• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 149
M

mira

Hej har en tolv veckor gammal jämthund, som är underbar men blir så otroligt uppspelt ibland när barnen jagar upp henne, så tänkte höra när man kan börja ha en hund i hundgård, givetvis tillsammans med vår andra hund någon timme.
tänker absolut inte ha henne där mer än nån timme, vår andra hund är aldgig där mer än några timmar.

Sv: Hundgård

Helt ok, tycker jag.Vi har börjat träna valparna tidigt att vara i hundgården, och med en vuxen som sällskap så har det aldrig varit några problem.

De går in och lägger sej där ibland fast de inte behöver.
Tror nog att din valp skulle tycka om att vara där och "komma ifrån" en stund.

Jag tror att vi båda skulle må bra av att hon var i hundgården en stund;)
Har faktiskt provat en stund nu, ibörjan gnällde hon, typ i 2 minuter sen så la hon sig ner och tuggade på ben. verkade hel nöjd

Hej har en tolv veckor gammal jämthund, som är underbar men blir så otroligt uppspelt ibland när barnen jagar upp henne, så tänkte höra när man kan börja ha en hund i hundgård, givetvis tillsammans med vår andra hund någon timme.
tänker absolut inte ha henne där mer än nån timme, vår andra hund är aldgig där mer än några timmar.

hej kul med fler jämthundar här på forumet :) jag har 3 !!!

jag brukar inte ha små valpar i hundgården mer än max 1-2 tim/dag ,just när de är små så behöver de vara med för att bli bra hundar. Det gäller att stimulera dem rätt o även låta dem vila. Hur gamla är dina barn?

prillan

Jag är ledsen, men jag hade nog uppfostrat barnen lite mer istället.

Det går ypperligt att ha valpar och barn ihop, bara alla får lära sig hur man ska uppföra sig.

är min fjärde hund så inga problem har tre barn, 8, snart tre och 7 månader. men barn är barn, dom låter och springer och har kompisar hemma, dom busar inte med hunden utan springer och leker dansar etc....har absolut inga problem med barnen och hunden tillsammans. var bara ett ex på när man kan känna att hon behöver kommq ut ett tag. skulle aldrig sätta ut en sån liten valp mer än bara en kort stund.
men undrar vad du har för barn som inte springer låter etc, är ju inte speciellt svårt att få en tre månaders valp upphetsad eller?? så uppfostrade barn vill inte jag ha som bara sitter still och inte låter nått

Jättekul med jämthund, hade en förut som vi var tvungna att ta bort, men han var inte i hundgård förrns han var ett år (hade inte den möjligheten innan)

Barnen är 8,snart 3 och 7 månader, är som sagt inga problem med barnen och hunden tillsammans är bara det att man märker att hon skulle behöva komma ut ibland,

vilka fina hundar och hästar du har

Senast ändrad av en moderator:

Jättekul med jämthund, hade en förut som vi var tvungna att ta bort, men han var inte i hundgård förrns han var ett år (hade inte den möjligheten innan)

Barnen är 8,snart 3 och 7 månader, är som sagt inga problem med barnen och hunden tillsammans är bara det att man märker att hon skulle behöva komma ut ibland,

vilka fina hundar och hästar du har

Tack:)
glömde skriva att jag brukar dela upp tiden i början så de får inte vara i hundgård eller som vi har en stor gård inhägnad 1-2 tim i sträck..

det kan ju vara svårt med 7 månaders o 3 den stora gårr u att säga till om det blir för stimmigt..

Mitt tips är att du gör en liten kompostgaller hage i köket/hall så valpen ser er men ändå får en lugn vrå , då kan den ligga där o vila o får vara ifred o blir den alldeles för uppjagad så lär den sig att i hagen vilar man...

BILDER vill vi ju ha !! finns inget gulligare än jämtvalpar

Jag tror att vi båda skulle må bra av att hon var i hundgården en stund;)
Har faktiskt provat en stund nu, ibörjan gnällde hon, typ i 2 minuter sen så la hon sig ner och tuggade på ben. verkade hel nöjd

Tycker du har svaret själv här.....

Om valpen är tillfreds med att visstas i hundgården ett par timmar så ser jag ingen som helst anledning till att du inte skall ha den där....

Nej, min son är nog ingen mönsterunge, utan högst ordinär. Han respekterar dock att man är lugn när valpar/hundar ska sova, och när han vill leka vilda lekar så gör han det på sitt rum och övervåningen så att hundarna kan välja att inte vara i närheten. Det fungerade jättebra sist jag fick hem en valp.

Nästa år kommer det valp igen, eller rättare sagt en hel kull, och då kör jag samma grej. Då slipper djuren bli stressade :)

vad är det som säger att mina barn inte är lugna när valpen ska sova. dom är uppväxta med djur och är väldigt duktiga på att respektera djuren, Måste säga att roxy faktiskt är den lugnaste och trevligaste valp jag någonsin haft, men blir lite upphetsad ibland som alla valpar, men är egentligen mest pga av de andra hundarna faktiskt när jag tänker efter. Min fråga var bara om man kunde sätta ut en liten valp i hundgård,

Jättebra tips med att hängna in en bit av köket.. där vi alltid är hela familjen... av nån anledning, barnen vet ju att dom inte får störa henne när hon sover men är ju ett sätt för henne att visa när hon vill vara ifred.

Har haft henne ute nu två gånger a 15 minuter hon sprang inte ens ut direkt när jag öppnade så verkar nöjd.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 597
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet