Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista tiden har varit omtumlande hos oss och hundarna har fått stå tillbaka en del. :(
Bonusbarnens mamma har gått bort i cancer i ett väldigt snabbt förlopp. Tragiskt och fruktansvärt för barnen och andra närstående, detta har gjort att vi fått omprioriterat sista tiden. Barnen bor på annan ort än vi, nästan 20 mil bort och för deras skull så har vi valt att vara så mycket det bara går hos dom. Men det är inte riktigt hundanpassat och med allergi hos närstående så funkar det inte klockrent med fyra hundar... Lyran är på kollo hos en arbetskamrat och när hon kommer tillbaka därifrån nästa helg så får hon nog åka till syrran ett tag. Ergo bor också hos en syster, men då till maken, de bor på landet med hundgård och stora ytor så han har det toppen där. Atan och Sara är kvar hos oss, lättare att greja med två hundar i villakvarteren men herregud vad vi saknar skogen och vårat hus på landet :nailbiting: Till helgen hopps vi att det ska funka med lite jakt, både hundarna och vi behöver nog det!

Såna här händelser ger verkligen perspektiv på livet, vi är tacksamma för att kunna leva och att ha ett gäng med hundar som förgyller dagarna. För det gör de verkligen mitt i allt det svåra :heart
:heart
 
Sista tiden har varit omtumlande hos oss och hundarna har fått stå tillbaka en del. :(
Bonusbarnens mamma har gått bort i cancer i ett väldigt snabbt förlopp. Tragiskt och fruktansvärt för barnen och andra närstående, detta har gjort att vi fått omprioriterat sista tiden. Barnen bor på annan ort än vi, nästan 20 mil bort och för deras skull så har vi valt att vara så mycket det bara går hos dom. Men det är inte riktigt hundanpassat och med allergi hos närstående så funkar det inte klockrent med fyra hundar... Lyran är på kollo hos en arbetskamrat och när hon kommer tillbaka därifrån nästa helg så får hon nog åka till syrran ett tag. Ergo bor också hos en syster, men då till maken, de bor på landet med hundgård och stora ytor så han har det toppen där. Atan och Sara är kvar hos oss, lättare att greja med två hundar i villakvarteren men herregud vad vi saknar skogen och vårat hus på landet :nailbiting: Till helgen hopps vi att det ska funka med lite jakt, både hundarna och vi behöver nog det!

Såna här händelser ger verkligen perspektiv på livet, vi är tacksamma för att kunna leva och att ha ett gäng med hundar som förgyller dagarna. För det gör de verkligen mitt i allt det svåra :heart

Usch :(:heart
 
Igår gick jag och mamma med hennes väninna och hennes två BC-tikar. Människan kastade boll med sån där bollkastare KONSTANT och i början var jag rädd att något skulle hända. Men människan skicka iväg ena av sina tikar åt det håll hon skulle kasta så en hann före. Ibland hittade Gripa dock bollen först ändå :angel:

I 2,5 h kastades det konstant boll. Med ett par korta pauser på typ 1-2 min. Helt sjukt och har aldrig varit med om något liknande. Gripa blev jättetrött någonstans i mitten och tyckte hon kunde behålla bollen för människan var galen :cautious::D Sen gick hon lite, fick nya krafter och mot slutet var det hon som fick leta upp bollen hela tiden för hennes hundar hade tröttnat.

Men alltså. Förutom att hon kastade boll HELA TIDEN så tjatade hon konstant på hundarna *Hundens namn* och söksök, söksök och dirigerade vart hundarna skulle för att komma till bollen. Var konstant och Gripa blev helt förvirrad och vi alla blev nog lite trötta i huvudet :angel:

Men det roliga var väl att se att Gripa fortfarande går väldigt bra ihop med nya okända tikar. Tror inte dom hälsade ens. Den ena tiken nosade lite på Gripa men Gripa noterade dom knappt. Hon hade fullt upp med det galna bollkastandet tror jag. Fattar inte hur människan orkar. Så stressande :laugh:

Och ja. Jag orkade inte ta någon diskussion med människan då hennes hundar var tvungna att springa konstant enligt henne och jag tänkte att skitsamma. En gång gör inget. Som tur var kastade hon mest rätt in i skogen så det blev kuperat utan en massa hastiga stopp och grejer.


Bilden är ffrån Italien förra året bara ör att vi längtar tillbaka dit nu :angel:
Visa bifogad fil 21666
Stackars hundar :cry:
 
Stackars hundar :cry:

Ja alltså, sådär gjorde hon alltid på promenaderna... Jag vet inte alltså. Tjatandet var nästan värre än kastandet. För hade de bara fått söka i lugn och ro varannan gång så hade det känts lite liiiite bättre. Men ja. Jag tycker ju att poängen med promenad är att hundarna ska få vara hundar iaf en stor del av den. Inte springa efter en boll konstant. Och ja, BCs brukar väl kunna bli lite knas av det med?
 
Ja alltså, sådär gjorde hon alltid på promenaderna... Jag vet inte alltså. Tjatandet var nästan värre än kastandet. För hade de bara fått söka i lugn och ro varannan gång så hade det känts lite liiiite bättre. Men ja. Jag tycker ju att poängen med promenad är att hundarna ska få vara hundar iaf en stor del av den. Inte springa efter en boll konstant. Och ja, BCs brukar väl kunna bli lite knas av det med?
BCs brukar bli extremt knäppa av sånt där kastande. Att de är uppe i varv och kan springa i sju evigheter betyder ju inte att de faktiskt har kul och mår bra av det... (De ska ju inte sluta jobba så länge jobb finns)
 
BCs brukar bli extremt knäppa av sånt där kastande. Att de är uppe i varv och kan springa i sju evigheter betyder ju inte att de faktiskt har kul och mår bra av det... (De ska ju inte sluta jobba så länge jobb finns)

Precis vad jag tänkte. Nu är ju hennes från något land där de varit gatuhundar, tror jag. Typ irland tror jag. Men de ser ut som och beter sig mycket som BC. Förhoppningsvis har de väl inte riktigt samma arbetslust och beteende ändå... För deras skull.
 
Jahapp. Då har Frej och jag bokat in den fjärde benoperationen för i år. Jag var tveksam till att göra det men visste nog ändå hela tiden att jag skulle välja att försöka få till det en gång för alla med hans bråkiga sena.

Chansen att han kommer bli helt bra och fungera fullt ut ÄR värd mer än risken att det går åt skogen igen.

Nu när operationen är inbokad är jag okej med det, även om det känns väldigt jobbigt att börja om. Det värsta nu blir nog snarast att hantera att jag troligen har flera stycken i min närhet som tycker att jag gör fel och att det inte är schysst mot hunden. Men OM det går bra nu så anser jag att jag gör det som år mest schysst mot Frej. Han har sannolikt massor med år kvar och hans liv blir bättre om han får leva utan det handikapp han har idag.

Men visst, risken finns fortfarande att det går snett. Men som sagt, chansen att det går bra är värd mer.
 
Jahapp. Då har Frej och jag bokat in den fjärde benoperationen för i år. Jag var tveksam till att göra det men visste nog ändå hela tiden att jag skulle välja att försöka få till det en gång för alla med hans bråkiga sena.

Chansen att han kommer bli helt bra och fungera fullt ut ÄR värd mer än risken att det går åt skogen igen.

Nu när operationen är inbokad är jag okej med det, även om det känns väldigt jobbigt att börja om. Det värsta nu blir nog snarast att hantera att jag troligen har flera stycken i min närhet som tycker att jag gör fel och att det inte är schysst mot hunden. Men OM det går bra nu så anser jag att jag gör det som år mest schysst mot Frej. Han har sannolikt massor med år kvar och hans liv blir bättre om han får leva utan det handikapp han har idag.

Men visst, risken finns fortfarande att det går snett. Men som sagt, chansen att det går bra är värd mer.
Skönt att du tagit beslutet! Tänkte på er i helgen när jag såg datumet.
Håller tummarna för er, och att folk i närheten har vett att hålla tyst om sina åsikter. Du har ju fattat beslutet i samråd med veterinär och vet ju hur han har det med senan i sitt nuvarande skick.
 
Skönt att du tagit beslutet! Tänkte på er i helgen när jag såg datumet.
Håller tummarna för er, och att folk i närheten har vett att hålla tyst om sina åsikter. Du har ju fattat beslutet i samråd med veterinär och vet ju hur han har det med senan i sitt nuvarande skick.

Tack så mycket. Veterinären var nog väldigt mån om att få göra operationen. Dock inte så att han försökte fatta beslutet åt mig, utan på ett helt okej sätt. Djursjukhuset kommer att stå för självrisken den här gången, det känns som trevlig "goodwill" eller vad jag ska kalla det.
 
Tack så mycket. Veterinären var nog väldigt mån om att få göra operationen. Dock inte så att han försökte fatta beslutet åt mig, utan på ett helt okej sätt. Djursjukhuset kommer att stå för självrisken den här gången, det känns som trevlig "goodwill" eller vad jag ska kalla det.
Kom på ett standard svar om det är någon som kommenterar det, så slipper man hamna i diskussion.
Ett "det var på veterinärens inrådan och jag vill helst inte diskutera det, tack" får man sagt sin åsikt men stryper all fortsatt diskussion.
Håller tummarna att det går vägen denna gången! :heart
 
En jättefin och fridfull tur i skogen slutade med att jag höll på att skita ner mig av nervositet. :arghh:

Jag är noga med att vända hemåt om vi hör drevskall. Skogen är inte stor så risken för närkontakt är hög. Sen finns det vissa delar det inte verkar jagas i och det är ofta där vi hör till, men idag skulle vi ju leta svamp, och ger oss ut en del bortom stigarna. Efter nån timme går vi förbi ett ställe där jag noterade mycket spår efter gris, precis bredvid ett fält, vänder in mot skogen igen. Hinner väl gå tjugo minuter i lite cirklar när jag hör att någon släppt en hund i samma område. Jävla skit, klart drevskall, samma hund jag hört tidigare vid flera tillfällen under hösten. Inser att jag och mina grisfärgade hundar i lagom kultingstorlek bör ta oss ut på öppen mark igen så snabbt som möjligt. Jakthunden svischar förbi några meter ifrån oss, vi tar oss ut snabb som ögat och jodå, där stod jägaren tjugo meter ifrån oss med geväret i händerna. Helvete så nervös jag hann bli innan han noterade oss. Han blev nog också lite spak, hälsade och sa att han jagade gris.

Han frågade i lite bedjande ton om vi skulle upp mot vägen, jag var inte sen att svara ja. :p Himla obehagligt att hamna mellan jägare och jakthund på det viset. Stör mig dock på att det inte fanns en enda skylt uppsatt. :cautious:

Nu ska jag införskaffa neongula halsband och reflexvästar åt hundarna.
 
Jahapp. Då har Frej och jag bokat in den fjärde benoperationen för i år. Jag var tveksam till att göra det men visste nog ändå hela tiden att jag skulle välja att försöka få till det en gång för alla med hans bråkiga sena.

Chansen att han kommer bli helt bra och fungera fullt ut ÄR värd mer än risken att det går åt skogen igen.

Nu när operationen är inbokad är jag okej med det, även om det känns väldigt jobbigt att börja om. Det värsta nu blir nog snarast att hantera att jag troligen har flera stycken i min närhet som tycker att jag gör fel och att det inte är schysst mot hunden. Men OM det går bra nu så anser jag att jag gör det som år mest schysst mot Frej. Han har sannolikt massor med år kvar och hans liv blir bättre om han får leva utan det handikapp han har idag.

Men visst, risken finns fortfarande att det går snett. Men som sagt, chansen att det går bra är värd mer.

Skönt med taget beslutet, håller verkligen verkligen tummarna för er den här gången!!:heart
Så trist med andras åsikter också, som om man inte visste själv hur jobbigt det är att börja om operation, sen gips, sen upptrappning...
 
Alltid samma mix av känslor när hundmaten kommer. Skönt med fulla frysar men ett helsicke att fylla dem...
 

Bifogade filer

  • 20181119_114801.jpg
    20181119_114801.jpg
    572,8 KB · Visningar: 68
En jättefin och fridfull tur i skogen slutade med att jag höll på att skita ner mig av nervositet. :arghh:

Jag är noga med att vända hemåt om vi hör drevskall. Skogen är inte stor så risken för närkontakt är hög. Sen finns det vissa delar det inte verkar jagas i och det är ofta där vi hör till, men idag skulle vi ju leta svamp, och ger oss ut en del bortom stigarna. Efter nån timme går vi förbi ett ställe där jag noterade mycket spår efter gris, precis bredvid ett fält, vänder in mot skogen igen. Hinner väl gå tjugo minuter i lite cirklar när jag hör att någon släppt en hund i samma område. Jävla skit, klart drevskall, samma hund jag hört tidigare vid flera tillfällen under hösten. Inser att jag och mina grisfärgade hundar i lagom kultingstorlek bör ta oss ut på öppen mark igen så snabbt som möjligt. Jakthunden svischar förbi några meter ifrån oss, vi tar oss ut snabb som ögat och jodå, där stod jägaren tjugo meter ifrån oss med geväret i händerna. Helvete så nervös jag hann bli innan han noterade oss. Han blev nog också lite spak, hälsade och sa att han jagade gris.

Han frågade i lite bedjande ton om vi skulle upp mot vägen, jag var inte sen att svara ja. :p Himla obehagligt att hamna mellan jägare och jakthund på det viset. Stör mig dock på att det inte fanns en enda skylt uppsatt. :cautious:

Nu ska jag införskaffa neongula halsband och reflexvästar åt hundarna.

Det är läskigt när man hamnar i de där situationerna, att det inte fanns någon skylt uppe kan ha många orsaker. Tyvärr har jag hört allt fler som låter bli skyltar efter att de har blivit medvetet störda av jaktaktivister. Jättetråkig utveckling, man kan ha olika åsikter men att medvetet gå ut för att störa känns väldigt onödigt. :(

Men om det är samma hund som släpps i det område du brukar gå, försök få kontakt med hundföraren så kanske denne kan skicka ett sms om när de har tänkt att jaga? Så slipper ni krocka i skogen. :D
 
Det är läskigt när man hamnar i de där situationerna, att det inte fanns någon skylt uppe kan ha många orsaker. Tyvärr har jag hört allt fler som låter bli skyltar efter att de har blivit medvetet störda av jaktaktivister. Jättetråkig utveckling, man kan ha olika åsikter men att medvetet gå ut för att störa känns väldigt onödigt. :(

Men om det är samma hund som släpps i det område du brukar gå, försök få kontakt med hundföraren så kanske denne kan skicka ett sms om när de har tänkt att jaga? Så slipper ni krocka i skogen. :D

Oj, det låter ju supertrist! Risken för det är extremt liten här dock, så jag hade önskat att de hade varit noggrannare med skyltningen. Men men, tur att hunden hörs tydligt iaf. :angel: Jag får kolla med honom om vi stöter på varandra något mer, det är i princip bara hunden jag hör då och då. :) Vi flyttar om några månader så det är väl inte jätte-angeläget så att säga.

Jag fick iaf ett kvitto på god träning, när mina lösa hundar inte rörde sig en meter från mig när jakthunden susade runt oss.
 
Hade också en nära-jakthundsupplevelse häromdagen :laugh: Stod med häst i paddocken och hunden på stallplanen bredvid när jag hör hur det börjar skälla borta i skogen på andra sidan fältet. Icke-jaktbiten som man är funderade jag mest över vad det var för hund som kunde ha rymt när det plötsligt kommer en älg travandes ut ur skogen och sedan förbi paddocken på en 25-meters avstånd, jagad av en skällande sak i varselväst. Hunden tittade knappt åt oss, så det var lite häftigt att se en arbetshund in action :up: Min häst och (lösa) hund fick guldstjärna i kanten som mest konstaterade att där var någon annan som var ute på tur, men att vi kan nog fortsätta med dressyr resp. köttbensgnagande utan problem :rofl:
 
Jag provade en Y-sele från Hurtta på min hund idag. Reaktionen var intressant, vet inte om hon haft sele på sig innan. Först vägrade hon ta ett steg, typ som en häst ovan vid transportskydd. Sen fick hon tokfnatt och rusade runt som en skållad råtta. :o Fick stopp på henne och tog av selen, då var hon sitt vanliga glada jag. Tror den var lite för tajt i halsdelen, kanske provar en annan modell vid tillfälle.
 
Så, nu har jag äntligen köpt en hunddyna till bilen. Hade egentligen velat att den var kanske 5 cm kortare på längden, men det funkar ändå. Kanske går att lösa på något sätt, går ju ändå att öppna fodralet.. Kan man klippa av dynan inuti?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Enya
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
580
· Visningar
42 473
Senast: YlvaG
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 493
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp