avgränsa hundens yta hemma

Sv: avgränsa hundens yta hemma

Som flera andra svarat. Mina hundar får vara överallt, de är flockdjur och jag tycker inte det är schysst att stänga ut dem. Däremot har jag veto-rätt när det gäller säng och soffa, säger jag "gå ner" får de hitta sig någon annan liggplats tills jag säger "välkommen upp". Självklart får de inte vara på bänkar och bord.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Bor i en lgh trea i två plan med en liten (8 kg) hund. Hunden får vara i alla rum utom badrummet (eller får och får, det är alltid stängt) däremot inte i soffor och sängar eller andra möbler. Vi har sett till att han har strategiskt utplacerade sängar och filtar och han är med "flocken" i precis lika hög grad som om han finge vara i soffan eller sängen.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får som många andras vara med överallt. Det är bara när jag är borta som han inte får vara i alla rum. Det är ju det mysigaste som finns när hunden är med i soffan och sängen, nur har ju jag en pytteliten hund så det är ju lite mer praktiskt än en stor. Soffan hoppar han upp i själv men sängen lyfter jag upp honom i så då kan man ju välja att inte lyfta upp honom när det inte passar sig.

Jag har samma regler för honom nu när jag är sambo som jag hade när jag var singel.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

jag skulle aldrig stänga in mina hundar någonstans! Varför ska man själv få vara överallt och hundarna ska bara vara i hall och kök? Inte snällt tkr jag. Mina hundar är med mej jämt :) Jag äter samtidigt som dom, men dom äter i skålar på golvet såklart^^, Dom sover i samma säng som jag, dom är med mej i stallet, när jag rider :)
Jag har 2 hundar och mamma har 1 hund, raserna är Labbe/finsk lapphund/dobbis, sibirian huskey/labbe och till sist en Lurcher =) och dom är inte små så de blir trång ibland, men de skiter jag i för jag kan inte se en dag utan dom:heart3
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Som flera andra svarat. Mina hundar får vara överallt, de är flockdjur och jag tycker inte det är schysst att stänga ut dem. Däremot har jag veto-rätt när det gäller säng och soffa, säger jag "gå ner" får de hitta sig någon annan liggplats tills jag säger "välkommen upp". Självklart får de inte vara på bänkar och bord.

:bow::bow::bow:


Oj det blev många inlägg på rad :o
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*knapplån*
Min voffis får vara överallt utom i soffan (sen jag bytte till ny ljus soffa)Men han har istället en egen fåtölj brevid som han alltid ligger i.Han sover i min säng på natten nästan alltid (undantaget är om jag har eldat lite för mycket i kaminen på kvällen som står i mitt sovrum-då tycker han att det blir för varmt.)
Om jag råkar ha någon som sover över i min säng (:o) så sätter jag bara ett kompostgaller för sovrumsdörren och då accepterar han det och lägger sig i sin fåtölj istället utan pip eller gnäll.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*kl*

jag bor så litet nu att hundarna får vara överallt. tidigare har det varit hundförbud i köket, men i nya lägenheten måste de ibland äta i köket. när jag flyttar till större vill jag återinföra köksförbudet och när jag skaffar ny soffa kommer de inte få vara i den. att stänga ute hundarna från sovrummet är otänkbart. visst kan det bli lite trångt i sängen när vi sover, men om jag och partnern vill vara själva så fattar de vinken direkt.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Får de vara i hela huset/lägenheten?
Ja, fast nu när vi renoverar badrummet vill vi inte att han är där och stökar i dammet så det är för tillfället förbjudet område.

Kanske förbjudna ställen som säng eller soffa? Gäller då de reglerna alltid eller är det okej ibland?
Han får vara i sängen/soffan ibland. När han är ren och torr o tassarna och inte är ivägen. Han förstår gott o väl när det är ok och inte, och ofta ger han oss en frågande blick innan han kliver upp i sängen. Däremot gör han ju som han vill när vi inte är hemma. Ett problem kan vara att han gärna bäddar i sängen när vi är borta länge, om sängkläderna ligger huller om buller. Då kan det gå hål i lakanet. :o Så jag brukar lägga en filt på ibland.

Varför har ni det så som ni har det? Skulle ni ha det annorlunda om ni bodde större t.ex?
När jag växte upp fick hunden inte vara på övervåningen där vi hade alla sovrummen utom ett. Vi bor ju väldigt litet nu så det är svårt att skärma av ngn del av huset, men det hade vi inte gjort även om det var möjligt. Jag tycker att hunden kan vara med överallt, han håller ju ändå till där vi är.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*kl*
Det är flera som skriver här att det är självklart att hunden skall få vara i sängen/soffan/andra möbler. Min hund har aldrig blivit förbjuden att gå upp i soffan men heller ej inbjuden (hos förra ägaren fick han vara i soffan). Han har aldrig försökt komma upp och om någon lyft upp honom (min mamma...) vill han genast ner igen. Sitta en liten stund i knäet går däremot utmärkt. Jag börjar nu fundera på om han är onormal på något sätt eftersom han är måttligt intresserad av soff och sängliggning. Det verkar ju så viktigt för andras hundar att få vara i säng eller soffa. Han ogillar skarpt att åka bil också och är överlycklig efter flytten då vi går till jobbet. Han kanske är lite udda helt enkelt:confused:
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*kl*
Det är flera som skriver här att det är självklart att hunden skall få vara i sängen/soffan/andra möbler. Min hund har aldrig blivit förbjuden att gå upp i soffan men heller ej inbjuden (hos förra ägaren fick han vara i soffan). Han har aldrig försökt komma upp och om någon lyft upp honom (min mamma...) vill han genast ner igen. Sitta en liten stund i knäet går däremot utmärkt. Jag börjar nu fundera på om han är onormal på något sätt eftersom han är måttligt intresserad av soff och sängliggning. Det verkar ju så viktigt för andras hundar att få vara i säng eller soffa. Han ogillar skarpt att åka bil också och är överlycklig efter flytten då vi går till jobbet. Han kanske är lite udda helt enkelt:confused:

Haha, jag tror inte att han är så himla konstig. Mammas hund ligger väldigt sällan i soffa/säng och då bara någon minut. Min belgare tror jag egentligen ofta trivs väldigt bra på golvet. Ligger i soffa/säng gör han nog kanske mest för att jag är där och han vill vara nära mig. Visst händer det att han hoppar upp själv i soffan fast att jag gör någonting annat, men oftast rasar han ihop i en stor svart grushög på golvet då.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får vara i alla rum,men aldrig gå upp i soffan eller sängen,och det förbudet ruckar jag inte en mm på!

Jag vill inte sova/sitta på grus/lera mm..

Har aldrig under mina 26 års hundägande haft en hund i varken soffa eller säng,och ingen verkar ha tagit någon skada av det förbudet!
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Hej! Vill höra lite hur ni har det hemma med era hundar. Får de vara i hela huset/lägenheten?
Hunden får inte vara inne på kontoret eller i duschrummet utan uppsikt, så de dörrarna är stängda om ingen är där. I den förra lägenheten fick han inte vara i vardagsrummet och badrummet utan uppsikt. Nu flyttar vi igen och i.o.m. öppen planlösning blir det lite svårt att porta ;) honom från vardagsrummet, å andra sidan har han skärpt till sig med ålder och håller sig intill husse och matte mesta tiden ändå. Sova kommer vi att göra med stängd dörr så vet vi var vi har honom. ;)

När han är ensam begränsar vi vad han har tillgång till ytterligare. Han ska inte bli stressad för att han får för mycket att hålla koll på (liten polis...) och han ska inte lockas till hyss. Är man ensam hemma ska man sova, inte busa.

Soffor och sängar har han alltid fått vara i. Nu ska vi snart skaffa soffa igen (har inte haft någon de senaste två åren) och då har vi bestämt att vi ska göra i ordning en plats i soffan som är hans och att han inte ska vara och skutta i resten av soffan. Om det fungerar återstår att se naturligtvis, men det tror jag nog.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Vi bor i en stor 3:a och hunden får inte vara i badrummet för där är kattlådan. Hon får inte heller vara i sängen och får bara vara i soffan om hon får tillåtelse av oss och då bara på sin filt. Innan fick hon inte vara i arbetsrummet för att katten skulle ha en fristad men nu kommer de så bra överrens att vi inte behöver fortsätta med det.

Är hon ensam hemma är hon bara i sovrummet.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Varför ska man ha hund om man inte ens är med dom inomhus?

T ex för man tillbringar en himla massa tid med dem utomhus?

Pappas tidigare hundar har fått vara i sin korg i hallen. Punkt. Inte i kök, vardagsrum, sovrum eller liknande. Utan BARA i hallen, i sin korg eller på mattan precis bredvid. Är man inne ligger man i sin korg helt enkelt.

Och hunden led inte minsta lilla nöd. Skulle JAG göra det med mina som JAG har det skulle det vara hundtortyr. Men pappas hundar var alltså med honom ute HELA dagarna. De var med på jobb, med hemma efter jobbtid osv. Så de var ute från i princip 06 - 19 med pappa. Fick komma in - och ligga i korgen - när han åt och så, om de ville. De valde lika ofta att ligga ute på trappen.

Men som sagt, de var liksom med pappa minst 13 h/dygn, och på kvällarna när pappa tittade på TV t ex, så låg ju hundarna i hallen och sov mest (hallen angränsade till vardagsrummet).

Jag brukade tigga till mig att hunden skulle få sova hos mig i mitt rum, och släpa upp hunden. Som så fort den fick tillfälle slank ner och la sig i hallen igen ;) De trivdes helt enkelt bäst därnere på sin plats, vaktandes dörren, och 'vakandes' över familjen som sov på övervåningen.

Den förra hunden var han lite vekare med mot slutet. Började med att hon fick komma in i köket och hämta en macka. Sen fick hon följa med upp och sova i husses sovrum. Men ALLRA bästa trivdes hon om hon fick sova - ute. Mitt i smällkalla vintern eller i varm sommar, när pappa borstade tänderna på kvällen ville hunden ut. Sen låg hon på trappen och sov, ofta översnöad. (Hon hade hundkoja om hon ville, men det ville hon inte).

Nuvarande hund har sin korg i hallen, men får vara med både i sovrum och vardagsrum, dock inte i möblerna. Även hon väljer oftast att ligga i hallen, endera den nere eller den uppe, men sällan i själva sovrummet eller i köket. Även denna hund är med pappa ute, på jobb osv hela dagarna.

Mina hundar får vara i alla rum, men det är numera sofförbud. Den lilla har sängförbud 'när matte ser' men han ligger där när jag inte är hemma, och jag låtsas inte om det sålänge han inte går upp i den när jag är hemma. U får ligga i min säng när han vill UTOM när jag ska sova. Hundförbud på övervåningen, men där är nästan aldrig jag.

Nu sen de fightades har jag ju fått separera dem, dvs en har fått vara i mitt rum (stort), och en har fått vara i hallen (pytteliten). U har fått ha hallt + kök+tv-rum dock. De tycks inte bry sig om själva begränsningen alls, utan möjligen att inte få vara med. Trodde den lilla skulle sjunga serenader hela natten när han blev 'utelåst' i hallen. Icke, han la sig i korgen och sov.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min mammas nuffe hade nog älskat att sova ute och gör det ibland på balkongen. Hade han bara kunnat hålla truten hela natten hade han mer än gärna fått ligga i en snöhög på tomten hela vintern! ;)

Belgarn skriker som en stucken gris om han lämnas ute ensam, han trivs bäst i mitt knä. Med munnen i min vänstra ficka på tröjan. :o:D
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*KL*

Tack för alla svar!

Jo, det är klart att det är en flockmedlem och att det är kul o ha dem med. Men jag tror nog inte de lider av regler. Jag är ju ganska van vid folk som har sina hundar endast i hundgård, aldrig inomhus vill säga. Folk har ju hund på olika sätt.
Nästa hund jag skaffar kommer nog bli begränsad så att jag stänger av sovrummet (ska bo större då) men eftersom Agnes är van att vara med hela tiden känns det som det räcker att ha henne sovandes i hallen t.ex :)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*Kl*

Min hund får endast vara i hallen & köket, vi stänger av de andra rummen med kompostgaller när vi inte är hemma, är vi hemma vet hon att hon inte får gå in i vardagsrum & sovrum. Hon får även vara på balkongen om vi säger att hon får. Givetvis får hon komma in i sovrum/säng vardagsrum/soffa ibland, men i det stora hela är hon inte i de rummen.

Det fungerar väldigt bra för oss. =)
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

*KL*

Mina får vara överallt, utom på bord, bänkar o arbetsytor.
Blir det för trångt i soffan eller sänge så säger jag "tut-tut", i sömnen så brukar jag putta ner dem om det blir för trångt eller varmt.
 
Sv: avgränsa hundens yta hemma

Min hund får vara överallt. Eller mja, inte på matbordet, men det är sällan hon försöker med det. Jag tycker att det är mysigt att ha henne nära, för mig är det en stor del utav att ha hund. Ska flytta ihop med pojkvännen nu och vi har kommit fram till att hon ska få sova i sängen där också. Han var lite motspänstig först, men pheobe skulle nog bli väldigt deppig om hon inte fick vara nära (hon är verkligen en mammagris). När det vankas andra sovrumsaktiviteter än sömn får hon dock snällt gå ner på golvet. Hon tycker inte om det, men finner sig i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 928
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: escodobe
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 189
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp