Bukefalos 28 år!

Hundvalp (igen); hur gör man?

Stinaelin

Trådstartare
Vi har bestämt oss för ras; Sheltie.
Vi har kontakt med två kennlar som verkar bra, och båda planerar valpar inom närmaste halvåret.
Vi har ett hunddagis som vi tänkte lämna hunden på mellan kl 8 och 15.
Hundvalpkurs uppkollat.

Så; HUR gör man när man ska få hem sin valp? Låt säga att den är 10 veckor (ca 2 månader alltså). Vi har 4 veckor semester, då är den 3 månader. Tar jag och maken semester olika veckor kan vi förlänga en månad till, då är den 4 månader. Den kan inte väl inte lämnas på hunddagis så tidigt?

Hur har ni gjort ni andra som tagit hem valp? När har ni lämnat på hunddagis?
Hur tajmar man detta bäst?
Hur ger man sin hund den bästa starten?
Hur gör ni som inte kan ta med hund till jobbet?
 
Jag har skiftesarbete, så det blir väldit få morgonskiften inne i veckan. De dagar både jag och min man jobbar morgontur tar han med hunden till kontoret.
 
Vår valp var 10 veckor när vi fick hem henne. Jag var hemma fyra-fem veckor sedan började hon hos dagmatte. Mestadels halvdagar och oftast bara tre-fyra dagar i veckan. Dagmatten har som mest tre andra hundar hemma.
 
Vi tog hem vår valp (också sheltie :) ) när han var åtta veckor. Det var dagarna före jul och jag jobbar som lärare, så de första 2,5 veckorna hade jag jullov och var hemma på heltid. Sedan tog min man föräldraledigt, han är det fortfarande och kommer att vara fram till slutet av februari när jag har sportlov. Mellan sport- och påsklov kommer jag att jobba en del hemifrån och även ha hjälp av hundvakt vissa dagar. Efter påsk (mitten av april) räknar vi med att behöva dagmatte.
 
Senast jag hade valp studerade jag hemifrån och jobbade deltid. När jag jobbade var sambon hemma.
Eftersom jag är född i en hundfamilj använder vi varandra som hundvakter när det behövs - mamma, syster, pappa, lillebror, morfar, morbror etc. Det är väldigt sällan vi får problem med hundvakt, och det är jag oerhört tacksam för.
 
Vi fick hem vår valp vid midsommar när han var åtta veckor. Jag hade sparat semester och var ledig sju veckor, därefter jobbade jag hemifrån en dag i veckan och övriga fyra dagar (både jag och maken har kontorstider) var han hos min svärmor.

På senare tid har han gått på dagis en dag i veckan, jag hade inte lämnat en fyramånaders valp på hunddagis. Vår hund var mer än ett år när han började på dagis.
 
Både jag och sambon har jobbat skift = få dagar då vi jobbar samtidigt, de dagar som det har kört ihop sig och vi jobbat samtidigt så har pappa varit hundvakt han bor bara några 100 meter från mitt jobb
 
Kolla först och främst om hunddagiset har en minimålder för valp, det är många som har det.
Är valpen för liten kanske man måste rodda hundvakt tills dess att den är så pass gammal att den kan vara på ett hunddagis.

Känner få som lämnar på hunddagis här, det finns inte så många och de som gör har vuxen hund fr början när de börjat använda sig av dagis.

Personligen tycker jag att hunden bör få en trygg start hemma först innan man lämnar iväg den ifråga timing och hur tidigt man isf lämnar den till dagis, dagmatte eller annat. Helst vill jag det första halvåret minst ha hunden hemma - behövs hundvakt får de komma hit stället.

De som inte kan ta med hunden på jobbet (de flesta) löser det genom att någon rastar den under dagen, att man har någon som man kan gå "skiftgång" med och ta ut varandras hundar, åker hem på luncher och raster om boendet är nära eller att man jobbar halvtid.
Heltid och hund utan nära och kära som man kan få hjälp med och utan hunddagis brukar vara riktigt svårt..
 
Senast ändrad:
Jag är egenföretagare och har hundarna med mig. Annars vet jag att folk lämnar valpen till dagmatte tills den är stor nog att gå på dagis
 
Min mellanhund hämtade jag när han var 11 veckor. Så hade jag semester 2 veckor. Fr o m när han var 13 veckor var han på dagis på heltid tillsammans med sin pappa (som varit där tidigare) och det gick jättebra. I regel var det 15 dagis och/eller pensionatshundar där varje dag i alla storlekar men varje hund hade sin egen inomhusbox. Eller som i vårt fall delade de på boxen. Alla hundar koppelrastades, det fanns en stor hage som de som var kompisar kunde leka i och så fanns det även utomhusboxar med solskyddstak över.

Det är så olika hur hunddagis tar in valpar. Vissa gör det, andra gör det inte alls, vissa vill ha dem helt rumsrena innan de får komma. "Vårt" hunddagis krävde att de skulle ha fått 12-veckorsvaccinationen och det gör nog alla, inga regler om rumsrenhet där inte. Sen vet jag att vissa dagis kräver att alla hundar, både tikar o hanar, ska vara kastrerade.

Numera är jag egen företagare så den yngste, 1 år, har aldrig gått på dagis.
 
Våran valp kommer vara hemma med dagmatte från och med att hon är 3 månader.
Tills dess är jag hemma med henne dagtid.
 
Tack för alla svar.

Vi jobbar inte heltid, men inte så långt ifrån och kan inte ta med hund till jobbet, så dagmatte kanske är ett bättre alternativ än dagis, till en början?

Jag ska genast börja kika efter en sådan. Känns lite abstrakt, då vi inte har en aning om när det kan bli valp ännu.
 
Jag föredrar dagmatte oavsett ålder.

Första valpen var jag hemma och skrev exjobb med första månaden, sen sommarlov och distansstudier. Terminen drog igång när han var 6 mån och då gick vi omlott hemma så han var ensam max 3 h.
Andra valpen var jag ledig en månad med och började sen jobba kväll så vi gick omlott hemma fram till hon var runt 10 mån.
I dagsläget klarar vi oss utan för långa ensamtider Tack vare att jag jobbar mycket kvällar och helg (och sambon kontorstider) och när jag jobbar dag är de hos dagmatte som har bara mina två och sin egen hund.
 
Tack för alla svar.

Vi jobbar inte heltid, men inte så långt ifrån och kan inte ta med hund till jobbet, så dagmatte kanske är ett bättre alternativ än dagis, till en början?

Jag ska genast börja kika efter en sådan. Känns lite abstrakt, då vi inte har en aning om när det kan bli valp ännu.
Jag la ut en "efterlysning" efter dagmatte i en köp och säljgrupp på Facebook i vår stad, ganska långt innan det var klart med valpen. Detta för att se lite hur stort intresset var, då får du i alla fall en hint om hur många alternativ du har:) Det ger också en chans att sålla lite bland svaren och ändå kunna fånga upp dem som verkar bra.
 
Jag la ut en "efterlysning" efter dagmatte i en köp och säljgrupp på Facebook i vår stad, ganska långt innan det var klart med valpen. Detta för att se lite hur stort intresset var, då får du i alla fall en hint om hur många alternativ du har:) Det ger också en chans att sålla lite bland svaren och ändå kunna fånga upp dem som verkar bra.
Bra idé, vi har en sådan. :up:
 
En frågar bara; Hur mycket är rimligt att betala för hundmatte/husse?
Vi betalar 70 kr per dag. Sedan kan det nog variera väldigt mycket, har hört allt från 50-150 kr per dag. Även någon enstaka som tar 200 kr per dag. Sen hade jag kontakt med en tjej som ville ha 75 kr/timme...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 835
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp