Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker att aktiviteten på hela forumet sänkts rent generellt den senaste tiden, inte bara på Hund.
Så är det på alla forum jag hänger på, även det gigantiska spelforumet. Forum är nog lite ”förlegade” helt enkelt. Vill man ha det som ett forum erbjuder med öppna diskussioner så finns det ju inget bättre, men många vill (förståeligt nog) hellre posta uppdateringar om sitt liv/posta sina åsikter i en mer stängd miljö, som man kan på Facebook eller Instagram exempelvis.

Jag har inte postat mycket på senaste tiden för det går på rutin här hemma just nu och jag spelar mest bara datorspel. :D Har inte känt att jag har några vettiga svar eller nåt annat att komma med i ”andras konversationer” heller.

Här händer det inte så mkt i och med Ascot har kennelhosta. Både jag och Ascot är riktigt uttråkade av att bara gå korta promenader :cautious:. Ascot är rent allmänt uttråkat och lite underaktiverad. Redan innan han blev sjuk hade vi haft två veckor med mindre aktivitet b.la. pga. att jag var bortrest. Tanken var ju dock att vi skulle ta igen detta med både inbokad privatträning, simträning samt barmarksdrag, vilket vi ju dock fick avboka allt.

För närvarande har det därför bara blivit tricksträning, enkel/lugn rallylydnadsträning samt lite nosework. Svåra är att hålla Ascot lugn när vi gör vår enkla träning, han är så jäkla entusiastisk att han nästan studsar på stället, vilket gör att han ibland rosslar/harklar sig pga. slemmet av kennelhostan. Nåja det har därför blivit en hel del träning på stadga för att Ascot ska fokusera och göra det jag ber honom om och inte testa sjuttioelva tricks för att det är så kul :p. När vi kan börja träna ordentligt igen ska vi dock absolut ta tag i rallylydnaden mer, vilken vi inte har tränat på ett tag – har noterat att Ascot har blivit riktigt duktig på ”fotpositionen” på höger sida, både själva positionen samt att utföra momenten på/från den sidan. :)

Ascot mår tack och lov allt bättre. Han har inte hostat på ett antal dagar och harklar sig (pga. slemmet) bara ibland, dock utan att han får upp något. Så förhoppningsvis kan vi ganska snart börja gå längre promenader.

• Gilla
Reactions: Laa
Ja, det är verkligen jätteroligt! :)

Haha :D Kullen verkar vara väldigt livlig (förutom Finn då :laugh: ) men de andra rapporterar inte om särskilt mycket förstörda saker. Mest bara om en outtröttlig energi och konstant full fart :D

Hon ska inte löpa eller något? Ladda blir helt matgalen när hon löper, så då har det gått några fickor här också :crazy:
Ata är inte heller så värst livlig alla gånger, men visst finns det tryck i henne :D I normalfallet sover hon inte i sängen men härom natten när jag var själv så fick hon det. Tror inte hon hade rört sig en millimeter på hela natten, så tätt inpå mig det bara gick! :love:

Lite tidigt för löp, men det kan ju vara på gång :up:

Ata är inte heller så värst livlig alla gånger, men visst finns det tryck i henne :D I normalfallet sover hon inte i sängen men härom natten när jag var själv så fick hon det. Tror inte hon hade rört sig en millimeter på hela natten, så tätt inpå mig det bara gick! :love:

Lite tidigt för löp, men det kan ju vara på gång :up:

Ja, men det är ungefär som det är med Finn. Han är ingen livlig valp, men han är envis som få och det finns mycket fart i honom - när han vill :D Spontant känns det som att han har en väldigt bra avknapp.

Men så mysigt :love:

Idag fick mupparna testa den nya bildynan + fleecefiltar jag äntligen införskaffat. Lastgaller är på G, väntar på leverans. Dynan är snäppet för lång men meh, det funkar ändå :p
46488634_10212007128601601_230045526479863808_n.jpg
Plockade upp dem efter jobbet och så drog vi till golfbanan för en långpromenad. Skulle lägga upp en film på fb, tittar upp och undrar vart fasen Tinja tog vägen. Ser hennes huvud sticka upp ur gräset? :confused:
46667500_10212007333086713_8591421857570226176_n.jpg

Visade sig att hon hade hittat och hoppat ner i ett väldigt intressant hål :laugh:
Sen övade vi stadga med valpen. Testade att kalla in de andra hundarna medan hon satt kvar - efter ca 3 repetitioner såg det ut såhär :D
Hon är bra duktig, min lilla rödräv :love:

Funderar på om jag ska låta Aysu springa lös idag... Benet har läkt helt, så jag tänker att om jag lindar själva mellanhanden så kan det fungera. Eller så väntar jag ett tag till för säkerhets skull... Jag vill ju verkligen inte att hon ska göra sig illa igen, men samtidigt har hon (och Ebrah) överskottsenergi nu och skulle behöva röra på sig.

Jag hade ju så gott som bestämt mig för att lägga närmsta halvåret, kanske året på träning/tävling och sen låta Impa få en kull till. Men nu när jag räknar på löpen så löper hon nog inom en månad och då är det ju egentligen ganska perfekt med parning nu. Vi kommer inte missa så mycket av tävlingssäsongen och kan delta på ras-SM. Får ta ett snack med uppfödaren och se om vi kan komma överens. Jag tycker ju hon är så pass bra och lämnar så pass bra valpar att hon ska ha en kull till.

:meh: Ville har fått mer ensamtid hemma de här veckorna. :crazy: Den använder han till att tänka ut och göra rackartyg. Han tryckte i sig en banan som låg på fruktfatet, vilket jag upptäckte när han spydde upp skalet. :cautious: Han har en förkärlek till colgate tandkräm av allt man kan komma på. Två tuber har han tuggat sönder de senaste två veckorna. Idag hade han även snott min eltandborste, jag vet inte om han försöker säga något? :confused:

Strumpor och skor ska bäras runt på, konstant! Idag dog även en cykelhjälm som låg uppe på hundburen.

Jag kan ändå förstå att man hittar på saker när man är ensam hemma, men i måndags kom jag hem tidigt, var ute med honom i 40 min, kommer in och sätter mig i soffan vilket brukar innebära att han hoppar upp och bil gosa i famnen. Men han traskar iväg bortåt och jag kommer på honom med hushållspappersrullen? Att det finns typ fyra olika tuggvarianter runt honom på golvet är visst helt oväsentlig. :nailbiting:

Men samtidigt så oändligt mycket glädje och kärlek! Gå i koppel är kul, gå lös är ännu roligare, träna "lydnad" är superkul, så samtidigt som man funderar på vad man har gett sig in i, så är det det bästa jag har gett mig in i. :heart

I veckan som var så var vi på senaste mötet för Schäferhundklubben.
HD-indexet består på prov ett år till men de är missnöjda med hur uppfödarna sluter upp. Tyvärr skiter många i det. Jag tror inte de skjuter upp kravet mer efter 2019.

SBK lär ha okejat att nya MT ska ge titeln korad men SKK är motvals. Men det lutar åt att de kan ge med sig.

Mall har tagits fram på hur ett MH för Schäfer bör se ut. Anledingen är som ett pekfinger för hur en viss avel utvecklar sig :meh:
Jämförde givetvis våra hundar/uppfödningar mot mallen när jag kom hem och det känns najs.

:meh: Ville har fått mer ensamtid hemma de här veckorna. :crazy: Den använder han till att tänka ut och göra rackartyg. Han tryckte i sig en banan som låg på fruktfatet, vilket jag upptäckte när han spydde upp skalet. :cautious: Han har en förkärlek till colgate tandkräm av allt man kan komma på. Två tuber har han tuggat sönder de senaste två veckorna. Idag hade han även snott min eltandborste, jag vet inte om han försöker säga något? :confused:

Strumpor och skor ska bäras runt på, konstant! Idag dog även en cykelhjälm som låg uppe på hundburen.

Jag kan ändå förstå att man hittar på saker när man är ensam hemma, men i måndags kom jag hem tidigt, var ute med honom i 40 min, kommer in och sätter mig i soffan vilket brukar innebära att han hoppar upp och bil gosa i famnen. Men han traskar iväg bortåt och jag kommer på honom med hushållspappersrullen? Att det finns typ fyra olika tuggvarianter runt honom på golvet är visst helt oväsentlig. :nailbiting:

Men samtidigt så oändligt mycket glädje och kärlek! Gå i koppel är kul, gå lös är ännu roligare, träna "lydnad" är superkul, så samtidigt som man funderar på vad man har gett sig in i, så är det det bästa jag har gett mig in i. :heart

Men Ville då :D :love:

Jag har hittat ett bra ställe att fysträna Gripa på. Ett sandtag där hon får springa. Där jag inte heller är särskilt orolig över att kasta boll. Hon blir dessutom trött av det. Vilket är lite svårt annars att tömma henne fysiskt :D

Några bilder på dåren

46516528_1959313387487947_9042393509549572096_n.jpg

46483078_1959313437487942_6561691090246696960_n.jpg

46524248_1959313367487949_9185974257664917504_n.jpg

46493576_1959313370821282_7366652091336491008_n.jpg

Tydligen hade jag kvar en annons om hundrastning på en hemsida. Där stod det vilka tider jag jobbar och att jag kan behöva någon som ibland rastar hundarna vid ca 11-tiden på vardag. Att jag blev påmind om annonsen nu var för att en person svarade på den. Hon hade möjlighet att rasta dem efter kl 15-16 på vardagar, annars på helger. Med andra ord - hon kan rasta dem när jag är hemma med dem :grin: Varför läser folk inte annonserna de svarar på?

Erkänner - jag plockade inte upp efter min hund!

Hon satte sig i en rejäl lövhög vid en trasig gatlampa och krafsade sen mer löv över. Jag letade faktiskt en liten stund men hade inte en chans...

Lyran är hemma igen :banana: vet inte vem av oss som var gladast när vi möttes på jobbparkeringen imorse. Nu ligger vi i soffan så nära vi bara kan! Hon har haft det toppen på kollo, bara rymt två gånger :D Imorgon ska vi jaga, så jag passade på att ha lite peptalk med Sara och kolla igenom henne, hon tyckte det var rätt onödigt för hon gick och rev ut allt i papperskorgen på toa :meh:

Undrens tid är inte förbi. Maken frågade om han och Helga kunde hänga på min och Skäggets dagliga Powerwalk :eek:

Vi går en mil varje dag. Vet inte vem som var tröttast efteråt. Han, jag eller Helga av alla intryck. Skägget var iaf lika pigg som innan :)

Idag var det fysträning och lydnad på schemat. Lydnaden gick sååååå fint! Lät henne springa ordentligt i sandtaget först och då blir hon inte alls frustrerad även när det blir fel. Så SNABB och fokuserad :love: Vi växlade mellan snabba byten av olika kommandon och stadga och det gick så fint!

Nu är hon en nöjd fäfer :D

IMG_9169.webp

Floki är inlagd med 40.4 graders feber. Inga andra direkta symptom förutom lite buksmärta. Kan det vara anaplasma? Dom ska ge honom dropp och smärtlindring, och har tagit blodprover. Förhoppningsvis så ringer dom snart och berättar vad blodproven visar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 513
Senast: Lilla
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar