Sant , de raserna tänkte jag inte på men der stämmer ju, har ridit med en liten podengo som också hängde på med sina korta ben.
Jag tänker mer Shih tzu,mops, bulldoggar sånna tunga småhundar är väl dom ända som kanske inte skulle orka tempot.
Jag tror snarare att det beror på hälsa och ev mentalitet (shih tzu) att de inte vill eller orkar. Och har mindre med just benlängden att göra.
 
Jag är helt förkrossad i tisdags fick jag ta bort min gamla älskade vän akut. Min dvärgschnauzertik som varit med mig i 14 år. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen.

Funderingar går nu mot en ny hund. Jag saknar sällskapet. Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.

Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.

Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.

Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.

Jag önskar en hund som vill vara med och är uppmärksam. Min mor har 2 basenjisar som kan vara ganska tuffa men den rasen vill jag inte ha då de är väldigt svåra att träna och otroligt självständiga. Min mor har tagit över min basenjitik när hon skaffade en egen och min basenjitik har fått pension ute i skogarna hos min mor. Basenjitiken följer gärna med om vi ska åka men hon är så nöjd med att bara få vara, inte gå i koppel utan kunna röra sig fritt in och ut. Känns inte rätt att dela på de hundarna igen bara för att jag känner mig ensam. Det är inte rätt

Vi har inga småbarn i hushållet men 2 tonåringar annars är det lugnt i hemmet.

Tips på en hundras som ni tror kan passa?

Jag kommer inte skaffa någon ny förens absolut tidigast i höst.

Mittelspitz, Keeshond eller Isländsk fårhund? Uppmärksamma och pigga hundar utan speciellt mycket jakt i sig, med en päls som passar för att vara ute och hänga med till stallet.
 
Tack alla för svar :)

Funderingarna är många. Jag hade ju med min lilla dvärgschnauzer på ridturer men märkte att hon inte riktigt hängde med pga av storlek så därför blev det bara lugna skritturer.
basenjisarna vi har följer gärna med och hakar på i galopper (jag har stora hästar så det rullar på rätt bra ibland) dock är de ju inte optimala att ha med då inkallningen fungerar dåligt (eller inte alls om man säger så :) )

Shitzu är inget alternativ. de jag träffat orkar inte följa med och tibetansk spaniel kan vara ganska svårtränade. (har en uppfödare i närheten otroligt härliga hundar men inget för mig)

Har en väninna som föder upp Bostonterrier tänkte jag skulle prata lite med henne.

Dvärgschnauzer klarar jag inte av att skaffa igen. Jag kommer bara jämföra med den lilla skäggiga damen jag fick ta bort :( Bättre att ta en annan hundras helt och hållet.

Har tänkt om och hunden behöver inte kunna följa med på ridturer. SKritturer javisst men inte renodlade ridturer det finns andra aktiviteter att göra och långa promenader i skog och mark kommer att finnas ändå.

återigen tack för alla svar och input. Jag kommer kolla upp varenda ras ni tipsar om! :bow:
 
Ok dum fråga nu....

Största skillnaden på Kleinspitz och Pomerian? För ett otränat öga tyckte jag de verkade ganska lika :D
@Wellcraft
De är väldigt lika! :)
Vad som skiljer de åt varierar nog beroende på vem man frågar. Men kleinspitzen är generellt friskare än pommen, pommen är väl snäppet mindre också.
Upplever att kleinspitzen har lättare till skall, men det är min egen åsikt.
Vad jag har märkt så har pommen mer tilltalande mentalitet, dvs tuff och modig.
 
Kom också att tänka på Finsk lapphund för dig. Min upplevelse är att de är otroligt trevliga hundar som tyvärr får dåligt rykte för att de låter mycket i utställningsringarna. Men de jag träffat privat har inte alls varit lika gapiga, utan trevliga alerta hundar. :)
 
Tips på en hundras som ni tror kan passa?
Jag tänker att någon av spanielraserna skulle passa. Kanske en springer spaniel? Welsh spaniel? Eller varför inte en golden retriver?

Själv fick jag ta bort min lilla hund i våras efter 14 år ihop. Jag saknar henne massor, men samtidigt vill jag inte ha en sådan liten hund igen (tror jag). Jag var inne på att köpa en kleine münsterländer, men nu tror jag att det blir en strävhårig kanintax, men då blir det litet igen. Men en liten hund är så sjukt smidig!! Lätt att äga, lätt att få hundvakt till, behöver inte byta bil etc.
 
Sant , de raserna tänkte jag inte på men der stämmer ju, har ridit med en liten podengo som också hängde på med sina korta ben.
Jag tänker mer Shih tzu,mops, bulldoggar sånna tunga småhundar är väl dom ända som kanske inte skulle orka tempot.
Jag har ridit med både mops o fralla,kan dom bara andas så är det inget problem.
 
Jag hade lite funderingar på att ta hand om en vuxen hund av mindre storlek men tror det kan vara lättare med en valp på grund av basenjisarna.

De går gärna ihop sig mot en annan hund när det inte är samma ras och blir lite väl hårdhänta. Märkt att med valp så är deras sätt helt annorlunda.

Basenjitiken kan vara rätt skarp mot vuxna hundar. Vill inte det ska bli några tråkigheter då stallet/hos min mor kommer vara som ett andra hem.

Lutar lite åt en bostonterrier.... och detta grundas enbart på att min väninnas valpar var alldeles för söta... Höll på att snatta med en och annan i fickorna. :D

Note to self... sluta titta/hälsa på hos vänner med valpar för jag vill snatta med dem allihop :D
 
... Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.

Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.

Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.

Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.
.

Jag beklagar förlusten av din hund! Det blir verkligen så himla tomt efter dem.

Vill föreslå att du tittar på australisk terrier; behändig ras, inte mycket pälsvård (kammar en gång i veckan och rycker av lite löst hår), oerhört glad och vänlig hund. De gillar dock inte att vara ensamma i högre grad, så att kunna ha med på jobbet är toppen. Min är alltid med och ser kontoret som sitt privata hunddagis.

Vi går på kurs och hon tycker det är kul, men någon större lydnadsstjärna blir det aldrig. Vilket även kan bero på matte...

Det finns många fina raser, men själv har jag ju lite svårt att förstå att man vill ha något annat än en australisk terrier när man väl skaffat en ;)
 
Jag hade lite funderingar på att ta hand om en vuxen hund av mindre storlek men tror det kan vara lättare med en valp på grund av basenjisarna.

De går gärna ihop sig mot en annan hund när det inte är samma ras och blir lite väl hårdhänta. Märkt att med valp så är deras sätt helt annorlunda.

Basenjitiken kan vara rätt skarp mot vuxna hundar. Vill inte det ska bli några tråkigheter då stallet/hos min mor kommer vara som ett andra hem.

Lutar lite åt en bostonterrier.... och detta grundas enbart på att min väninnas valpar var alldeles för söta... Höll på att snatta med en och annan i fickorna. :D

Note to self... sluta titta/hälsa på hos vänner med valpar för jag vill snatta med dem allihop :D

Boston terrier...fundera på om du verkligen vill ha en ras som har svårt att andas och är sjukdomsdrabbad överlag. De verkar vara riktigt härliga och roliga hundar men jag skulle inte vilja stötta en avel som tar fram hundar med trånga luftvägar hur gulliga dom är må vara.
 
Hemskt.. beklagar!!

Men kanske kommer du även känna för en till dvärgschnauzer om du träffar lite olika ena? Tycker inte man ska dra sig från att skaffa en av samma ras igen, de är ju alla olika individer! Skaffar du dessutom en hane så blir han ju både lite större, samt en tydlig skillnad (pga hane) som gör att du har lättare att inte bara jämföra honom mot din föregående tik.. Det är ju verkligen en sån jäkla fin och mångsidig ras! En mellanschnauzer ser ju också ut som en dvärg, bara lite större.. (men skiljer sig tydligen en del i övrigt).
 
Låter ju som att du redan har siktat in dig på löwchen ;), som ju är väldigt trevliga. (som även @Lyraolissy var lite inne på.
Och fina och lättskötta när de är nedklippta med. Tycker iof inte att de har svår päls i löwchenklippning heller.
Sover som grisar regniga dagar och när man vill vara mer aktiv- pigga, vakna, muntra, snälla mot folk och fä.
Jag gjorde misstaget att gå med i en FB-grupp... Var tvungen att gå ur igen eftersom livet just nu inte tillåter hund!
Det annan bra sak med rasen. Listan på hundvakter är alltid väldigt lång! :)

Här är gruppen - varning för starkt habegär bara....
https://www.facebook.com/groups/1720143618260947/?fref=ts
Planen är att ha en sådan så snart livet tillåter.
 
@Diabetikern Beklagar sorgen :(

Jag har en (mellan-)schnauzer och är otroligt nöjd med honom. Han (Tage) är inte alls så som rasen beskrivs i inlägg #8 och det är verkligen inte den bilden jag har av schnauzern. Min terrier är tusen gånger mer tjockskallig och betydligt skarpare, Tage är världens snällaste mot allt och alla. Han kräver dessutom ingenting, men är alltid pigg på att följa med. Vi tränar agility, rallylydnad och här hemma på gården kommer han överens med alla våra djur (höns, kaniner, gäss,katt bl.a.). Han har dock en del jakt i sig vilket kommer fram i skogen, men det är väl det enda minuset (och ingenting vi har tränat på att bli av med).

Här finns en sammanställning med beskrivningar av rasen från schnauzerägare som en uppfödare har gjort. Tycker det ger en bra och rättvis bild av rasen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 035
Senast: nilie
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: Happimess
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 676
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp