Panik & uppgivenhet..

Jag har nu bokat tid med läkaren på fredag. Dels för att se om det går att justera astma-medicinen men även för att kolla på receptbelagda allergitabletter. Blev tipsad om att efterfråga montelukast, någon som provat den?
Jag tänker som sagt testa ALLT i min makt.
Hellre ett liv med hund där jag får lida ibland än ett liv utan hund.
Som svar på överstående fråga, ja jag har även pollen-allergi.
Provat desloratadin - funkar väl lite men skulle nog behöva något bättre alternativ då det inte påverkar luftrören något vidare.
Min partner har tagit den medicinen, viktigt där att ta den på kvällen. Han gjorde misstaget att ta den på morgonen, vilket resulterade i att han var så sjukt trött under dagen att han lätt kunde somna när som helst. Blev betydligt bättre med hans energi när han slutade ta medicinen (det visade sig också att han inte fick några direkta problem med astman av att sluta, annars hade det såklart varit bäst att bara hålla sig till att ta den på kvällen).
 
En uppdatering: varit hos läkaren idag. Var ärlig och sa som det var. Han var inte alls dömande eller dumförklarande. Istället kom vi fram till att kolla över min astmamedicinering (jag hade en låg dos på nuvarande mediciner) vilket vi höjde till en med starkare dos. Skulle inte det ge resultat på några veckor så ska jag även få prova montelukast. Han förstod helt och hållet att det sista vi vill är att behöva omplacera hunden och gick med på att försöka hitta vägar som funkar. Känns som en otrolig lättnad!
 
Tack!
En annan fråga, ni som gått till läkare vid försämrad astma pga djur. Har ni varit ärliga mot läkaren om att ni skaffat husdjur trots allergi & astma? Förstår att det kanske vore bäst men är mer eller mindre beredd på en rejäl utskällning och att han direkt kommer be oss göra oss av med hunden.
Så klart ska du vara ärlig, annars kan inte läkaren bedöma situationen på rätt sätt men någon utskällning ska du inte verkligen inte behöva få. Att ha hund är hälsofrämjande på många sätt och chansen är mycket stor att din eventuella allergi mot den sakta lägger sig när den blir större och du mer van vid den. Jag har inte astma men flera olika allergier och har ändå lyckats ha hund i 40 år. Ofta har jag känt av hunden mycket mer när den är valp men sedan vant mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp