Jag satt en hel dag för ett par veckor sedan och jämförde försäkringar. Vi har Shih tzu och jag kollade upp Folksam, Agria, Sveland, Dina, IF och Lassie. Jag kollade på högsta skadebeloppet, mellanskiktet på fast självrisk och 15% rörlig.
Sveland hade bara 90 000 som maxtak på ersättning så den valde jag bort pga det då jag ville ha över 100 000.
Dina hade billigast månadskostnad, typ 350 kr istället för runt 450-500 som de andra, men bara 20% rörlig självrisk.
IF hade undantag på just Shih tzu för allt relaterat till andning och ögon så den gick av självklara skäl bort.
Lassies månadskostad för Shih tzu var nästan 1000 kr! Över dubbelt så dyrt som alla andra jag pratade med. Jag sade det till handläggaren och hon sa då att "Ja det är för att vi har märkt att det är en av de raserna som besöker veterinären oftast". Exakt så sa hon, inte att de var sjukare eller mer skadebenägna eller något utan just "besöker veterinären". Funderade lite på vad det betyder, det är ju en vanlig och populär ras så tittar man rakt av så känns det ju logiskt att de är oftare hos veterinären än typ en Shiba så man undrar ju hur de mätt. Nyfiken på vad typ en labbe skulle kosta.
Agria och Folksam verkade båda bra och var ganska likvärdiga i pris, Agria lite dyrare men har å andra sidan upp till 150 000 ersättning, högre än alla andra. Vi landade ändå på Folksam då det kändes mest värt överlag plus att jag kunde få lite extra rabatt om jag flyttade över bil- och hemförsäkring dit (vilka också blev mer förmånliga, har haft Länsförsäkringar i alla år och liksom aldrig orkat kolla upp det).
Beroende på vad du har för ras så kom ihåg att kolla så att det inte finns några undantag.