Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svävar lite på moln för detta lilla stora steg, då jag ser framför mig vilka positiva inverkningar det kan ha i framtiden på min hjärteras Australian Shepherd :love:!

http://www.brukshundklubben.se/funk...r-utstallningscertifikat-och-championat-2022/
"Först ansöktes det för alla rasklubbar att inga arbetsmeriter behövdes för utdelande av certifikat, vilket senare återkallades då en övervägande majoritet av både rasklubbar och hundägare var för arbetsmeriter som krav. "
:love:
 
Jag svävar lite på moln för detta lilla stora steg, då jag ser framför mig vilka positiva inverkningar det kan ha i framtiden på min hjärteras Australian Shepherd :love:!

http://www.brukshundklubben.se/funk...r-utstallningscertifikat-och-championat-2022/
Härligt! Jag tycker ofta du har bra saker att bidra med i diskussionerna som kommer upp på rassidan då och då :up: Bla den där om vilka utställningsmeriter som ska krävas för att få gå upp i brukset...
 
Sista tiden har varit omtumlande hos oss och hundarna har fått stå tillbaka en del. :(
Bonusbarnens mamma har gått bort i cancer i ett väldigt snabbt förlopp. Tragiskt och fruktansvärt för barnen och andra närstående, detta har gjort att vi fått omprioriterat sista tiden. Barnen bor på annan ort än vi, nästan 20 mil bort och för deras skull så har vi valt att vara så mycket det bara går hos dom. Men det är inte riktigt hundanpassat och med allergi hos närstående så funkar det inte klockrent med fyra hundar... Lyran är på kollo hos en arbetskamrat och när hon kommer tillbaka därifrån nästa helg så får hon nog åka till syrran ett tag. Ergo bor också hos en syster, men då till maken, de bor på landet med hundgård och stora ytor så han har det toppen där. Atan och Sara är kvar hos oss, lättare att greja med två hundar i villakvarteren men herregud vad vi saknar skogen och vårat hus på landet :nailbiting: Till helgen hopps vi att det ska funka med lite jakt, både hundarna och vi behöver nog det!

Såna här händelser ger verkligen perspektiv på livet, vi är tacksamma för att kunna leva och att ha ett gäng med hundar som förgyller dagarna. För det gör de verkligen mitt i allt det svåra :heart

Beklagar, så oändligt sorgligt❤️
 
2:a December är det dags igen för Helga och maken att göra ett nytt försök att fixa IPO1. Och nu sitter platsliggningen. Jag styper hunden om hon får för sig att hämta andras apporter denna gången.
Maken är nöjd med träning och framsteg.

Jag, Mamma Mu och Skägget gick en långrunda i dag på 2 timmar, 1,3 mil. Tyvärr blev Mu väldigt stel emot slutet av promenaden så i fortsättningen får hon stå över de längre turerna :(
Jag hatar att hon blir gammal.
Bortsätt från att hon sover mycket så har hon blivit väldigt lekfjantig, pratigare och "valpig" i sitt sätt. Hon är så skön, kärringen :love:
 
Veterinärbesök inbokat på måndag för den äldre. Verkar som att det är ffa djupseendet och mörkerseendet som inte funkar riktigt som det ska. Tog tid på henne igår när hon (som vanligt) låg på kökssoffan och jag ställde ner matskålen och hon velade i 2 min 7 sek innan hon kastade sig "ut i det okända". Föregicks av rantande på soffan, tassar på bordet, velande vid soffkanten och ännu mer olyckligt rantande och för en matgalning som i normala fall hade trampat runt fötterna på mig innan matskålen ens landat på golvet så är det ju högst onormalt!
 
Ehum..

Effie låg i knäet och halvsov, jag tog fika paus på jobbet med buke, pepparkaka och te.

Doppar pepparkakan i teet. Glömmer äta den så den ramlar ner på Effies bakben.

Märkte hon det? Nej

Däremot undrade hon varför hon inte fick pepparkaksbiten jag hade i handen.

Nu en kvart senare har hon fortfarande lite pepparkaks"smet" på bakbenet :rofl:

För att vara så smart är hon ibland ganska korkad.
 
Jag svävar lite på moln för detta lilla stora steg, då jag ser framför mig vilka positiva inverkningar det kan ha i framtiden på min hjärteras Australian Shepherd :love:!

http://www.brukshundklubben.se/funk...r-utstallningscertifikat-och-championat-2022/

Känns skönt att beslutet togs centralt. Vi har haft diskussion i Boxerklubben om att släppa meriterna för certen fast ha kvar dem för att få ut championatet, för att en del tycker det är för lätt utställningsmässigt att få certen när de ges i bruksklass. Jag kan se poäng med båda varianterna, men nu slipper vi förhoppningsvis mer av den infekterade diskussionen i klubben.
 
Känner att jag varit lite buke-off det senaste, visst har aktiviteten gått ner ordentligt här?
För de som är intresserade kommer det en "liten" uppdatering om mina odjur här i alla fall.

Floyd har gått 10 jakter hittills i år och han har verkligen mognat jaktligt. Det är så himla häftigt att se!
På jakten i måndags tog han sig an runners (fasaner som är påskjutna men som springer, snabba som tusan), kluriga markeringar och även ett par dirigeringar under tiden det föll fågel omkring honom. Fåglar som trillar nästan i huvudet på oss och ändå så sitter han med klister i rumpan vid min sida, stora fasantuppar som flaxar honom i ögonen och tunga sök i björnbär- och slånbärssnår.
Åh, jakten i måndags skulle jag kunna leva på länge! Efter första såten där vi hamnade med en sidoskytt och som ensamma apportörer på kanten, kände jag att nu kan jag åka hem och inte apportera mer på hela säsongen. Han satte inte en tass fel under den såten, och eftersom vi var ensamma apportörer kunde jag verkligen fokusera på att även träna hund, vilket är (och bör vara) rätt sällsynt under de större godsjakterna. Jag fick en massa bra tips på hur man kan tänka för att få till en bra träning under jakterna, utan att störa jakten, när vi var på kennelträff, så det testade vi nu och jag är väldigt nöjd med resultatet.

Lille Finn är inte så liten längre, drygt 16kg tung och lika hög som mor sin. Han fick sitt första blodspår i helgen, vilket han löste helt okej. Det märks att han inte har någon spårrutin :D Låångsamt långsamt, men stadigt fram till klöven. Jag klantade mig lite och tinade för mycket blod, så varannan meter stannade han och slickade på blodfläckarna som blivit :o Skärpning på det till nästa gång.
Han är en sån kelgris så jag har aldrig varit med om något liknande. På nätterna sover han på min kudde, ovanför mitt huvud :angel: nu sedan han blivit så stor har han börjat sträcka ut sig så att han sover på sambons kudde också, så han är som en tandem-mössa för oss på nätterna. Det blir nog toppen när han väger 25kg :D Fortfarande är han otroligt lugn, och förutom att han sväljer (och skiter..) strumpor så fort han kommer åt, så har han bara gnagt på en vägg. Billigaste wachtelvalpen hittills!

Mina valpköpare verkar nöjda med sina små terrorister, de flesta har börjat visa intresse för vilt och ett par har redan kommit igång med några små drev. Har haft förmånen att få följa flera av dem på nära håll under höstens valpkurs, och de är så himla fina :heart

Laddis har som sagt läkt ordentligt och vi har börjat släppa henne så smått igen. Till helgen tänkte jag göra ett litet släpp hemma på lördag, och på söndag har vi tackjakt med rådjursjakt på förmiddagen och änder på eftermiddagen. Om hon orkar får hon gå både som rådjurshund och som stöthund på änderna i ett av de besvärliga vattnen. Hon har en bra grundkondis, men har inget större flås och är lite tjock :o så vi får ta det lugnt så att hon inte skadar eller överanstränger sig.

Jag får värmande rapporter från Otis med jämna mellanrum, han har verkligen fått ett guldhem :heart Han jagar 2-3 dagar/vecka, har varit väldigt trång i söket men börjar vidga sig till normala sök nu. Jag gissar att det kommer komma mer och mer, allt eftersom han och husse teamar ihop sig.
I helgen drev han fram tre olika älgar till sin nya husse, men tilldelningen var tyvärr redan fullskjuten.
En trött och nöjd Otis efter helgens jakt:
DCA9345C-666C-4FC1-BB91-B4F5F6A5133F.png


Tiden går fort, för wachtlarna är jaktsäsongen redan halvvägs och kommer det mycket snö kan den bli mycket kortare än så. Floyd har ytterligare 4 jakter inplanerade, kanske kan det tillkomma ytterligare någon i januari.
 
Känner att jag varit lite buke-off det senaste, visst har aktiviteten gått ner ordentligt här?
För de som är intresserade kommer det en "liten" uppdatering om mina odjur här i alla fall.

Floyd har gått 10 jakter hittills i år och han har verkligen mognat jaktligt. Det är så himla häftigt att se!
På jakten i måndags tog han sig an runners (fasaner som är påskjutna men som springer, snabba som tusan), kluriga markeringar och även ett par dirigeringar under tiden det föll fågel omkring honom. Fåglar som trillar nästan i huvudet på oss och ändå så sitter han med klister i rumpan vid min sida, stora fasantuppar som flaxar honom i ögonen och tunga sök i björnbär- och slånbärssnår.
Åh, jakten i måndags skulle jag kunna leva på länge! Efter första såten där vi hamnade med en sidoskytt och som ensamma apportörer på kanten, kände jag att nu kan jag åka hem och inte apportera mer på hela säsongen. Han satte inte en tass fel under den såten, och eftersom vi var ensamma apportörer kunde jag verkligen fokusera på att även träna hund, vilket är (och bör vara) rätt sällsynt under de större godsjakterna. Jag fick en massa bra tips på hur man kan tänka för att få till en bra träning under jakterna, utan att störa jakten, när vi var på kennelträff, så det testade vi nu och jag är väldigt nöjd med resultatet.

Lille Finn är inte så liten längre, drygt 16kg tung och lika hög som mor sin. Han fick sitt första blodspår i helgen, vilket han löste helt okej. Det märks att han inte har någon spårrutin :D Låångsamt långsamt, men stadigt fram till klöven. Jag klantade mig lite och tinade för mycket blod, så varannan meter stannade han och slickade på blodfläckarna som blivit :o Skärpning på det till nästa gång.
Han är en sån kelgris så jag har aldrig varit med om något liknande. På nätterna sover han på min kudde, ovanför mitt huvud :angel: nu sedan han blivit så stor har han börjat sträcka ut sig så att han sover på sambons kudde också, så han är som en tandem-mössa för oss på nätterna. Det blir nog toppen när han väger 25kg :D Fortfarande är han otroligt lugn, och förutom att han sväljer (och skiter..) strumpor så fort han kommer åt, så har han bara gnagt på en vägg. Billigaste wachtelvalpen hittills!

Mina valpköpare verkar nöjda med sina små terrorister, de flesta har börjat visa intresse för vilt och ett par har redan kommit igång med några små drev. Har haft förmånen att få följa flera av dem på nära håll under höstens valpkurs, och de är så himla fina :heart

Laddis har som sagt läkt ordentligt och vi har börjat släppa henne så smått igen. Till helgen tänkte jag göra ett litet släpp hemma på lördag, och på söndag har vi tackjakt med rådjursjakt på förmiddagen och änder på eftermiddagen. Om hon orkar får hon gå både som rådjurshund och som stöthund på änderna i ett av de besvärliga vattnen. Hon har en bra grundkondis, men har inget större flås och är lite tjock :o så vi får ta det lugnt så att hon inte skadar eller överanstränger sig.

Jag får värmande rapporter från Otis med jämna mellanrum, han har verkligen fått ett guldhem :heart Han jagar 2-3 dagar/vecka, har varit väldigt trång i söket men börjar vidga sig till normala sök nu. Jag gissar att det kommer komma mer och mer, allt eftersom han och husse teamar ihop sig.
I helgen drev han fram tre olika älgar till sin nya husse, men tilldelningen var tyvärr redan fullskjuten.
En trött och nöjd Otis efter helgens jakt:
Visa bifogad fil 21720

Tiden går fort, för wachtlarna är jaktsäsongen redan halvvägs och kommer det mycket snö kan den bli mycket kortare än så. Floyd har ytterligare 4 jakter inplanerade, kanske kan det tillkomma ytterligare någon i januari.
Så härligt att läsa om Otis, måste kännas skönt att det fungerar så bra! :)

Ata har som sagt var bara tagit sönder ett par tofflor (Peppar, peppar :angel:), hon bär gärna på strumpor men är klok nog att inte äta upp dom :D Så liiite dyrare valp än Lyra hitintills , men det är typ marginellt.
Sara däremot har gått bananas sista månaden, förmodligen frustration av våra älgar till grannar :banghead: Båda fickorna på M:s Barbour väst fick sätta livet till, på framsidan och typ helt sönderslitet. Jag fick en ny jobbjacka för en månad sen - båda fickorna är det hål i, på insidan är det ju inga konstigheter men på framsidan... Det har varit godis i fickorna någon gång, de smulorna har räckt för att hon ska ha lyckats få ner dom från klädhängaren och sedan slitit sönder dom. Min fjällräven jacka var som tur var bara på insidan :meh: Förra hösten var det min ena skaljacka som fick sätta livet till, så typ 8' i jackor och västar är hon uppe i... Det blir många älgar innan jag förlåtit henne :mad: (och hon får inte ha tillgång till groventrén längre!)
 
@AraSlei Tror att den låga aktiviteten kanske hänger ihop med vintersäsongen? Vi drar ner på en hel del aktiviteter, det blir mycket vardagslunk, inte lika roligt att göra inlägg om. :D
 
Så härligt att läsa om Otis, måste kännas skönt att det fungerar så bra! :)

Ata har som sagt var bara tagit sönder ett par tofflor (Peppar, peppar :angel:), hon bär gärna på strumpor men är klok nog att inte äta upp dom :D Så liiite dyrare valp än Lyra hitintills , men det är typ marginellt.
Sara däremot har gått bananas sista månaden, förmodligen frustration av våra älgar till grannar :banghead: Båda fickorna på M:s Barbour väst fick sätta livet till, på framsidan och typ helt sönderslitet. Jag fick en ny jobbjacka för en månad sen - båda fickorna är det hål i, på insidan är det ju inga konstigheter men på framsidan... Det har varit godis i fickorna någon gång, de smulorna har räckt för att hon ska ha lyckats få ner dom från klädhängaren och sedan slitit sönder dom. Min fjällräven jacka var som tur var bara på insidan :meh: Förra hösten var det min ena skaljacka som fick sätta livet till, så typ 8' i jackor och västar är hon uppe i... Det blir många älgar innan jag förlåtit henne :mad: (och hon får inte ha tillgång till groventrén längre!)

Ja, det är verkligen jätteroligt! :)

Haha :D Kullen verkar vara väldigt livlig (förutom Finn då :laugh: ) men de andra rapporterar inte om särskilt mycket förstörda saker. Mest bara om en outtröttlig energi och konstant full fart :D

Hon ska inte löpa eller något? Ladda blir helt matgalen när hon löper, så då har det gått några fickor här också :crazy:
 
@AraSlei Tror att den låga aktiviteten kanske hänger ihop med vintersäsongen? Vi drar ner på en hel del aktiviteter, det blir mycket vardagslunk, inte lika roligt att göra inlägg om. :D

Jo, så kan det säkert vara :) Vi har ju högsäsong nu, så för vår del är det ju tvärtom.

Tycker att aktiviteten på hela forumet sänkts rent generellt den senaste tiden, inte bara på Hund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
567
Senast: Enya
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
580
· Visningar
42 436
Senast: YlvaG
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 443
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
405
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp