Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där med Basenji är lite av grisen i säcken. Den skäller inte som andra hundar, däremot så ylar/sjunger den något enormt. Så bara för att den inte skäller så är det ingen tyst hund.Basenji kan inte (?) skälla har jag för mig men är en jakthund.
Är det för framtida köp av hund eller bara av ren nyfikenhet du undrar?
Missade du INTE jaga.?Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.
Missade du INTE jaga.?
Både och!Basenji kan inte (?) skälla har jag för mig men är en jakthund.
Är det för framtida köp av hund eller bara av ren nyfikenhet du undrar?
Vad har ni för önskemål gällande aktivitetsnivå?
En hund som inte får tillräcklig aktivering kan ju börja skälla i tid och otid på grund av understimulans, men det har ju inte alltid med rasen i sig att göra. Så... vad ska ni göra med hunden?![]()
Jag upplever dem generellt som ganska skälliga faktiskt.Jag har aldrig hört en papillion skälla i mitt liv, och då har jag ändå träffat typ 20 st i mina dagar. Jag är dock ingen hundexpert, så vågar inte uttala mig vidare.
Speciellt i flock.Jag upplever dem generellt som ganska skälliga faktiskt.
Jag skulle inte påstå att någon av de raserna är särskilt jaktiga, så länge det inte är hundar från jaktlinjer. Har aldrig upplevt dem som svåra att lära att inte dra efter vilt, iallafall. Men tack för den onödiga kängan mot min läsförståelse.![]()
Jag har två st russkaya tsvetnaya bolonka, de passar in på allt du skrivit ovan förutom kanske att de inte är jättesamarbetsvilliga. Alltså, det är ju en renodlad sällskapshund och ingen hund man väljer om man vill ha en superförig will to please-hund. Men absolut lära tricks och kontaktövningar! Det finns några enstaka vad jag känner till som tävlar i rallylydnad, nosework och agility.
- Ser helst att den kan följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
- Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
- Lättlärd, samarbetsvillig, följsam i kynnet, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen
Jag upplever dem generellt som ganska skälliga faktiskt.
Jag håller med de som säger att de är skälliga. Det finns en gubbe här i mitt område som brukar promenera med 3 st och de bjäbbar som satan så fort de ser en annan hundWhat?! Nu har jag visserligen bara träffat dessa en och en, men då har ingen sagt någonting någonsin, vad jag kan minnas iaf.![]()
Vad har ni för önskemål gällande aktivitetsnivå?
En hund som inte får tillräcklig aktivering kan ju börja skälla i tid och otid på grund av understimulans, men det har ju inte alltid med rasen i sig att göra. Så... vad ska ni göra med hunden?![]()