Bukefalos 28 år!

Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

Kalaspinglan

Trådstartare
En liten tanke dök upp i min morgontrötta hjärna.

Finns det någon likhet mellan hunduppfostran, hästuppfostran, barnuppfostran?

Känner ni som hanterat unghästar igen er i er hantering av unghundar? Har ni som har barn någon gång tänkt att "min valp är precis som min dotter"...?!

/Pinglan
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

Nej, men snarare att "min valp är precis som min son!"... charmig, enveten, drabbas av tillfällig dövhet och selektivt hörande... Och visst har jag ibland tänkt att "tänk om jag skaffade hund först och barn sedan". Men trots vissa likheter med kärlek och konsekvens så är det ju ändå en stor skillnad i att uppfostra hundar och barn.

Våra barn ska fostras till självständiga individer som tar egna initiativ, som ska lära sig att ta kontroll över sina egna liv, som ska lära sig att argumentera för sina åsikter, att prova egna vägar. Riktigt så vill vi kanske inte ha det med våra hundar.
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

Om man läser uppfostran och inlärningspsykologi för hund eller barn har ingen större skillnad, ingen alls faktiskt! Förrutom att den ena sorten har fyra och den andra två ben.
Hur man går till väga är precis det samma, behoven är de samma, föda, vila, värme, närhet från början sedan mer och mer uppfostran och guidning i hur man ska/får göra här i livet. Positiv betingning är oftast det bäst fungerande tillvägagångsättet. Men ibland måste man tala om var skåpet ska stå genom att straffa ett felaktigt beteende, man vinner dock inget på att gå till handgripligheter.
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

mimmipigg skrev:
Om man läser uppfostran och inlärningspsykologi för hund eller barn har ingen större skillnad, ingen alls faktiskt! Förrutom att den ena sorten har fyra och den andra två ben.
Hur man går till väga är precis det samma, behoven är de samma, föda, vila, värme, närhet från början sedan mer och mer uppfostran och guidning i hur man ska/får göra här i livet. Positiv betingning är oftast det bäst fungerande tillvägagångsättet. Men ibland måste man tala om var skåpet ska stå genom att straffa ett felaktigt beteende, man vinner dock inget på att gå till handgripligheter.
Du tog orden ur munnen på mig :)
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

Jag kan ju säga att efter jag skaffade hund så har jag börjat behandla hästarna mer "hundlikt".
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

det mesta är faktiskt jättelikt, bara det att man har olika mål med träningen. fast tydligen ska hundträning vara så effektivt på barn att ren shaping och "klickeraktig träning" blivit förbjudet i USA. men det kanske är en skröna?
 
Sv: Hunduppfostran, hästuppfostran och barnuppfostran

Jag tycker iaf att det varit stora likheter mellan att ha unghäst (som jag har stor vana vid) och att ha en unghund (min unga Boxerdam är min första hund). Nu har jag ju inte egna barn, men jag behandlar iaf de barn jag träffar på på samma sätt också och det funkar hittills. Tycker att nyckeln är att:
a) inte låta känslorna ränna iväg med en, iaf inte ilska!!!
b) att försöka vara så konsekvent som man nu kan när det är två individers viljor och en miljard olika situationer vi snackar om.

Största skillnaden är väl att man kanske mer sällan avsätter tid för att "träna sina barn". Eller?? (flinar lite) Vad säger ni som har barn?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Hundträning Behöver lite input angående tänk kring vår unghund. Galningen är nu 19 månader och jag sliter mitt hår. Vi har inriktat oss på...
Svar
17
· Visningar
1 736
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 311
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp