Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror snarare att det beror på hälsa och ev mentalitet (shih tzu) att de inte vill eller orkar. Och har mindre med just benlängden att göra.Sant , de raserna tänkte jag inte på men der stämmer ju, har ridit med en liten podengo som också hängde på med sina korta ben.
Jag tänker mer Shih tzu,mops, bulldoggar sånna tunga småhundar är väl dom ända som kanske inte skulle orka tempot.
Jag är helt förkrossad i tisdags fick jag ta bort min gamla älskade vän akut. Min dvärgschnauzertik som varit med mig i 14 år. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen.
Funderingar går nu mot en ny hund. Jag saknar sällskapet. Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.
Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.
Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.
Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.
Jag önskar en hund som vill vara med och är uppmärksam. Min mor har 2 basenjisar som kan vara ganska tuffa men den rasen vill jag inte ha då de är väldigt svåra att träna och otroligt självständiga. Min mor har tagit över min basenjitik när hon skaffade en egen och min basenjitik har fått pension ute i skogarna hos min mor. Basenjitiken följer gärna med om vi ska åka men hon är så nöjd med att bara få vara, inte gå i koppel utan kunna röra sig fritt in och ut. Känns inte rätt att dela på de hundarna igen bara för att jag känner mig ensam. Det är inte rätt
Vi har inga småbarn i hushållet men 2 tonåringar annars är det lugnt i hemmet.
Tips på en hundras som ni tror kan passa?
Jag kommer inte skaffa någon ny förens absolut tidigast i höst.
Kleinspitz är under mittelspitz@Regn Mittelspitz är det varianten över pomerian? Tycker de ser väldigt lika ut![]()
De är väldigt lika!Ok dum fråga nu....
Största skillnaden på Kleinspitz och Pomerian? För ett otränat öga tyckte jag de verkade ganska lika
@Wellcraft
Ok dum fråga nu....
Största skillnaden på Kleinspitz och Pomerian? För ett otränat öga tyckte jag de verkade ganska lika
@Wellcraft
Jag tänker att någon av spanielraserna skulle passa. Kanske en springer spaniel? Welsh spaniel? Eller varför inte en golden retriver?Tips på en hundras som ni tror kan passa?
Jag har ridit med både mops o fralla,kan dom bara andas så är det inget problem.Sant , de raserna tänkte jag inte på men der stämmer ju, har ridit med en liten podengo som också hängde på med sina korta ben.
Jag tänker mer Shih tzu,mops, bulldoggar sånna tunga småhundar är väl dom ända som kanske inte skulle orka tempot.
Flera cmOk dum fråga nu....
@Wellcraft
... Mitt arbete gör at jag kan ha med mig hunden och jag har bra hjälp med om man vill åka bort.
Jag vill ha en liten mot mellanstor hund. Inte mycket pälsvård. Dvärgschnauzern trimmade jag själv (klippte ned)
Jag är inte utställningsintresserad.
Jag har ett ganska aktivt liv med hästar och hunden kommer kunna vara med överallt, även på jobbet. Jobbar som säljare så en del bilåkande blir det men också mycket på kontoret.
Lättlärd, vardagslydnad, träning kommer gå på valpkurs och eventuellt någon agility som jag gjorde med dvärgschnauzern men inget vi kommer tävla eller vara aktiva med.
.
Jag hade lite funderingar på att ta hand om en vuxen hund av mindre storlek men tror det kan vara lättare med en valp på grund av basenjisarna.
De går gärna ihop sig mot en annan hund när det inte är samma ras och blir lite väl hårdhänta. Märkt att med valp så är deras sätt helt annorlunda.
Basenjitiken kan vara rätt skarp mot vuxna hundar. Vill inte det ska bli några tråkigheter då stallet/hos min mor kommer vara som ett andra hem.
Lutar lite åt en bostonterrier.... och detta grundas enbart på att min väninnas valpar var alldeles för söta... Höll på att snatta med en och annan i fickorna.
Note to self... sluta titta/hälsa på hos vänner med valpar för jag vill snatta med dem allihop![]()