Hundhållning utanför Sverige

Bukefalos 30 år!

Jag tänkte på denna tråden lite idag när jag var ute med min hund. Det är otroligt många som lever vanlife som parkerar häromkring från dessa länder som har en lite mer öppen syn på hundar.

Dom skäller och kastar sig och tack och lov så är dom kopplade, det är inte några avslappnade vovvar där inte som är trevliga att gå förbi, inte heller när jag möter dom borta från bilen som ju är deras hem. Min hund gör som han alltid gör när det är lite fientliga hundar, han tittar bort och går lugnt förbi men ändå så reagerar dom så starkt många. Dom flesta svenska hundar brukar snabbt coola ner när min hund inte visar intresse, det gör inte dessa.

Jag tänker att i dom länderna där hundarna är lösa ofta att det kanske ibland är lite för chill med allt, även hundträningen och att lära hunden att ta det lugnt och uppföra sig i olika situationer?

Jag är helt öppen för mer lösa hundar, min uppfattning är att hundar med mer frihet ofta är lugnare, min hund är lös jämt förutom på bilvägar men jag har ändå lagt mycket tid på att lära honom hur han ska bete sig och lärt honom att lita och lyssna på mig. Så deras attityd i kombination med träning och ansvar hade varit super.

Det är alltid lika roligt när man hör en amerikanare säga till mig att dom önskade att dom "också vill bo i Europa som jag" för dom var i Storbritannien/Tyskland/Polen/Spanien en vecka och var imponerade över hur hundvänligt allt är, men blir sen häpna när dom hör hur restrektiva vi är. I Sverige är visst halva befolkningen allergiska eller hundrädda, och visst jag skulle inte vara särskilt glad om hundar sprang fritt överallt och störde min, men jag tycker att en del i Sverige ibland är FÖR restrektiv/har restrektiv syn. Det jag menar är att jag har t.om blivit tillsagd för jag gick över ett övergångsställe (med hunden direkt bredvid mig) för den andre personen som också gick över "var rädd för hundar!" (som om jag skulle veta det? :cautious: ), har fått sura miner när min hund sitter brevid mig vid en busshållplats och man får då och då höra om hur hundar bör visst förbjudas i kollektivtrafik för "tänk om någon är allergisk eller rädd".

Åker man däremot till en stad med mycket tyska eller polska turister så är det dock som en helt annan värld :D massvis med hundar, vattenskålar överallt, hundar välkomna i butik och café, förstås kopplade och få klagar. Så hundsynen verkar ha spridit sig hit till vissa delar.

Jag va på Teneriffa 2 vintrar och även där va hundarna mycket mer fria, gick ofta lösa utan att gå fram till folk, ibland gick dom fram till andra hundar men inget bråk. Folk va också rätt ointresserade av hundar, inte ens barn sprang fram till hundarna. Jag tycker det känns som ett bekvämt sätt att ha hund

Men sen va jag inne på hemsidan för hundar som behöver nytt hem, den största delen va större hundar av mixat ursprung och i princip alla va reaktiva, kunde inte umgås med barn eller andra djur. Frågan blir ju lite om detta endast representerar hundar som helt enkelt inte går att adoptera bort eller om det är så att man helt enkelt lämnar bort sin hund relativt snabbt om man får en som inte funkar i med det här fria livet?

Jag va på Teneriffa 2 vintrar och även där va hundarna mycket mer fria, gick ofta lösa utan att gå fram till folk, ibland gick dom fram till andra hundar men inget bråk. Folk va också rätt ointresserade av hundar, inte ens barn sprang fram till hundarna. Jag tycker det känns som ett bekvämt sätt att ha hund

Men sen va jag inne på hemsidan för hundar som behöver nytt hem, den största delen va större hundar av mixat ursprung och i princip alla va reaktiva, kunde inte umgås med barn eller andra djur. Frågan blir ju lite om detta endast representerar hundar som helt enkelt inte går att adoptera bort eller om det är så att man helt enkelt lämnar bort sin hund relativt snabbt om man får en som inte funkar i med det här fria livet?

Det är väl lite som här, då det är oftast dessa hundar som det är svårt att hitta hem till och jag antar att vanan vid att kunna ha sina hundar lösa utan några större problem gör det är ännu svårare.

Liknande trådar

• Hund och bebis
  • Aktivering
  • Hundar historiskt i Sverige?
  • Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka