Hundköp!!!

skojj ,men varför så gammal -omplacering eller kvar i kullen ?
 
man blir lite skeptisg efter somman oftast säljer hundvalpar som 8 veckor och denna är 16 veckor.Är det något lynnesfel på de och den har haft en gare förrut som nu har lämnat tillbaka den eller är det något extriört fel på den eller är det bara så att ägaren inte kunde ha den?? kolla upp detta först innan du köper den!
 
Som sagt ,jag tycker det är i senaste laget för att köpa en valp och när man gör det så här så brukar det vara en valp som av vilken anledning det nu må vara inte kan vara kvar hos sin ägare eller har blivit sist kvar i kullen .
 
Jag håller med Atös, kolla upp varför den säljs när den e så gammal som 16 veckor. det kan ju vara så enkelt att den är den sista ur kullen, men man vet ju aldrig. säljs den av uppfödaren eller av den som köpte valpen från första början?
 
Åhh va roligt !

Kommer i håg när ha fick hem min valpis så liten å så sööt,
Eller tills han tugga sönder hela köket :mad: å en massa skor + en till massa möbler,
Han är stor och klumpig , Skäller och ska ha all uppmärksamhet , Men han är min allra bästa vän i världen! :love:
Lycka till med Rottisen :D
 
Hon som har hunden nu köpte den från uppfödaren men hon måste sälja den nu för att en av hennes barn har blivit allergisk. Tycker ni att 6000 är dyrt för en som det inte är reggad?.( men hon är ren ) Dom brukar ju iofs ligga runt 8000 med papper o allt sånt.
 
varför inte reggad ?
Jag skulle inte köpt en oreggad för 6000 när det är i princip samma prisklass som de som är det .
 
Jag skulle inte köpa en oreggad rottis, eller oreggad hund oavsett ras. Varför är hunden oreggad? Oftast beror det på att någon av föräldrarna (eller båda) inte uppfyller kraven för registrering t ex att de inte är HD eller AD-fria, int ementaltestade eller så är de helt enkelt inte renrasiga (trots att uppfödaren påstår det).
Och ja, 6000 är för dyrt för en blandras (för den räknas som det). Du kan få en renrasig, reggad rottis för mellan 7-9000 kronor så varför inte satsa på en sådan istället?

Vet uppfödaren förresten om att hunden redan ska omplaceras? Eller bryr sig denne inte?
Jag är själv uppfödare och vill någon av mina valpköpare omplacera sin hund såska det gå genom mig dvs jag tar tillbaka valpen och hittar ett nytt hem till den.
 
Ja, 6000 kr är för dyrt. Det enda du betalar för är att någon i slutändan försöker tjäna pengar på oseriös avel som ingen tjänar på. Tvärtom.
Priset på en hund är en obetydlig kostnad om man ska vara en seriös och ansvarstagande ägare. Det som kostar är foder, försäkring, avgift till skk, avgift för kurser, bensin för resor, godis, leksaker och i värsta fall veterinärkostnader. För 8000 kr får du en valp som är avlad på friska föräldrar, åtminstone är de godkända av skk som avelsdjur och du kan själv kolla upp föräldradjurens meriter, höftledsröntgen och mentalitet. Då vet du vad du får för pengarna. Med mycket otur får du en hund som har väldigt lite eller väldigt mycket av vissa egenskaper som du inte alls vill ha eller är beredd på.
Det kostar ungefär 1000 kr i månaden att ha rottis om man är aktiv och köper kvalitetsfoder samt har en bra försäkring. Mitt förslag är att du sparar 1000 kr/månad i två månader och under den tiden kollar runt efter en bra kennel samt tar kontakt med rottisägare och träffar så många rottisar som möjligt och tar reda på allt du bara kan om rasen. Fördelar såväl som nackdelar, många kommer mörka nackdelarna och baksidorna för de tror de gör rasen en tjänst då och så vill de inte gärna berätta om sina egna problem. Så var envis och försök ta reda på allt du bara kan. :)
 
Även om den (enligt ägaren och uppfödaren) är ren rottis kan du inte vara säker på det eftersom den är oreggad, dessutom tycker jag att det va en aning högt pris på en oreggad omplaceringsvalp. Men det är ju helt upp till dig...
Med tanke på rasvalet så antar jag att du tänk träna bruks med den och då är det ju lätt att man även vill tävla, men där är det ju stopp för oreggade hundar...
 
Klart överpris!
Du kan heller inte vara säker på att det är en renrasig rottweiler du köper om inte hunden är reggad. Jag skulle aldrig köpa en sådan med tanke på den mycket oseriösa avel som sker med oreggade rottisar och de problem rasen har i övrigt.
 
6000 kr är för mkt för en oreggad valp, iofs tog jag 5500:- för mina blandisar, men ändå.
Sen vet du ju inte om den e helt "ren", kan ju finnas nån annan ras med, långt bak nånstans.
 
Tack för alla svar! Jag tycker med att det är ett högt pris för en oreggad valp. Men jag tyckte så synd om henne. Dom som ägde henne jobba båda två heltid så hon fick va själv hemma hela dagarna. Hur kan såna skaffa hund? :mad:
Fick se kort på föräldrana o dom var renrasgia sa dom och så ut att va det men skenet bidrar. Undrar iaf någon av er vet någon som har renrasiga med valpar med papper till salu. Eller om ni vet vart jag kan hitta. Kollade på rottweiler klubben. Om ni vet får ni gärna PM Mej.

Att gå bruks hade jag redan räknat med. men är lite sådär på att tävla. Det spelar igen roll för min del, behöver inte visa upp hur det går för mej o min hund.
 
Begär listor på uppfödare från rottweilerklubben. Sedan kan du kolla upp vilka uppfödare du gillar och höra med dem om de planerar valpar. Det tar ett tag att hitta rätt i kenneldjungeln och att få stå på kö för att få köpa en valp är inte ovanligt.
För mig tog det ett år innan jag hittat rätt kennel och fått hem min valp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 215
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp