor i en etta och bägge hundarna får vara vart dom vill, dock får lillkillen inte vara i sängen mer än ibland då jag är rädd att han gör illa sig när han hoppar ner.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Vår hund är mest i köket. Vi satte upp en grind där redan från början (han var 1,5 när vi köpte honom) när han var ensam hemma så han bara fick vara i köket då. Sedan började han protestkissa ibland på väl utvalda ställen och efter det fick han vara mycket i köket även när vi var hemma.

Nu har vi grinden uppe 1) på nätterna för mamma kan inte sova när han vandrar i hela huset. 2) när han är själv hemma. 3) om han protestkissat eller liknande.

Grejen är den att han nu trivs bäst i köket. Även om grinden inte är där på hela dagen så ligger han helst där inne på sina tre platser; sovkudden, kökssoffan eller farstun. Så nummer 3 på listan har vi inte använt på länge utan tar bort grinden när vi stiger upp. Det är dessutom en väldigt låg grind så hade han hatat det hade han enkelt kunnat hoppa över den.

Han får inte vara i soffor eller sängar och går ALDRIG upp men blir jätteglad när man ber honom ligga med en i soffan :) Men det duger i max 20 min sen går han. Skulle ALDRIG orka ha en hund som ska sova i sängen och har sig, ogillar att det blir päls och smuts överallt och att hunden aldrig nånsin kan ligga stilla en stund utan de ska alltid upp eller byta ställning.
Dessutom väger min vovve 45 kg och lägger sig helst snett över hela sängen så jag inte får plats, de gånger han fått lov att gosa lite där.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Ganti är överallt, Kippo är där nere då han inte går upp för trappan. De får inte vara inne på toaletten där nere. Jag bor i en 4:a med mamma & syskon...
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

kl

Vår hund får vara överallt, däremot är vissa rum stängda när vi inte är där (för vi vill inte ha in katterna).
Ovanvåningen är han mest när han ska sova på natten, då vill han sova med oss. Annars så vill han vara med mest överallt, och det tycker vi är ganska rart :)
Soffan får han däremot inte vara i, men han har aldrig vart intresserad av att sova ihop med oss eller ligga i soffan och gosa pga hans päls, han blir alldeles för varm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 953
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 189
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp