Hundraser som inte skäller mycket?

Ella_01

Trådstartare
Hej! Önskar tips på hundraser som inte har mycket vaktinstinkter, jaktinstinkter eller skäller mycket. Tacksam för svar! :)

Basenji kan inte (?) skälla har jag för mig men är en jakthund.

Är det för framtida köp av hund eller bara av ren nyfikenhet du undrar?

En lugn hundras,lite typen som är vänlig och älskar allt och alla som ändå får den motion den behöver, tänker ex cavalierer. Sen finns det alltid individer som är inte rastypiska i alla raser, så vill du ha en hund som garanterat inte låter,jagar eller vaktar ska du välja mjukishunden :D

Basenji kan inte (?) skälla har jag för mig men är en jakthund.

Är det för framtida köp av hund eller bara av ren nyfikenhet du undrar?
Det där med Basenji är lite av grisen i säcken. Den skäller inte som andra hundar, däremot så ylar/sjunger den något enormt. Så bara för att den inte skäller så är det ingen tyst hund.

TS
Borzoi är som regel en tyst ras men det är en vinthund som är avlad för hetsjakt. Min är tränad att inte dra på "byten" när han är kopplad men intresset finns helt klart där.

Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.

Spontant tänker jag labrador eller golden, eller kanske någon springer spaniel - godmodiga hundar som inte vaktar eller brukar föra så mycket oväsen. Svårt att rekommendera bara utefter de kriterierna, dock, så jag får instämma med @machafuko att det behövs mer info om vad ni tänkt göra med hunden.
Missade du INTE jaga.?

Missade du INTE jaga.?

Jag skulle inte påstå att någon av de raserna är särskilt jaktiga, så länge det inte är hundar från jaktlinjer. Har aldrig upplevt dem som svåra att lära att inte dra efter vilt, iallafall. Men tack för den onödiga kängan mot min läsförståelse. :up:

Jag har aldrig hört en papillion skälla i mitt liv, och då har jag ändå träffat typ 20 st i mina dagar. Jag är dock ingen hundexpert, så vågar inte uttala mig vidare.

Vad har ni för önskemål gällande aktivitetsnivå?

En hund som inte får tillräcklig aktivering kan ju börja skälla i tid och otid på grund av understimulans, men det har ju inte alltid med rasen i sig att göra. Så... vad ska ni göra med hunden? :)
  • Ser helst att den kan följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam i kynnet, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)

Jag skulle inte påstå att någon av de raserna är särskilt jaktiga, så länge det inte är hundar från jaktlinjer. Har aldrig upplevt dem som svåra att lära att inte dra efter vilt, iallafall. Men tack för den onödiga kängan mot min läsförståelse. :up:

Jag är uppväxt med labbar och kan nog inte påstå att de är speciellt jaktglada med att dra på vilt och katter som brukar vara det som de flesta tänker på när man talar om "jakt".
De är ju apportörer så jag håller med. Men visst, ibland har nån sorts lekjakt dragit igång men den falnar fort synretningen försvinner ur åsyn, vilket det gör fort då allt springer ifrån dem :D

• Ser helst att den kan följa med på en kortare joggingrunda då och då, annars några promenader om dagen. Men vill inte att den klättrar på väggarna så fort det inte händer något.
  • Inga större krav på mental stimulans, absolut lägga ut godisar runt i huset, tricks, kontaktövningar osv, men liksom inga spår eller "tyngre" grejer.
  • Lättlärd, samarbetsvillig, följsam i kynnet, lugn inomhus, vilja vara nära, social, mjuk, gärna sova i sängen :)
Jag har två st russkaya tsvetnaya bolonka, de passar in på allt du skrivit ovan förutom kanske att de inte är jättesamarbetsvilliga. Alltså, det är ju en renodlad sällskapshund och ingen hund man väljer om man vill ha en superförig will to please-hund. Men absolut lära tricks och kontaktövningar! Det finns några enstaka vad jag känner till som tävlar i rallylydnad, nosework och agility.

En rastypisk bolonka är en typisk knähund, den vill vara med överallt och följer dig överallt, även in på toaletten :D trots mycket päls sover de flesta jag vet om i sängen!

Absolut inte vaktiga och skälliga (jag har haft coton de tuléar tidigare som var mycket mer vaktig och skällig för att jämföra) och knappt någon jaktinstinkt. Min ena bryr sig inte överhuvudtaget, som max skulle han typ rycka till om ett kid flög upp precis framför nosen på honom. Den andra tycker att det är spännande med allt som rör sig, fåglar, springande barn, harar osv. men han jagar inte. Går absolut att lära dom att gå lösa om man vill det.

Den ena skäller på dörrklockan men inte den andra. De båda kan gruffa litegrann om de hör ovana ljud, den ena mer än den andra. Men det tror jag att de flesta hundar gör :) min uppfödare har ett par importer som skäller en del men de svensk- eller egenuppfödda är väldigt tysta.

Vad har ni för önskemål gällande aktivitetsnivå?

En hund som inte får tillräcklig aktivering kan ju börja skälla i tid och otid på grund av understimulans, men det har ju inte alltid med rasen i sig att göra. Så... vad ska ni göra med hunden? :)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid...
Svar
2
· Visningar
408
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2
Svar
29
· Visningar
1 265
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 361
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 534
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd