Hur är fullblod – kan de jämföras med vinthundar? (Halvseriös tråd.)

Utan att ha läst tråden så känner jag spontant att våra moderna varmblodiga raser har så mkt fullblod i sig så att det är svårt att komma från dem ;)
Fullblod ptja de äter mkt, tänker och agerar snabbt, blir ofta hetare ju mer de motioneras, har bra skritt och har ofta rätt tråkiga hovar :p Obs generalisering.
 
Skulle säga att det är olika. Första fullblodet jag red var en riktigt stabil häst med en enormt temperament som även nybörjare klarade av.
Jag har ju ett fullblodssto nu som det tog många många år för mig att reda ut. Jag blev faktiskt förvånad för jag har erfarenhet av fullblod innan men när denna kom så blev det så mycket.
En anledning kan vara stammen, en annan miljön. Troligtvis en kompott av det. Stoet har gått på banan mellan 2 och 8 års ålder så det är nog lång tid.
Men som flera säger, hon speglar mig direkt. Så alla år vi har varit ovänner är inte pga henne utan mig. Det insåg jag för några år sen.
Jag red henne och hoppade in henne och hon var så modig. Sen gicn vi omkull och jag blev rädd. Hon blev aldrig rädd och de fd jockeysar osv har beskrivit henne som tuff i huvudet, mycket het och känslig.
Men hon är inte riktigt som andra skriver ovanför, hon pyser ut men fastnar i sitt stressbeteende sen.
Nu är hon dräktig och ser väldigt nöjd ut. Går allt bra är det kanske det hon ska göra hädanefter, hon är 16 i år så hennes ”prestationsliv” kanske är över. Vi får se hur allt går nu med den första.

Hon äter mycket mat, kan inte gå utan skor vid ridning men går nu bara med fram när hon är dräktig. Men med bra hö räcker det nästan för henne. Hon behöver väldigt mycket protein än beräkningar.
 
Fullblod kräver en helt annan typ av ridning och passar inte alla människor.
Jag är/var en ryttare som kunde rida dom flesta hästar förr men fullblod gick bara inte jag hittade aldrig knapparna medans min syster som ridit bra mycket mindre än mig och dessutom var ung red samma fullblod som hon aldrig gjort annat och hästen gick hur lugnt och fint som helst.
 
Jag började rida engelska fullblod privat jämsides med att jag gick på ridskola som barn/ungdom, de fullblod jag red var också unghästar direkt från banan så det var nog inte bara att de var just fullblod men 3-åriga hästar, jag upplevde dem som inget direkt annorlunda i stallet, olika hästar har olika personligheter, men gemensamt att de ofta var trippiga och nerviga att sitta uppepå, mycket rörelse under sig, men väldigt roliga att rida, upplevde några skenturer och ett par avkastningar, men de skolades om fint till både dressyr och hoppning.

På den tiden hade vi inga fullblod på ridskolan, nu däremot den ridskolan jag rider på i vuxen ålder har både fullblod och några fullblodskorsningar och också unghästar, därmed skulle det för mig idag inte vara den kontrasten och anpassningen i hantering och ridstil mellan fullbloden från banan och ridskolehästarna jag red på som barn.
Jag har både ägt och ridit fullblod. Min erfarenhet är att fullbloden är mycket känsligare, mjuka och lätta i kroppen. De vänder därför på en femöring mycket snabbare än ett halvblod. Min erfarenhet är också att de inte alls heller är fjompiga ( rädda för brevlådor och annat trams). Däremot kan de reageea på om en tex en fågel plötsligt flyger upp ur en buske framför dem, som vilken annan häst som helst.
 
Utan att ha läst tråden så känner jag spontant att våra moderna varmblodiga raser har så mkt fullblod i sig så att det är svårt att komma från dem ;)
Fullblod ptja de äter mkt, tänker och agerar snabbt, blir ofta hetare ju mer de motioneras, har bra skritt och har ofta rätt tråkiga hovar :p Obs generalisering.
Tycker du det är meningsfullt att ens prata om skillnader mellan fullblod och dagens varmblod/halvblod då, särskilt som ju sporthäst-/varmblodsaveln enligt många tar fram allt hetare hästar ändå?
 
Det är sånt här jag tycker är så intressant, kan du utveckla vad du tror skillnaden är? Hur skiljer sig t.ex. din systers ridning från din?

I det stora hela handlade det nog om att hon kommunicerade med hästen enbart med sätet medans jag aldrig kunde rida med sån liten kontakt med tyglar och mun

Dom var ute och galopperade över ängarna och jag kunde rida lite halvdant på banan :)
 
Jag har både ägt och ridit fullblod. Min erfarenhet är att fullbloden är mycket känsligare, mjuka och lätta i kroppen. De vänder därför på en femöring mycket snabbare än ett halvblod. Min erfarenhet är också att de inte alls heller är fjompiga ( rädda för brevlådor och annat trams). Däremot kan de reageea på om en tex en fågel plötsligt flyger upp ur en buske framför dem, som vilken annan häst som helst.
Det var ett bra sätt att beskriva det på! Jag tyckte inte de var svårridna precis därför att det är så mjuka och lätta och vändbara som du säger, man kände så tydligt vad hästen tänkte under sig för den visar det med hela kroppen. När de trippar runt är det inte läskigt eller känns explosivt, snarare mjukt och lätt. Den sortens häst tycker jag är mycket lättare att rida en tex en istadig spänd häst som man inte vet vad den tänker göra.
 
Utan att ha läst tråden så känner jag spontant att våra moderna varmblodiga raser har så mkt fullblod i sig så att det är svårt att komma från dem ;)
Fullblod ptja de äter mkt, tänker och agerar snabbt, blir ofta hetare ju mer de motioneras, har bra skritt och har ofta rätt tråkiga hovar :p Obs generalisering.
Åh gud hovarna, det hade jag glömt :crazy:
 
Det var ett bra sätt att beskriva det på! Jag tyckte inte de var svårridna precis därför att det är så mjuka och lätta och vändbara som du säger, man kände så tydligt vad hästen tänkte under sig för den visar det med hela kroppen. När de trippar runt är det inte läskigt eller känns explosivt, snarare mjukt och lätt. Den sortens häst tycker jag är mycket lättare att rida en tex en istadig spänd häst som man inte vet vad den tänker göra.
Ja det är avslappnande att de är så uppmärksamma att de berättar tidigt vad de funderar över. Speciellt om man rider ut i skogen själv. Bara låta dem trippa runt lite om det är så, inte försöka kontrollera det för mycket.
 
Senast ändrad:
Tycker du det är meningsfullt att ens prata om skillnader mellan fullblod och dagens varmblod/halvblod då, särskilt som ju sporthäst-/varmblodsaveln enligt många tar fram allt hetare hästar ändå?

Jag är inte insatt i den rena fullblodsaveln så jag ska inte uttala mig där. Jag inbillar mig att det är nog skillnad på vilka man väljer för avel av löphästar och förädling av ridhästar. Exteriört sett är ju inte långa bakben och överbyggda hästar att föredra för ridbarheten. Men de springer fort.
 
Jag är inte insatt i den rena fullblodsaveln så jag ska inte uttala mig där. Jag inbillar mig att det är nog skillnad på vilka man väljer för avel av löphästar och förädling av ridhästar. Exteriört sett är ju inte långa bakben och överbyggda hästar att föredra för ridbarheten. Men de springer fort.
Utan att direkt egentligen kanske stött på speciellt många ädla halvblod (ridskola har jag ridit halvblod på) så har det känts som mer av en pianosträng överspändhet snarare än en uppmärksam trippighet. Och det har varit svårare att kontrollera genom att dra ned kontrollen, om du förstår vad jag menar. Utan man har varit tvungen att försöka ta den, men på precis rätt sätt och ge trygghet genom hjälper istället för genom att backa av. (det är verkligen inte mitt forte att öka kontroll på en spänd häst på rätt sätt)

Men med det sagt har dock de fullblod jag ridit alltid haft rejält med snabb galopp i veckan (även blandisarna som inte varit på banan), vilket kanske ger en avspändhet i att få använda sina muskler och bli svettig av fart. Medan halvbloden nog aldrig i hela sitt liv fått springa i full fart, vilket kanske gett en pianosträngsenergi de inte vet vad de ska göra med. (mycket tyngdlyftning ingen sprint. Själv gillar jag att sprinta då och då och tyngdlyftning är inget som tar hand om den energin.)
 
Ska man skola om till fälttävlanshäst är det viktigt att skilja på hoppavlade fullblod och slätgaloppörer. I Sverige har vi nästan bara slätgaloppen, och det blir inte alls samma sak som de fullblod som är hoppavlade.

En häst som är avlad för att tävla hinder är ju en helt annan häst en den som är avlad för att bara springa snabbt. För att få en bra fälttävlanshäst behöver man ha en häst som är hinderklok och tänker, inte bara springer fort.
 
Ska man skola om till fälttävlanshäst är det viktigt att skilja på hoppavlade fullblod och slätgaloppörer. I Sverige har vi nästan bara slätgaloppen, och det blir inte alls samma sak som de fullblod som är hoppavlade.

En häst som är avlad för att tävla hinder är ju en helt annan häst en den som är avlad för att bara springa snabbt. För att få en bra fälttävlanshäst behöver man ha en häst som är hinderklok och tänker, inte bara springer fort.
Men en lite mer långsam slätloppsgaloppör används väl för hinder om den passar för det i Sverige, och kanske utomlands?
 
Men en lite mer långsam slätloppsgaloppör används väl för hinder om den passar för det i Sverige, och kanske utomlands?
Jo, det finns ju dressyravlade hästar som hoppar också. Det är ju inte så att en slätgaloppör är helt handikappad, men ska man upp i fälttävlan behöver man i de flesta fall en häst som faktiskt är avlad för ändamålet. Oftast är det rätt så stor skillnad på exteriören på en hoppavlad och en slät. De hoppavlade är lite grövre, men framför allt högre och större, vilket man ju gärna vill ha i fälttävlan.
 
Jo, det finns ju dressyravlade hästar som hoppar också. Det är ju inte så att en slätgaloppör är helt handikappad, men ska man upp i fälttävlan behöver man i de flesta fall en häst som faktiskt är avlad för ändamålet. Oftast är det rätt så stor skillnad på exteriören på en hoppavlad och en slät. De hoppavlade är lite grövre, men framför allt högre och större, vilket man ju gärna vill ha i fälttävlan.
Då är det inte särskilt lönt att leta fälttävlanshäst bland Sveriges fullblod menar du?
 
Jag är inte insatt i den rena fullblodsaveln så jag ska inte uttala mig där. Jag inbillar mig att det är nog skillnad på vilka man väljer för avel av löphästar och förädling av ridhästar. Exteriört sett är ju inte långa bakben och överbyggda hästar att föredra för ridbarheten. Men de springer fort.
Jag uttryckte mig nog lite kasst, menade bortsett från det exteriöra! Alltså om den där stora skillnaden i temperament börjar kännas irrelevant, om man numera avlar så heta sporthästar/halvblod
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp