Bukefalos 28 år!

hundmöten

N

Naggur

Jag har två hundar, en liten dvärgpinscher och en amstaffkorsning.

gr man bara ut med en hund så funkar hundmötena bra. men går man med båda tillsammans ska dom fram till den andra till varje pris. Förr så va de väl inte så farligt tyckte jag. men nu är de fan inte kul längre...

är gravid i v 36 och jag har varken balans eller styrka kvar... så det har hänt flera gånger att jag nästan ramlat eller tappat den stora hunden.

Sen när man ska ut med barnvagn å två hundar lär de inte vara lättare...

hur ska man göra för att dom inte ska hetsa varandra vid hundmöten hela tiden?
 
Sv: hundmöten

träna mer absolut lydnad vid möten en och en. de ska inte bara klara det halvbra, utan perfekt vid riktigt nära möten. se till att ställa krav på dina hundar, och se till att de vet att du har höga krav.

har du någon som kan hjälpa dig? karl eller vän?
 
Sv: hundmöten

Eller ramlar på magen när hon försöker hålla kvar.....
 
Sv: hundmöten

kan du ge tips lite mer exakt hur jag ska träna?:bow:
 
Sv: hundmöten

den hunden jag precis har blivit färdig med hade noll kontakt med sin förare, så vi började där. när kontakten fanns började vi med fotgående och sedan la vi till störningar. började han krångla fick föraren vända 90 grader från störningen, ganska tvärt så det blev ett litet ryck om hunden inte hängde med. givetvis fick hunden mängder med beröm och korv när han skötte sig. det tog 5 träningspass á 45 min, sedan gick hunden med bra kontakt även när de mötte en hund på 10 cm avstånd.

är det så illa att du nästan tappar dina hundar tycker jag nog ändå att du ska ta det säkra före det osäkra och slänga på halti när du går med båda samtidigt. det är en nödlösning, och inget permanent. men fortsätt att träna på möten under tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: hundmöten

alltså dom går fint i koppel så länge man inte möter andra hundar. så jag kan ju undvika att möta hundar när jag är ute så slipper jag ju problemet för stunden.
Halti provade vi förut å de funkade inte alls. hon hatade det. man fick släpa med sig hunden, för hon hade fullt sjå med att försöka få av sig den med tassarna.

Tack för tipset med träningen. vi har gått kurs och hon har blivit mycket bättre, men uppenbarligen funkar de inte bara med belöning. utan hon måste "bestraffas" när hon gör fel åxå. men hur vi skulle göra de fick vi aldrig lära oss.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 806
Senast: alicegard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 364
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 727
Senast: AlmostEasy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp