Problemet med utbildning, för min del, är att jag kan lära mig hur mycket som helst om sånt som intresserar mig. Sånt som inte intresserar mig däremot, går väldigt trögt. Och i princip alla utbildningar har en massa kärnämnen och annat "skräp" som man måste ta sig igenom för att få lära sig det väsentliga. Jag har förstått att det är ett problem för väldigt många med AS.

Det här är största grundproblemet för mig. Det och att jag är totalt inkapabel vad gäller matematik, som hör till grundkraven på var och varannan utbildning känns det som, gör att alla tankar om att studera är körda omedelbart. Lärling hos någon skulle eventuellt fungera bättre men den typen av alternativ verkar inte hagla tätt just där jag befinner mig.
 
Okej. Tack för svar. Uppskattar verkligen allas ärlighet! Det hjälper mycket. Får nog inse att det kanske aldrig blir någon kennel.
Du behöver ju inte helt avskriva kennel/uppfödning, men kanske inte rikta in dig på att ha det som ensam inkomst. Jag och min sambo planerar gård inom några år och min tanke då är helt klart att ha en tik eller två och föda upp, det kommer vara kennel enligt SKKs regler, men jag är helt inne på att det kommer vara en (dyr) hobby för mig som kommer finansieras med ett annat jobb. Hoppas du hittar någon väg som du kan leva på, oavsett vad det blir!
 
Det finns tysta hunddagis. Om hundarna trivs och får komma ut ofta nog så är det lugnt. Visst, skall ibland får man räkna med, men inget ihållande "sitta och skälla för ingenting", så ska det inte vara.

Har du provat att jobba på hunddagis? För det behövs ingen speciell utbildning, men man bör såklart vara hundkunnig.

Tyvärr är det SVÅRT att klara sig på djurrelaterade jobb. Det är ofta mycket slit för usel lön, delvis för att folk blivit så vana vid alla som jobbar svart att de inte är beredda att betala vad det faktiskt kostar med riktig arbetskraft. Öht i samhället är det ju en jakt på att få tag på allt så billigt som möjligt, samtidigt som chefer mfl vill ha så mycket pengar som möjligt och det är de "i mitten" som får lida för det. Det betyder såklart inte att det inte går, men att (som du verkar göra nu) hålla ögonen öppna för olika alternativ är nog väldigt klokt.

Själv har jag delvis väldigt specifika krav på en arbetsplats. Tex får det inte vara för högljutt eftersom jag är extremt ljudkänslig och det måste gå ihop med mina hundar. Jag fungerar inte heller med vanliga kontorstider... Jag har jobbat tex stall, på hunddagis och som hundrastare. Djur är "min grej" även om jag är duktig på väldigt mycket annat också. Det har för tillfället resulterat i att jag jobbar med annat än djur, och har enbart mina egna hundar att ta hand om. Då kan jag dessutom lägga allt krut på dem och slipper fundera på hur andra djurägare gör med sina djur.

Även om man har specifika krav på vad som krävs av en arbetsplats för att det ska fungera så kan det ofta gå att ordna. Om du nu har problem i vardagen pga NPF-diagnoserna så kanske det kan vara värt att titta även på icke-hundrelaterade yrken? Absolut ska du försöka med hundrelaterat yrke om det är din dröm, men har du ingen arbetslivserfarenhet kan det vara klokt att komma igång med något lite vad som helst bara det fungerar hyfsat. Det kan också hjälpa dig att känna att du faktiskt lyckas med saker och ting och höja självkänslan :) Det jobb jag har nu tog jag som nödlösning, för att ha något bara för att ha råd med mina hundar. 4 år senare är jag kvar och även om jag nu letar nytt jobb så trivdes jag utmärkt åtminstone de första 2 åren och har lärt mig massor av det.
 
Du behöver förmodligen inte vara orolig för att någon skulle döma dig för att du har autism, som jag upplever det är det relativt många inom hund som hör till spektrat och har god acceptans att vi alla fungerar olika. Och om du inte vill så behöver ju ingen såklart veta att du hör till spektrat. :)
Om du är nyfiken på djur/hundyrken, har du ingen möjlighet att få arbetsträna för att prova på yrken som du tror kan passa dig eller som du är nyfiken på? :)
 
Jag är odiagnostiserad men med starka misstankar från psykiatrin, läkare mfl om både adha samt inom autismspektrat.
Vill jobba med djur, utomhus eller med event/fester och avskyr typ allt annat.
Min lösning blev att jobba som personlig assistent, låter knäppt men det är ofta enkla jobb man lär sig snabbt och att jobba kvällar/nätter/helg ger bra ob så jag jobbar sällan mer än 75% och är nästan aldrig slutkörd varken fysiskt eller psykiskt efter jobbet så jag har energi att utöva hobbys ordentligt.
Ibland behöver man kompromissa med sig själv och ett enkelt men hyfsat välbetalt jobb som kräver lite ansträngning ger mig mer fritid än de flesta kontorsjobb men bättre betalt än jobben inom djursvängen.
Så mitt lilla tips är alltså att hitta ett jobb som känns okej men ger mycket fritid där du kan njuta av dina hobbys :D
 
Problemet med att jobba med djur är att man jobbar MINST lika mycket med deras ägare. Det är ju ägarna som ska vilja ha och vilja betala för dina tjänster. Har du inte en massa meriter som får folk att självmant vilja ha din hjälp krävs en hel del marknadsföring och relationsbyggen för att få kunderna att komma och stanna.
Det enklaste är antagligen att försöka få en anställning/praktik eller liknande på någon djurrelaterad verksamhet. Alternativt jobba någonstans där du får träna mycket kundkontakt och arbetslivserfarenhet, och bygga upp dina hundmeriter separat på fritiden.
 
Självklart är hunddagis ett alternativ! Ett hunddagis där det konstant skälls är i mina ögon inte ett bra dagis, där jag jobbar är det tyst och lugnt inomhus eftersom hundarna vet att det är vila som gäller. Dock ska man vara beredd på att kunna hamna i stressiga situationer när man är ute med hundarna ifall det dyker upp katter, ekorrar eller idioter till hundägare som tycker att deras små fluff ska hälsa på åtta hundar samtidigt. Det är lite kundinteraktion vid hämtning och lämning men för det mesta är det ett kort "godmorgon" eller liknande.
 
Min hund går på dagis och vad jag förstått är det oftast tyst. Kan skällas lite i omgångar på eftermiddagen när hundarna börjar hämtas och ägarna kommer.
Min svåger var där en gång med sitt jobb och fixade med ventilationen. Han var förvånad hur tyst och lugnt det var.

Just på mitt dagis tog de innan covid emot utvalda personer för arbetsträning, kanske du kan hitta något sådant nära dig för att se hur det är.
 
Åh okej, hm, kanske inte världens smartaste ide att starta kennel då, även fast jag jätte gärna vill. Tack för bra svar!
Visst kan du bli uppfödare, men inte som yrke utan för att du brinner för din ras och vill vara med och föra den in i framtiden. Uppfödare blir man inte som ett yrkesval, utan för att man drivs av en passion för sin ras. Jag är uppfödare av chow chow, men jag har även mops som jag inte föder upp. Varför uppfödning på den ena rasen men inte på den andra? För mig är inte hunduppfödning det primära, utan det är en naturlig förlängning av min passion för rasen. Gällande mops så är det en supertrevlig ras som jag tycker jättemycket om, men jag har inte samma djupa passion och kunskap om den, så där känner jag att det räcker med att bara leva med rasen.

Jag tycker att du ska försöka satsa på ett jobb som du fungerar bra med och varifrån du får en fast inkomst, så kan du ha detta med hundar som din hobby. Jag är själv egen företagare inom något helt annat än hundar och jag har dessutom en man som har fast inkomst, annars hade det varit svårt för mig rent ekonomiskt att ha någon form av hunduppfödning alls.
 
På min hunds dagis jobbar många som kanske hade haft lite svårt att funka på mer "vanliga" arbetsplatser men som är jätteduktiga med hundarna. Det märks också att de som från början hade problem med kundinteraktioner utvecklas jättemycket på något år. Ett hunddagis ska för övrigt vara ganska lugnt, utom kanske vid lämning och hämtning, annars är det inte ett bra dagis där hundarna har det bra.

Om jag var du skulle jag försöka få jobb på hunddagis och samtidigt utveckla dina kunskaper och erfarenheter inom hundvärlden. Läs alla böcker, gå kurser osv. Livet är långt och du är faktiskt bara 23 så du har massa år på dig att hitta drömmen. Kanske blir det eget hunddagis en vacker dag, eller så blir du mångsysslare inom hund som en del i den här tråden. Eller så inser du att hundar är bättre som en hobby och startar egen kennel som du finansierar med något helt annat jobb. Vill du plugga så är det faktiskt inte alls fel att börja senare i livet, det kan snarare vara en fördel.
 
Hej igen! :o Jag behöver er hjälp. Kan man överleva ekonomiskt på att ha en kennel som ens enda sysselsättning? Jag har mycket att ta tag i i mitt liv men något som jag vet det är att jag vill jobba med hundar i framtiden. Jag kom in på en hundutbildning i Finland men tackade tillslut nej pga. olika anledningar. Jag kommer nog att söka dit igen nästa år, om jag är redo. Vad finns det annars för yrken inom hund? Hunddagis har alltid varit av intresse men eftersom att jag är känslig för när det blir för mycket hundskall så går nog inte det.... Jag skulle jätte gärna vilja starta eget men är osäker på om jag skulle klara av det. Har även haft starka tankar på att bli djurskyddsinspektör men det är mycket och väldigt svårt plugg som gäller då och ja, jag skulle nog inte klara av det då jag har haft det väldigt svårt med skolan tidigare. Jag har, som jag tror att jag har skrivit tidigare, autism, vilket stoppar mig väldigt mycket då jag har fått för mig att eftersom att jag har det så kan jag inte göra något här i livet. Jag är rädd att folk ska döma mig. Tänk om jag startar en kennel och så får folk reda på att jag har autism, skulle de backa då? Jag är bara så osäker på mig själv. Jag fyller snart 23 år och jag har inte kommit någonstans i livet så jag ser detta som ett första steg, att fråga er här på Bukefalos om hundyrken. Jag hoppas att det är okej att jag skriver ännu ett inlägg här haha. Hundar har alltid varit mitt största intresse men jag har mycket kvar att lära så jag uppskattar alla svar jag får! :)
Ja det gör du. Jag tror det är mycket arbete och marknadsföring, dvs bilder och sociala media-aktivitet. Hunddagis är promenader.

Jag ser grannar och vänners hunddagis och kennlar blomma med priser som jag inte kan ta på enkel hästverksamhet men jag gillar häst. Det är ju så.
 
Har du tittat på vad som krävs för att jobba med t ex mögelhund, vägglushund osv? (Flera välutbildade hundar förstås, men för övrigt?)

Försökt få praktik på hundtrim?
 
Har du tittat på vad som krävs för att jobba med t ex mögelhund, vägglushund osv? (Flera välutbildade hundar förstås, men för övrigt?)

Försökt få praktik på hundtrim?
Att få praktik etc är ju toppenbra för att skaffa sig erfarenhet och kunskap, men är ju superdåligt om man behöver ett jobb för att försörja sig. TS verkar ju vara ute efter att skaffa sig försörjning och då är det ju tyvärr ganska kört inom hunderiet om man inte har en massa kunskap som folk är beredda att betala för att få ta del av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 465
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp