P
Pysen
Sv: Hundkurser
Det är alldeles för få personer jag träffar som tänker som du,oftast är det "men låt dom få leka" eller " låt dom göra upp så går det över",men så är det inte alls tycker jag.Hundar har inget behov att leka med andra hundar utom flocken,inom flocken är det en annan sak.Och jag är en del av flocken så jag duger gått att leka med,hundar är inte som människor som måste ha nya vänner hela tiden för att man lessnat på dom gamla.Min hund vill helst vara med mig,men han är ju såklart nyfiken på andra,för nyfiken är dom,men får dom välja vill dom ju alltid vara med såna dom känner.
Jadzia skrev:Och att hundar finner det så vansinnigt roligt att umgås med andra hundar råder det delade meningar om. De typer av hundar som jag gillar och som jag rör mig bland har inte direkt mycket utbyte av en okänd hund. Hanarna går mest och mäter sig. Ligger de nära i rang kan de mucka gräl. Tikarna är inte bättre de. Varje möte och hälsning med en okänd hund innnebär ett stressmoment. Det kan ju inte vara helt obekant för dig att många bruksraser inte är avlade för att umgås och stoja med artfränder av samma kön hur som helst. För många är det helt likgiltigt om de får hälsa på den där okända hunden. Visst kan dessa hundar också leka, men då med hundar inom flocken eller med kända hundar. Schäfrar, rottisar, riesen och övriga bruksraser skiljer sig från exempelvis retrievrar på det viset. Att leka med hund utanför flocken är helt enkelt inte så kul som att få jobba med sin förare och som förare väljer man självklart att lägga hundens energi på jobbet.
Nej, jag fattar inte tjusningen med att släppa ihop hunden med kreti och pleti.

Det är alldeles för få personer jag träffar som tänker som du,oftast är det "men låt dom få leka" eller " låt dom göra upp så går det över",men så är det inte alls tycker jag.Hundar har inget behov att leka med andra hundar utom flocken,inom flocken är det en annan sak.Och jag är en del av flocken så jag duger gått att leka med,hundar är inte som människor som måste ha nya vänner hela tiden för att man lessnat på dom gamla.Min hund vill helst vara med mig,men han är ju såklart nyfiken på andra,för nyfiken är dom,men får dom välja vill dom ju alltid vara med såna dom känner.