Hur är hundklimatet i din stad ?

Tahari

Trådstartare
Jag har varit på semester med mina hundar.
Jag har två hyfsat väluppfostrade småttingar på 5 och 7 år. Normalt i våran vardag är att dom huvudsakligen leker och umgås med varandra. Dom är väldigt olika personligheter, den äldre är flegmatisk och verkar lite korkad medans den yngre är väldigt intelligent och alltid intresserad av nya saker. Jag tror egentligen inte att dom har så stort utbyte av varandra, speciellt tror jag att den yngre hade valt en annan kompis om han fått.
I våran lilla stad har vi dåligt med grönområden som kan bli en naturlig plats för hundar och hundägare att umgås. Kontentan blir att man åker en bit från stan och går med sina hundar i skogen alternativt går i stan men då givetvis med kopplade hundar.
Nu var vi som sagt på semester, i Uppsala. Helt plötsligt öppnades mina ögon för en annan hundvärd. Lösa väluppfostrade hundar som umgås med varandra utan massa morr och knorr. Hundägare som som samtalar medan hundarna leker en stund, för att sedan gå vidare och träffa en ny kompis. Första dagarna var jag lite undrande över hur mina tämligen socialt otränade hundar skulle hantera det hela. Det gick otroligt bra :laugh: Speciellt den yngre älskade att träffa nya kompisar. Även den äldre som ofta blir osäker vid hundmöten verkade tycka det var ok. Vi var även flera gånger vid ett hundbad där massor av glada hundar slängde sig i sjön och lekte på stranden. Inget bråkande alls trots att det fanns hur mycket bollar och flytleksaker som helst som vovvarna kunde bli osams om.
Uppenbart blev det för mig att i min stad har man fått för sig att alla hundar är mer eller mindre aggresiva mot varandra och kan därför inte leka med främlingar ( dom allra flesta har liksom jag två hundar).
Hur är hundklimatet i din stad? Umgås hundar och hundägare? Är det med social samvaro hundar emellan ett storstadsfenomen ?
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

Jag bor någon mil norr om Sthlm, och här är det väldigt varierande. Jag hälsar på nästan alla gamla pensionärer med småhundar, för de är oftast väldigt trevliga. Övriga hälsar jag ytterst sällan på, och mina hundar leker aldrig med andra hundar i området. Det finns gott om rastgårdar, så man kan alltid släppa sina hundar i någon som är tom så att de inte behöver umgås med främlingar. Stora naturreservat finns också nära så att man kan gå fina, långa koppelpromenader.

De flesta hundarna här uppför sig mindre bra vid hundmöten. Antingen slänger de sig ner på marken för att sedan störta fram mot hunden de möter (det är det vanligaste), eller så börjar de flamsa runt och vara sjövilda för att de vill leka så fort de ser någon annan hund (det näst vanligaste) eller så gör de utfall och låter illa när de passerar någon annan (det är också vanligt). Det ovanligaste är att hundarna går lugnt och fint vid sidan av sin ägare när man möter någon.

Om man möter en lös hund kan man räkna med kaos. Då har man en liten hysterisk hund mellan benen på sin stora hund (som inte är glad), eller en stor otrevlig hund som nästan flyger på sin hund eller försöker para sig med den :crazy:


Åker jag däremot in till Sthlm så märker jag en enorm skillnad. De flesta hundar verkar uppföra sig utmärkt vid hundmöten. I rastgårdarna är det ofta många hundar men verkar sällan vara trassel osv. Jag tror att det blir så för att man helt enkelt inte har något val. Utanför stan kan man lätt isolera sig. Inne i stan är det hundar överallt.
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

Här krullar det av hundar. Bor på söder. De allra flesta är trevliga och lättsamma och sen så hälsar man ju inte på precis alla, då skulle promenaderna bli lite väll utdragna. Man hittar sina favoriter och vet vilka hundar som passar bra ihop med sin egen. Finns mysiga kaffer som man ta med hunden och i en del affärer (dock ej mataffärer).
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

Tror att mina skulle gå under kategorin liten, flamsig som vill leka:) Dom kan verkligen inte sköta sig någé vidare när dom är kopplade, däremot lösa är dom mycket mer lyhörda. Då väntar dom på tillåtelse innan dom går fram ( om dom inte ser hunden först såklart, i så fall lever dom mer efter devisen lättare att få förlåtelse än tillåtelse). Jag tycker det är så synd att dom inte får chans att träna sin sociala kompetens. Som tur är kan dom vara med i stallet och ofta har någon annan också med sin voffsing.
Karamelldrottningen, det verkar underbart. Tänk att kunna gå på café med hundarna, hade varit rena drömmen för mig.
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

däremot lösa är dom mycket mer lyhörda. Då väntar dom på tillåtelse innan dom går fram ( om dom inte ser hunden först såklart, i så fall lever dom mer efter devisen lättare att få förlåtelse än tillåtelse)

Lite så tänkte nog en kvinna med två chihuahuas som jag mötte förut.. De var lösa. Vi mötte dem och hon såg till att snabbt koppla dem. Sedan släppte hon dem igen men det var lugnt.

På vägen hemåt har de hamnat bakom oss. Hundarna får syn på oss, men inte kvinnan. De små hundarna rusar in mellan benen på mina fyrbeningar. Tilläggas kan då att jag förutom mina två salukis (varav en INTE är trevlig mot framfusiga hundar) gick med en väns två schäferkorsningar.

Det var mer tur än något annat att ingen hund blev skadad. Det var det läskigaste jag varit med om och det kändes som om både mina hundar och schäferkorsningarna skulle kunna skadat sig. Att den lilla chihuahuan inte kom i gapet på en av stora hundarna när den störtade fram mot en av de andra stora var också jävlig tur...

Kort sagt hoppas jag att de som har hundar som rusar fram om de ser hundar före matte, hålls kopplade överallt där det finns minsta lilla minirisk att hunden ser mötande hund innan matte gör det.
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

I min stad är det vanligare att möta lösa hundar än att möta hundar som är kopplade. Utan några som helst problem bör tilläggas. Undantaget är inne i själva stadskärnan där dom flesta hundarna är kopplade. Hundarna är överlag väldigt lyhörda och springer varken fram till människor eller mötande hundar. Faktum är att jag ännu inte varit med om att det har hänt en enda gång.

Vidare verkar dom flesta ha med hundarna nästan överallt. Det händer till och med lite nu och då att man stöter på mindre hundar inne i mataffären.

Slutligen finns det flertalet parker där människor och hundar samsas utan några som helst bekymmer. Har aldrig sett något gruff från något håll, vilket verkligen är fantastiskt roligt att se.
 
Sv: Hur är hundklimatet i din stad ?

Oj. Det glömde jag visst nämna. Jag bor i Amsterdam. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 570
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 812
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
2 910
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 834
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp