Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, den där snöysterheten är något speciellt. Skrället jagar inte flingor som Ammo, men ska rejsa runt som en dåre. Minst ett tokryck per promenad den här tiden på året.
Nämen, är det en liten Västerbottning du har till och med?! :love: Storuman passerades ju flera gånger per år på väg till fjälls när jag bodde på fel sida länsgänsen.
Visst är den? Man blir så glad!

Ammo är född i Linköping så han är ingen västerbottning tyvärr, men hans mamma bor i Storuman :) (Men själv är jag till hälften Vindelnbo ;) )
 
Tack så mycket allihopa! Dom ska ge honom dropp och antibiotika om dom inte får ned febern med dropp. Sen så blir det avföringsprov och ett till ultraljud på magen i veckan som kommer. Vi har ju röntgat allt annat.

I övrigt så var han mycket glad över att komma tillbaka till kliniken. Var ganska pigg när vi kom in och erbjöd en av mina vantar till veterinären och ville gärna hälsa och kela med alla, veterinären tyckte då att han var för pigg för att behöva läggas in, men ville ta blodprov. Under tiden vi väntade på att resultatet blodprovet skulle komma tillbaka så gick dock febern upp och han blev mer och mer låg, så han fick helt enkelt vara kvar för säkerhetsskull för att se om vi kan få ner febern. Veterinären funderade på autoimmun sjukdom men det är ju väldigt svårt att testa för.
 
Tack så mycket allihopa! Dom ska ge honom dropp och antibiotika om dom inte får ned febern med dropp. Sen så blir det avföringsprov och ett till ultraljud på magen i veckan som kommer. Vi har ju röntgat allt annat.

I övrigt så var han mycket glad över att komma tillbaka till kliniken. Var ganska pigg när vi kom in och erbjöd en av mina vantar till veterinären och ville gärna hälsa och kela med alla, veterinären tyckte då att han var för pigg för att behöva läggas in, men ville ta blodprov. Under tiden vi väntade på att resultatet blodprovet skulle komma tillbaka så gick dock febern upp och han blev mer och mer låg, så han fick helt enkelt vara kvar för säkerhetsskull för att se om vi kan få ner febern. Veterinären funderade på autoimmun sjukdom men det är ju väldigt svårt att testa för.

Usch :( Hoppas de hittar felet snart! :heart
 
Tack så mycket allihopa! Dom ska ge honom dropp och antibiotika om dom inte får ned febern med dropp. Sen så blir det avföringsprov och ett till ultraljud på magen i veckan som kommer. Vi har ju röntgat allt annat.

I övrigt så var han mycket glad över att komma tillbaka till kliniken. Var ganska pigg när vi kom in och erbjöd en av mina vantar till veterinären och ville gärna hälsa och kela med alla, veterinären tyckte då att han var för pigg för att behöva läggas in, men ville ta blodprov. Under tiden vi väntade på att resultatet blodprovet skulle komma tillbaka så gick dock febern upp och han blev mer och mer låg, så han fick helt enkelt vara kvar för säkerhetsskull för att se om vi kan få ner febern. Veterinären funderade på autoimmun sjukdom men det är ju väldigt svårt att testa för.
Är han testad för fästingsjukdommar?
 
Äsch då! Det lät så likt det,på människor kan det ju visa neg. Ropar på @Malibu_Stacy

Nja alltså på ett eller annat sätt brukar det gå att påvisa bakterien (anaplasma). Visar utstryker negativt kan man skicka blod för DNA-analys av anaplasma. Om blodplättarna ligger normala är det dock osannolikt med anaplasma, plus att det inte ger återkommande feber utan det är en akut infektion som sedan läker av/behandlas bort.
Autoimmunt låter inte helt osannolikt. Tycker det låter som att det finns en bra plan för just hunden i fråga.
Ibland krävs benmärgsprov om inget hittas på övriga tester. Tyvärr kan feberutredningar vara långdragna och kostsamma.
 
Nja alltså på ett eller annat sätt brukar det gå att påvisa bakterien (anaplasma). Visar utstryker negativt kan man skicka blod för DNA-analys av anaplasma. Om blodplättarna ligger normala är det dock osannolikt med anaplasma, plus att det inte ger återkommande feber utan det är en akut infektion som sedan läker av/behandlas bort.
Autoimmunt låter inte helt osannolikt. Tycker det låter som att det finns en bra plan för just hunden i fråga.
Ibland krävs benmärgsprov om inget hittas på övriga tester. Tyvärr kan feberutredningar vara långdragna och kostsamma.

Tack för informationen!

Som tur är han försäkrad upp över öronen, men hur går man vidare vid en utredning för feber/autoimmunitet?
 
Fy så otäckt @Tonto :( Håller tummarna för att ni hittar vad som felar, och att det är något botbart.

Min sjukling ligger just nu på rygg i soffan och snarkar :p Vi var på återbesök igår och ultraljudet visade en tarm som fortfarande är irriterad, med lite förstorade lymfknutor och fortfarande lite vätska kvar kring det opererade området. Förhöjd sänka och yttepytte feber, men pigg och glad och äter med god aptit.
Mer konkret kan man väl säga att det inte var så förändrat mot när han fick komma hem i onsdags, inte sämre men inte så mycket bättre heller. Nytt återbesök på måndag.

Tycker att han verkar piggare för varje dag och det känns positivt, och igår kväll tempade jag honom till 38,5.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
23 24 25
Svar
491
· Visningar
35 563
Senast: _Zacke_
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 032
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp