Träningstänk unghund.

Nordthor

Trådstartare
Behöver lite input angående tänk kring vår unghund. Galningen är nu 19 månader och jag sliter mitt hår. Vi har inriktat oss på specialsök och lydnad vilket fram till nu gått bra. Han har (haft) stort sökintresse och varit driven och fokuserad i söken. Har liksom inte behövt påminna honom om vad han ska göra utan han har gått på. Nu plötsligt är han som förbytt och verkar inte längre intresserad, nästan som att han glömt vad det är han letar efter eller bara helt enkelt tröttnat. Mina frågor till er som garanterat har större unghundsvana än mig är:

Är detta bara typiskt för åldern? (Att liksom ha huvudet någon annanstans och vara väldigt lättdistraherad?)

Hur hade ni tänkt kring träningen nu? Ska vi bara ta en paus när det är såhär eller ska vi backa bandet och börja om helt från början? Sänka kraven?

Det känns lite tråkigt att träna honom just nu. Har precis fått barn mitt i detta tonårsstrul och av naturliga skäl har hunden fått stå tillbaka lite. (Han tackar såklart inte nej till den ofantliga mängden barnvagnspromenader vi sysslar med dagligen men det är en malle och lite promenad är liksom en piss i nilen av vad han behöver aktivitetsmässigt.) Tror ni att detta kan vara det som stör honom?

Tacksam för lite tankar kring ovanstående.
 
Jag hade haft ett uppehåll i träningen och låtit unghundshjärnan fått en paus. Satsa på relationsbyggande istället för träning en period. Sen hade jag även analyserat mitt träningsupplägg - har det blivit för ensidigt? Slentrian? Hur belönar jag, är intresset för belöningen lika stor som förut? Ställt krav för fort? Etc. :)
 
Jag hade haft ett uppehåll i träningen och låtit unghundshjärnan fått en paus. Satsa på relationsbyggande istället för träning en period. Sen hade jag även analyserat mitt träningsupplägg - har det blivit för ensidigt? Slentrian? Hur belönar jag, är intresset för belöningen lika stor som förut? Ställt krav för fort? Etc. :)
Tack! Helt klart saker att tänka på. (Och är det något det finns tid för just nu så är det eftertanke och analys.) Vet om att jag är väldigt ostrukturerad i mitt träningsupplägg och gissar att jag kanske då missar viktiga steg och höjer kraven för fort.
 
Jag hade en period där all träningen kändes som det bara gick sämre och sämre, jag laddade upp med bättre godis, mer fokusövningar (hon var framförallt så otroligt lätt distraherad).
Efter ett tag bestämde jag mig för att ta en halv veckas paus (vi kunde av olika anledningar inte ta längre), inga långa promenader, ligga och vila med ett ben var det hon fick göra.
Det var definitivt en ny tändning, arbetshundar ska ju be om att få träna mer, hon sa aldrig nej när vi skulle träna men den där viljan att hela tiden få fortsätta fanns inte.
Hon har så himla lätt för att hitta på egna saker men jag tycker det blir mycket bättre, när hon ligger undanstoppad så att hon inte kan stimulera sig själv (hon har varit kass på att pausa när hon behöver överlag).
Så nu även om vi är på träningen igen försöker jag ha några dagar då och då hon måste ta det lugnt.

När du säger att du är ostrukturerad i träningen, vad menar du då?
 
Jag hade en period där all träningen kändes som det bara gick sämre och sämre, jag laddade upp med bättre godis, mer fokusövningar (hon var framförallt så otroligt lätt distraherad).
Efter ett tag bestämde jag mig för att ta en halv veckas paus (vi kunde av olika anledningar inte ta längre), inga långa promenader, ligga och vila med ett ben var det hon fick göra.
Det var definitivt en ny tändning, arbetshundar ska ju be om att få träna mer, hon sa aldrig nej när vi skulle träna men den där viljan att hela tiden få fortsätta fanns inte.
Hon har så himla lätt för att hitta på egna saker men jag tycker det blir mycket bättre, när hon ligger undanstoppad så att hon inte kan stimulera sig själv (hon har varit kass på att pausa när hon behöver överlag).
Så nu även om vi är på träningen igen försöker jag ha några dagar då och då hon måste ta det lugnt.

När du säger att du är ostrukturerad i träningen, vad menar du då?

Hmmm, fick ta mig en funderare över min icke existerande struktur 😆. Vi har nog varit inne lite på det i specialsökstråden. Kom fram till att det skulle kunna vara avsaknad av mål och delmål samt att jag har ett spretigt upplägg. Som till exempel markeringsträning. Där behöver jag (fortfarande 🙈) tänka ut någon slags trappa som gör att vi kommer framåt i utvecklingen sakta men säkert. Just nu tränar vi bara utan att jag har tydliga mål med passen och då blir det så himla otydligt hur det går för oss egentligen. Jag får helt enkelt bara ta mig tiden att lägga upp en plan, ta en träningspaus och låta unghunden vara unghund med annan aktivering så länge.
 
@Nordthor Jag kommer ihåg att vi varit inne på struktur tidigare, är du bra på att strukturera upp saker annars?
Jag tänker att du behöver kanske få in en teknik eller så är du osäker på vad du gör (markeringsträning) och då är det svårt att lägga upp struktur/delmål för att du inte är 100 på att du gör rätt/vet när det går åt rätt håll.
Specialsök är så pass nytt att det är fortfarande svårt att hitta information/inspiration på nätet.
 
Kolla på noseworken och låna där det passar om du tycker att det är svårt att hitta inspiration på nätet. Mycket av övningarna kan du använda oavsett etikett och hur mycket du vikt du vill lägga på markeringarna. Det finns också mycket utländsk material. Kolla hur folk jobbar för sökdriv och fokus. Stegringsplaner.

Jag tror på att pausa om man hamnat snett - men när ni börjar igen, fundera på om svårighetsnivån är lagom. När hundarna kroknar är det ofta för att de inte tycker att det är roligt, vilket ofta handlar om att arbetet är för lätt eller för svårt.
 
Jag har haft ett par dippar i träningen med min malle, hon är typ 20 månader nu, och det som funkat bäst här har varit lite likande @Pilot tips.

Hon fick helt enkelt ha riktigt tråkigt vissa delar av dagen, inte alltid vara med i soffan etc utan var instängd bakom grind i ett rum. Dvs såg och hörde oss men fick inte vara med jämt. När jag sen tog ut henne var det korta rastningar och träning. Gjorde stor skillnad, hon bad om att få göra något och ville verkligen träna istället för att bara springa runt.

Hon är med mig på jobbet på dagarna, vilket gör att hon sällan är ensam samt att hon är med i skogen. Hon behövde verkligen uppstyrningen att ha tråkigt och istället uppskatta träningen.
 
@Nordthor Jag kommer ihåg att vi varit inne på struktur tidigare, är du bra på att strukturera upp saker annars?
Jag tänker att du behöver kanske få in en teknik eller så är du osäker på vad du gör (markeringsträning) och då är det svårt att lägga upp struktur/delmål för att du inte är 100 på att du gör rätt/vet när det går åt rätt håll.
Specialsök är så pass nytt att det är fortfarande svårt att hitta information/inspiration på nätet.
Jag är en ganska strukturerad person men det ligger helt klart något i det du skriver om att det inte är det lättaste att strukturera upp något man är nybörjare på. (Detta är ju den första hunden vi har där jag håller i sökträningen.) Skulle helt klart kunna bolla upplägg oftare med vår huvudinstruktör.
 
Kolla på noseworken och låna där det passar om du tycker att det är svårt att hitta inspiration på nätet. Mycket av övningarna kan du använda oavsett etikett och hur mycket du vikt du vill lägga på markeringarna. Det finns också mycket utländsk material. Kolla hur folk jobbar för sökdriv och fokus. Stegringsplaner.

Jag tror på att pausa om man hamnat snett - men när ni börjar igen, fundera på om svårighetsnivån är lagom. När hundarna kroknar är det ofta för att de inte tycker att det är roligt, vilket ofta handlar om att arbetet är för lätt eller för svårt.
Misstänker ju att han tycker att det är lite trist just nu. Träningen klämmer jag pga bebisen ofta in under promenader. Gömmer på vägen ut, söker på vägen hem. Men jag har svårt för att avgöra om det är för lätt eller svårt för honom. Han hittar allt, men jag måste påminna honom om vad han ska göra mycket oftare än innan så det lutar väl åt lätt och tråkigt och att annat är mer spännande att nosa efter.
 
Jag har haft ett par dippar i träningen med min malle, hon är typ 20 månader nu, och det som funkat bäst här har varit lite likande @Pilot tips.

Hon fick helt enkelt ha riktigt tråkigt vissa delar av dagen, inte alltid vara med i soffan etc utan var instängd bakom grind i ett rum. Dvs såg och hörde oss men fick inte vara med jämt. När jag sen tog ut henne var det korta rastningar och träning. Gjorde stor skillnad, hon bad om att få göra något och ville verkligen träna istället för att bara springa runt.

Hon är med mig på jobbet på dagarna, vilket gör att hon sällan är ensam samt att hon är med i skogen. Hon behövde verkligen uppstyrningen att ha tråkigt och istället uppskatta träningen.
Tror att jag får göra en lista på varför det går dåligt nu och sen försöka köra uteslutningsmetoden. Det som du och @Pilot skriver om att ha tråkigt får jag också fundera över. Vi har hittills alltid varit hemma med hunden och han följer med oss var vi än ska. Klarar såklart att vara hemma själv men ofta så har han ju att göra (och jag har en tendens att försöka aktivera ofta för att kompensera för att han inte är i arbete som vår gamla malle).
 
Tror att jag får göra en lista på varför det går dåligt nu och sen försöka köra uteslutningsmetoden. Det som du och @Pilot skriver om att ha tråkigt får jag också fundera över. Vi har hittills alltid varit hemma med hunden och han följer med oss var vi än ska. Klarar såklart att vara hemma själv men ofta så har han ju att göra (och jag har en tendens att försöka aktivera ofta för att kompensera för att han inte är i arbete som vår gamla malle).
Jag hade nog lite samma tendens, tänkte att rörelse inte var tillräckligt och tryckte in aktivering här och där. När jag fokuserade aktiveringen till tillfällen som hon ville jobba så fick jag mycket bättre resultat. Det innebar att hon under en period fick mindre mental stimulans men i gengäld blev den mycket bättre.

Tror nog du är på rätt spår om att köra uteslutningsmetoden för att se vad som är bäst för er del.

Jag hade också kanske fokuserat mer på korta sök där han lyckas, hellre få tillfällen där han lyckas hålla koncentrationen än för långa sök?
 
Jag hade nog första backat bandet som @attheedge är inne på för att vara säker på att det inte är för svårt och sen betat av det framåt.
Kortare sök/ större bit/ helkong om du har jobbat med att leta helkong först så kan det bli en nytändning, alternativt göra "uppletanden" på helkong en tid istället.
Är han tokig i sin belöning?

Om du söker på väg hemåt, förbereder du honom ordentligt på vad han ska göra?
Jag tycker själv blir skillnad på min om jag ger henne en en minut att ladda, jag säger "redo? nu ska vi gå och leta kong" så att hon är med på vad vi ska göra. Framförallt om vi är på en plats där kontexten inte hjälper till på samma sätt (t.ex. hemma), jag vill ju gärna att hon tänder till och mer eller mindre drar bort mig till sökväggen.

Jag har upplevt att det har varit svårt att få tips på hur man lägger upp träningen hemma för allting "beror på" så nu gör jag pass som fixar det, t.ex. maxtid på sammanlagd söktid/max antal sök/ och sen har jag fixar vi x om än det är på första söket så blir det lek med kong en stund och sen paus.
Eller att händer y så tar vi en paus, istället för att t.ex. starta om som du säger att du gör, jag hade klappat hunden och sagt; är du klar? Då var det väl inget gömt idag.
Jag hade låtsats som om det var meningen med ett tomsök idag, sen hade jag funderat på hur jag lägger upp det till nästa gång så att det går bättre.
Det är lite som med lydnaden, om man behöver tjata om ett fokus från hunden då är det bättre att stoppa undan den, att hjälpa hunden med fokus/ starta om, det kedjar en smart hund snabbt ihop till att "jag kan få hjälp som leder till belöning = behöver tänka mindre själv/ matte gör det lättare".
(Mvh hon som har en hund som kedjade ihop att springer man mot människor för att "hälsa" så kallar matte och när man vänder på en femöring och kommer tillbaka så blir det fest.)
 
Senast ändrad:
Lägger också till att kanske lägga in en paus efter promenaden innan han ska söka. Märker på min att hon ibland behöver samla ihop sig lite efter att hon sprungit lös/promenerat.
 
Svarar er båda. Paus och förberedelse, där sa ni något! Inser att söken under promenad inte alls erbjuder någon vidare förberedelse. Det är (när jag tänker efter) stor skillnad på när han söker under promenad och när han söker i ladan hemma tex). Hemma får han titta/lukta på kong och sen försvinner jag en stund. När jag sedan kommer igen och han ser att dörren till ladan är öppen har jag en riktigt taggad hund. Under promenaderna startar jag honom genom att han bara får titta/lukta på kongen och sedan kör vi. Antagligen för kort förberedelse då.

Gällande belöning så är det hel kong i rörelse (med eller utan snöre) som han får och det gillar han. Verkar han lite trött/ointresserad så lägger jag in kamp och bus med kong som del av belöningen också.
 
Hur har det gått @Nordthor ?
Vi har börjat om med enkla, korta markeringar på hel (liten) kong inomhus. Det går fint och jag tycker ändå att han är lite mer peppad. Sedan kör vi mycket promenader (det är helt oundvikligt i och med barnet). Längre än så har vi inte kommit än. Att vara föräldraledig är verkligen slow-tv-varning 😆, allt tar tid och mycket jag vill (och bör) läggs på hög. Men sammanfattningsvis så har vi kört lite på er linje med att ha tråkigt på samma gång som vi smugit igång med markeringarna från start.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 972
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 003
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 012
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Behöver lite råd från er.. Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en...
2
Svar
22
· Visningar
2 610
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp