Hundförbud!

ylvaaskersund

Trådstartare
För ett par veckor sedan när jag var ute å red i sällskap av min hund blev jag upplyst om att det just nu i snörika områden råder hundförbud med lös hund!

Det pga att hundar kan skrämma rådjur mfl som springer å bryter benen av sej i den djupa snön:cry:

Jag hade ingen aning om detta och ursäktade mej och har nu ingen av mina hundar lösa i skogen, men! Hur tar man reda på vad som gäller, detta är ju en regel som uppkommit av att det är så mycket snö!

Finns det andra orsaker som kan orsaka hundförbud mot lös hund i skog och mark?

Sv: Hundförbud!

Grundregeln är ju att "koppeltvång" alltid råder utom under speciella omständigheter (t.ex. jakt). Dvs du ska ha hunden i din direkta närhet "som om den vore kopplad" om det inte rör sig om områden där hundar får springa lösa.

Det är den strikta definitionen. Sen är det många jaktlag som i år ställde in just rådjursjakten under december/januari pga för mycket snö. Rådisarna har det svårt nog som det är just nu.

*lån*

Det är de lokala länsstyrelserna som beslutar om sådant och därför bör man kontakta den lokala länsstyrelsen i länet för att få korrekt svar om hundförbud råder i just det egna länet..

Mkt riktigt så har det i flera län varit hundförbud (utfärdat av just lsty) denna vinter pga de svåra förhållanden som rått för viltet!

Hundförbud e väll vettigt på hundar utan 100 % inkallningsmotivation;)
jag har alldrig hört detta men det låter väll vettigt tycker jag , för rådjurens skull om man vet att hunden inte lyssnar 100% när ett par rådjur dyker upp:)

Här råder det också hundförbud i jakten och koppeltvång.
Det tar väldigt hårt på rådjuren iår, och beräknad återväxt är ungefär hälften mot vad det brukar vara, så jag kan förstå att man vill värna om dom.

För ett par veckor sedan när jag var ute å red i sällskap av min hund blev jag upplyst om att det just nu i snörika områden råder hundförbud med lös hund!

Det pga att hundar kan skrämma rådjur mfl som springer å bryter benen av sej i den djupa snön:cry:

Jag hade ingen aning om detta och ursäktade mej och har nu ingen av mina hundar lösa i skogen, men! Hur tar man reda på vad som gäller, detta är ju en regel som uppkommit av att det är så mycket snö!

Finns det andra orsaker som kan orsaka hundförbud mot lös hund i skog och mark?

Det är länsstyrelsen som utfärdar dylika beslut och det är lite olika berorende på vilket län det gäller. Det skickas ut pressmeddelanden så läser man tidingar borde man få reda på det.

fler skulle donera hösilagebalar o köra dem ut i skogen så dessa små rådjur inte behöver jobba så i djupsnön :laugh:

Min GD vet inte om att hon jaktkapacitet:D, jag har ridit väldigt nära både rådjur å älg å hunden bara tittar och lufsar efter matte istället. Det finns inte jakt i henne, men bara hennes uppenbarelse kan ju skrämma djuren så hon får stanna hemma nu!

Rådjur å harar äter hö i mina hagar å det bjuder jag på!:D

Även andra hundar som inte används i jakt får inte gå lösa i skogen just nu. Tänk på viltet.

I ett fåtal län; ja, men generellt sett får man fortfarande bedriva jakt med hund på vissa djurslag som det är jaktsäsong på för tillfället.

Vad gäller rådjuren så är det förbjudet med jakt just nu. Tror (och hoppas) att det var det Skogstroll menade.

Rådjursjakten tar dock slut en månad tidigare här uppe än i söder, så för mig fanns inte den kopplingen per automatik då jakten här varit slut i lite drygt 1½ månad..

Tolkade således inlägget som att h*n tror att det är allmänt hundförbud nu.

Rådjursjakt menade jag ja! Men har inte hört något om allmänt hundförbud. Sällskapshundar får ju aldrig jaga vilt så där kan ju inte en lag på lagen behövas.

Beror ju som sagt på vad länsstyrelsen säger (i ditt fall länsstyrelsen för Blekinge län).

Just jakt på rådjur är rätt ointressant i tråden eftersom den tog slut sista januari i södra delarna av landet.

Sorry. Förvirring. Bohuslän - Västra götaland menar jag. *trött efter vaknatt med kennelhosta*

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 461
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 179
Senast: SandraM
·
Övr. Hund Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda. Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och... 2
Svar
31
· Visningar
5 392
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka