I
Instant
Jag är 16 år och får hem min lilla valp nu i juni och undrar hur jag ska göra med medlemskap..
Har sökt en massa men blir bara virrig av alla olika klubbar som finns.. Vad ska jag bli medlem i? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sveriges Hundungdom till exempel. Då får du även medlemskap i en rasklubb eller Sveriges Brukshundsklubb när du är under 25. Det kostar 230 kronor om året och är främst riktat till de mellan 7-25 år.
Du kan gå in på www.shu.se för mer info och var du kan hitta en lokalklubb som passar dig.
//E
Då får du även medlemskap i en rasklubb eller Sveriges Brukshundsklubb när du är under 25.
//E
Precis, helt rätt. Och i och med att du blir medlem i en SBK lokalklubb så blir du också medlem i SBK, så jag skrev lite slarvigt.
Det är en fördel med SHU, att de har förhandlat fram så förmånliga avtal med SKK och SBK att man får allt för 230 kronor.
På min klubb har vi dessutom inga kursavgifter, man betalar 200 kronor i en engångsavgift som följer hunden, sen får man gå hur många kurser man vill. Men det är väldigt olika i de olika klubbarna.
//E
När man är mogen för det och hunden är över året (tror det är 12 månader, möjligtvis 18), du ska dock inte bröja träna innan hunden är 1 år för att spara på hundens skelett, muskler osv.
//E