Hundfoto/redigering

namnlst_1_by_lovelylycan-davypqa.png

Oftast Behövs det inte så mycket redigering på en bild. För mig brukar det räcka med att gå in på Bild>Justeringar>Nivåer och ändra lite ljus och sånt. Den här bilden fotade jag och redigerade för två år sedan och då var det inte så mycket jag ändrade. :)
 
sittfint2_by_lovelylycan-davyqin.png

Senaste redigeringen jag gjorde. Först beskar jag den. Sedan redigerade jag bort en ful brun, ändrade ljus, vitbalans och mättnad. Tog bort brus, gjorde bakgrunden lite suddigare och gjorde kanterna mörkare. Helt plötsligt hade man en helt annan bild. Och nu ska jag ge mig en stund så att alla andra kan få en syl i vädret! :angel::D
 
Jag hör också till dem som behöver redigera mina foton efter att vi har varit ute :cautious:

Fotar oftast i RAW och redigerar sen i Lightroom, är självlärd genom trial and error (mest error) och Youtubeförklaringar, men jag gillar verkligen att man kan spara Presets och sedan applicera dem på alla foton tagna vid samma tillfälle, så man slipper göra om grovgörat för varje enskild bild :up:

Här är ett exempel där jag ljusat upp Franks huvud och lagt in lite mer lyster
lightroom_zpshwmdrpku.jpg
 
Jag gillar att pilla runt med redigering. Är inte alls någon expert på det, men tycker det är roligt.
Före
15541927_10207350355345180_7317670919549699461_n.jpg

Efter
15541325_10207350357945245_8009619247757528390_n.jpg

Då har jag ändrat en massa småsaker så som kontrasten, skärpan, vitabalansen ect, men även gått ett steg längre. Bakgrunden gjorde jag både ljusare och suddigare.

Bilden är fotad i full zoom, hundarna är väl ca 25 meter bort.

Nu är ju dock bilderna tagna från facebook, så kvalitén är ju bedrövlig...
 
Försöker just nu ändra mitt photoshop från svenska till engelska för att det ska vara lättare att hitta vad dessa youtubegurus snackar om. Får se hur det går :D
 
Brukar inte redigera bilderna överdrivet mycket, mer än att ljusa upp dem, fixa lite kontraster samt skärpa, räta upp dem och ibland beskära. Ibland får jag feeling och pillar lite extra, men det är inte ofta :p Två ganska dåliga exempel här, men enda jag har på datorn för tillfället!
izn62x.jpg
 
Brukar inte redigera bilderna överdrivet mycket, mer än att ljusa upp dem, fixa lite kontraster samt skärpa, räta upp dem och ibland beskära. Ibland får jag feeling och pillar lite extra, men det är inte ofta :p Två ganska dåliga exempel här, men enda jag har på datorn för tillfället!
izn62x.jpg

Tycker det var ganska fina bilder. Det brukar för det mesta räcka med att göra det du har gjort. :)
 
Jag har hittat bästa sättet att redigera på - jag trycker bara på "auto enhance" och så blir allt bra :angel:

Skämt åsido så är jag verkligen usel på att redigera mina bilder. Tycker det är så himla svårt och då har vi åndå Aperture som ju ör ett relativt enkelt program ändå. Så typ det jag gör mest är att justera ljuset, beskära och ev klona bort några fulare element (typ grimskaft) när det är möjligt att få det att smälta in i bakgrunden på ett bra sätt. Så ja, bra tråd det här! Nu kanske jag kan lära mig något :D
 
Hur mycket redigering som behövs på mina bilder beror lite på vart bilderna är tagna. Utomhus tycker jag det är lättare att få in bra inställningar, så redigeringen blir relativt liten (lite skärpa, ändra exponeringen och så). Inomhus brukar det behövas lite mer redigering. Fotograferar alltid i RAW och föredrar att redigera främst i Nikons program Capture NX-D, för att sen lägga till ev logga i Photoshop (eller Photoscape, beroende på typ av logga).

t98gpk.jpg
 
En annan var ju moderator/crew på stallet.se fram till 2014 :angel: Finns bättre sidor :meh:.

Jag håller mest på med photomanipulering, beställningsjobb åt andra (för fiktiva pengar... i hundspel :p).
3758136_orig.png

Med hund från denna och öron från denna ... Beställaren ville ha en öronkuperad pitbull, finns nästan inga sådana stock bilder och ingen bra nog. Då får man fixa det själv. Bakgrunden är min egen bild fotograferad utanför Ystad.

Tidigare har jag gjort det motsatta:
could_it_be_more_green__by_achatina-d5ah64p.jpg

Med hund baserad på denna och svans från denna och möjligen dessa öronen och tassarna ska tydligen också vara utbytta, men de är också från samma fotograf.
häst: venomxbaby @dA vingar: didier-bernard @dA och bakgrunderna: Alaskastock@dA
 
Försöker själv lära mig det här med att redigera bilder genom att lära mig photoshop cc. Kollar på youtube men tycker att alla videos där går igenom varje moment så snabbt och jag hinner inte alltid med :o
Har du kikat på Moderskeppets tutorials? Jag tycker de är enkla att följa med och lätta att förstå. De har en egen hemsida och finns även på youtube.

Själv brukar jag testa mig fram vad jag tycker ser bra ut och passar just den bilden.
Jag vet att jag hört att Lightroom ska vara bättre att redigera foton än Photoshop, men jag tror det är en smaksak. :)

Här är två bilder jag tagit på mammas gamla hund, som numera är i himlen.
rest_in_peace__molle__by_theredlightning-d4gjw27.jpg
7dfa1f4a9f562aa5d6b07fead6a402b0-d462b0b.jpg
 
Redigering i Photoshop ska inte vara något man räknar med ska behöva göras, det är alltså inget man tar till för att man inte ids ta en riktigt bra bild... man ser tyvärr allt för ofta de som suddar bort en jobbig bakgrund genom att man med klonverktyget målar över allt utom hunden i bilden. Bilden blir väldigt mycket fulare än med den jobbiga bakgrunden, med klonmärken över hela bilden och en allmänt platt bild där hunden ser utklippt och inklistrad ut.
Jag tar ganska mycket hundbilder och söker aktivt efter bra bildkompositioner. Ljuset ska komma från rätt håll och falla på hunden från rätt håll, bakgrunden ska vara rimlig (tar man bilder med kort skärpedjup så kan ju en besvärlig bakgrund blurras bort).
När tar jag till Photoshop då? Ja, om jag behöver ta bort små skavanker i bilden som t ex en kvist som ligger illa till på marken, ett koppel som inte ser snyggt ut, kanske en pälslös fläck eller ful virvel i pälsen eller ett par ben från någon som håller i hunden. Om bilden inte går att redigera på ett rimligt sätt (det ska ju inte se redigerat ut) så låter jag hellre bli. Ju bättre och noggrannare fotograf man är desto mindre behöver man retuschera bilder i efterhand.
 
Idag gjorde jag en sån miss, hade ställt in "exponeringsknappen" på +1.0 men upptäckte inte det förrän halvvägs. Kollade inte direkt i kameran utan bara så att inställningarna verkade stämma, såg det först hemma i datorn :cautious:

Före:
_DSC0710_zpshm5ulatj.jpg

Efter:
_DSC0710_zpstpuvfei7.jpg

Har dragit upp kontrasterna lite, minskat exponeringen och lagt på lite mättnad.
Svårt med det rödgula gräset som är samma färg som honom, ville hela tiden dra bilden åt det kallare hållet, även om det färgmässigt stämmer bra överens med verkligheten nu :)
 
Jag vågar inte ens fota med manuella inställningar :angel: är alldeles för kass för det, fattar typ inte vad jag pillrar på. Har försökt lära mig men det fastnar inte.. :rofl:
 
Jag vågar inte ens fota med manuella inställningar :angel: är alldeles för kass för det, fattar typ inte vad jag pillrar på. Har försökt lära mig men det fastnar inte.. :rofl:

Det är lika för mig! Har lyckats några få gånger i naturligt dagsljus. Men så fort det är lite väl ljust eller mörkt så skiter det sig :angel:
 
Jag vågar inte ens fota med manuella inställningar :angel: är alldeles för kass för det, fattar typ inte vad jag pillrar på. Har försökt lära mig men det fastnar inte.. :rofl:
Jag använder sällan manuella inställningar och man kan faktiskt få riktigt bra bilder med de automatiska inställningarna också.
 
Jag använder bara manuella inställningar.
Det är därför jag fuckar upp rejält emellanåt :angel: men jag tänker att det enda sättet att lära sig är att mängdfotografera. Och det hjälper! Jag har blivit mycket bättre på att ställa in så att jag inte behöver redigera så mycket längre :) så länge jag inte är på och pillar på typ +/- knappen :p

Det jag tycker är absolut svårast är att få till bra kontraster och bra mättnad i färgerna.
 
Idag var jag ute och fotade två eurasier och en samojedvalp. Försökte lite med manuella inställningar men det gick skit. Så körde tyvärr mest på auto-inställningarna. Fick dock testat mitt nya sigma 70-200 idag som jag är mycket nöjd med. :D

Nu ska jag testa redigera lite så får vi se senare hur det gick...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp