Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Begriper inte hur sådana folk får sålt hundar. Det måste vara få som kan tänkas köpa från sån hundhållig, merparten borde vända i dörren.
Och den här kenneln låg ju dessutom inte smidigt till där uppe i västerbotten.
Fast det finns ju folk som köper hund i bakluckan på en utlandsreggad bil,så why not!
 
Begriper inte hur sådana folk får sålt hundar. Det måste vara få som kan tänkas köpa från sån hundhållig, merparten borde vända i dörren.
Och den här kenneln låg ju dessutom inte smidigt till där uppe i västerbotten.
Vi har en uppfödare i vår ras som visserligen inte får hundarna omhändertagna, men väl anmälningar och förelägganden (heter det så?) från länsstyrelsen. Folk köper valpar ändå. När man sedan pratar med dom så kände de att de ville "rädda" valpen därifrån. När jag satt i styrelsen fick vi tom mail från valpköpare i andra länder som frågade hur man anmäler..och den uppfödaren är inte en sådan som får reklam genom att vara framgångsrik i utställningsringen..
 
Vi har en uppfödare i vår ras som visserligen inte får hundarna omhändertagna, men väl anmälningar och förelägganden (heter det så?) från länsstyrelsen. Folk köper valpar ändå. När man sedan pratar med dom så kände de att de ville "rädda" valpen därifrån. När jag satt i styrelsen fick vi tom mail från valpköpare i andra länder som frågade hur man anmäler..och den uppfödaren är inte en sådan som får reklam genom att vara framgångsrik i utställningsringen..

Va, vem är detta?? Skriv på fb eller något. Jättenyfiken.
 
50 min pulsande, känns som 2 timmars promenad på barmark. Blev nog iaf en 5-6 stopp för att dra snöbollar på en hund som blir blockhalt och skriker av "smärta" i varje steg när det blir snöbollar mellan tårna... Älskar banne mig mitt hundförarbälte. Har köpt till ytterligare ett expanderkoppel med lite längre resår, tyckte den andra var lite i kortaste och hårdaste laget med typ bara 20 cm skillnad mellan längsta och kortaste läge. Den nya går mellan 130 cm till 220 cm, får se hur länge resåren håller sig elastisk.
 
Någon som har erfarenhet av vibbplatta?
Vet att det finns också att nyttja vet bara inte om det ger ngt (ej tänkt för rehab utan förebyggande)? Har då tänkt köra vibbplatta efter simträningen.
Jag skulle aldrig betala en spänn för det om tanken är att hunden ska ligga på vibben och "ha det skönt". Däremot, med stående hund som muskeluppbyggande där man går efter ett individanpassat program där hunden får använda olika muskelgrupper på förutbestämt sätt, då är det fantastiskt bra. Jag har hjälpt till att vibba flera hundar på sistnämnda sätt, och eftersom man med hjälp av vibbträningen kunnat kontrollera hundens träning så bra så har hundarna haft mycket lättare att bygga upp sig jämnt i kroppen igen efter tex skador av olika slag.
 
Begriper inte hur sådana folk får sålt hundar. Det måste vara få som kan tänkas köpa från sån hundhållig, merparten borde vända i dörren.
Och den här kenneln låg ju dessutom inte smidigt till där uppe i västerbotten.

Tydligen har dom just flyttat dit. Lustigt nog sitter valpköpare och försvarar uppfödaren, en av bortförklaringarna var just flytten.
 
Jag skulle aldrig betala en spänn för det om tanken är att hunden ska ligga på vibben och "ha det skönt". Däremot, med stående hund som muskeluppbyggande där man går efter ett individanpassat program där hunden får använda olika muskelgrupper på förutbestämt sätt, då är det fantastiskt bra. Jag har hjälpt till att vibba flera hundar på sistnämnda sätt, och eftersom man med hjälp av vibbträningen kunnat kontrollera hundens träning så bra så har hundarna haft mycket lättare att bygga upp sig jämnt i kroppen igen efter tex skador av olika slag.

För hundar som har problem med stress och får spända muskler är "ha det skönt" ganska viktigt då det släpper spänningar i muskler som i sin tur kan leda till en rad problem. Likaså hundar som tränar hårt. Det är nästan som massage.
Calibra var spänd som en fiolsträng i rygg och skulderblad efter hältan. Hon satt bara på vibben och vibbrerade 15 min x 5 tillfällen och det hjälpte kanon :)
(Hon fick laser också vid samma tillfällen)
 
HJÄLP!!! Fralla damen har bestämt sig för att hon ska absolut INTE gå i koppel,hon är både halsbands o selevan,inget problem alls,men sätter jag på snöret så blir det tvärnit,godis funkar inte,gullegull funkar inte,bara gå tills hon ger sig funkar inte (eller jo det kanske det gör om man vill o orkar dra runt på 8kg fralla) förslag!??

PS jag hater koppelträning o tappar lätt tålamodet.
 
Idag har Athena fått klorna klippta och pälsen borstad :D. Hon har börjat fälla på armarna och lite i ansiktet och öronspetsarna :p
 
HJÄLP!!! Fralla damen har bestämt sig för att hon ska absolut INTE gå i koppel,hon är både halsbands o selevan,inget problem alls,men sätter jag på snöret så blir det tvärnit,godis funkar inte,gullegull funkar inte,bara gå tills hon ger sig funkar inte (eller jo det kanske det gör om man vill o orkar dra runt på 8kg fralla) förslag!??

PS jag hater koppelträning o tappar lätt tålamodet.
"Sitt i snödrivan då din envisa jäkel" (med långlina på så man inte tappar kontrollen)
 
HJÄLP!!! Fralla damen har bestämt sig för att hon ska absolut INTE gå i koppel,hon är både halsbands o selevan,inget problem alls,men sätter jag på snöret så blir det tvärnit,godis funkar inte,gullegull funkar inte,bara gå tills hon ger sig funkar inte (eller jo det kanske det gör om man vill o orkar dra runt på 8kg fralla) förslag!??

PS jag hater koppelträning o tappar lätt tålamodet.

Har hon en favoritleksak? Prova leka med den och ha jättekul när du går åt det hållet ni ska åt, medan du ignorerar henne. Lek antingen själv eller med en annan hund (visst har du flera?) Långt koppel eller långlina underlättar. Man kan ju också bara släppa kopplet men då får hon ju lite som hon vill.
 
Har hon en favoritleksak? Prova leka med den och ha jättekul när du går åt det hållet ni ska åt, medan du ignorerar henne. Lek antingen själv eller med en annan hund (visst har du flera?) Långt koppel eller långlina underlättar. Man kan ju också bara släppa kopplet men då får hon ju lite som hon vill.
Funkar inte släpper jag kopplet så drar hon,godis/leksak funkar inte då hon har stängt av.
 
:rofl: Rasbyte? ;)

Mina kommer som skott om jag sätter mig på huk och låtsas hitta skatter i diket. Kan funka?
Det lustiga är att hon kommer glatt o villigt lös,leker gärna,vill ha godis mm.
Idag gjorde jag som så att hon fick helt enkelt stanna hemma,ensam!
 
HJÄLP!!! Fralla damen har bestämt sig för att hon ska absolut INTE gå i koppel,hon är både halsbands o selevan,inget problem alls,men sätter jag på snöret så blir det tvärnit,godis funkar inte,gullegull funkar inte,bara gå tills hon ger sig funkar inte (eller jo det kanske det gör om man vill o orkar dra runt på 8kg fralla) förslag!??

PS jag hater koppelträning o tappar lätt tålamodet.
Du är en usel hundägare, omplacera hunden och köp ett gosedjur istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 437
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 635
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 519
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 761
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp