Hur är muslimer?

Dentaku

Trådstartare
Jag har noterat att det finns en tendens att klumpa ihop muslimer som grupp i diskussioner. Naturligtvis främst från SD-håll men även rätt ofta annars. Muslimer är på ett visst vis oavsett varifrån de kommer enbart på grund av deras religiösa tro. Att förse 1,6 miljarder människor med samma egenskaper brukar inte föranleda samma protester som när någon tycker att alla svenska män - knappt 5 miljoner - bär ansvar för ett patriarkalt förtryck.

Så hur är egentligen muslimer? Finns det några gemensamma nämnare? Själv tror jag att den här synen kan komma sig av att nyblivna invandrare till Sverige generellt sätt är avsevärt mer religiösa än svenskar i gemen, vilket förstås inte är konstigt. Men det gäller inte bara muslimer utan även t ex kristna invandrare.

Jag besökte en muslimsk familj igår som nyligen fått uppehållstillstånd och flyttat till en egen lägenhet. Under hela processen har kvinnan, som jag haft mest kontakt med eftersom jag är hennes språkvän använt uttrycket "inshallah" frekvent i sin oro över att inte få stanna dels i Sverige, dels här på orten där de trivs väldigt bra. När jag kom in i deras lägenhet reagerade jag faktiskt på en sak där jag tycker att de kunde försöka anpassa sig bättre till det svenska samhället. Det är fasen inte ok att ha en tomtebonad och en bordsprydnad föreställande en julgran uppe redan i mitten av november. :mad:
 
Jag har noterat att det finns en tendens att klumpa ihop muslimer som grupp i diskussioner. Naturligtvis främst från SD-håll men även rätt ofta annars. Muslimer är på ett visst vis oavsett varifrån de kommer enbart på grund av deras religiösa tro. Att förse 1,6 miljarder människor med samma egenskaper brukar inte föranleda samma protester som när någon tycker att alla svenska män - knappt 5 miljoner - bär ansvar för ett patriarkalt förtryck.

Så hur är egentligen muslimer? Finns det några gemensamma nämnare? Själv tror jag att den här synen kan komma sig av att nyblivna invandrare till Sverige generellt sätt är avsevärt mer religiösa än svenskar i gemen, vilket förstås inte är konstigt. Men det gäller inte bara muslimer utan även t ex kristna invandrare.

Jag besökte en muslimsk familj igår som nyligen fått uppehållstillstånd och flyttat till en egen lägenhet. Under hela processen har kvinnan, som jag haft mest kontakt med eftersom jag är hennes språkvän använt uttrycket "inshallah" frekvent i sin oro över att inte få stanna dels i Sverige, dels här på orten där de trivs väldigt bra. När jag kom in i deras lägenhet reagerade jag faktiskt på en sak där jag tycker att de kunde försöka anpassa sig bättre till det svenska samhället. Det är fasen inte ok att ha en tomtebonad och en bordsprydnad föreställande en julgran uppe redan i mitten av november. :mad:

"Hur är muslimer"? Har du levt under en sten, människa? O_o Det vet du väl att de odlar potatis i vardagsrummet i hål i parketten, halalslaktar getter i badrummen, gifter bort sina döttrar när de är 8 och alla, precis ALLA, ingår i något form av terroristnät.

Sådetså. :cool:
 
Det säger sig själv att 1,6 miljarder människor från diverse olika länder och kulturer och religösa inriktningar har mycket få gemensamma drag tycker jag. Men nu är inte jag en av dem som klumpar ihop muslimer. Hade en stark diskussion med ett ex om just detta. Han hävdade att alla muslimer är av samma skrot och korn och jag hävdar att de är individer där det finns både bra och dåliga människor. Jag upplever inte att muslimer är mer religösa än kristna om de växer upp i ett sekulärt samhälle. Därför blir det svårt att jämföra en svensk som är med i svenska kyrkan per automatik, men utan intresse med en muslim från ett land som är starkt påverkat av religionen genom lagar, regler och seder.
 
Därför blir det svårt att jämföra en svensk som är med i svenska kyrkan per automatik, men utan intresse med en muslim från ett land som är starkt påverkat av religionen genom lagar, regler och seder.

Absolut. Det är ju just därför det blir så fel när man i diskussioner så ofta klumpar ihop muslimer när det faktiskt finns många av dem som inte kommer från den typen av länder som du beskriver. Det var ju för övrigt rätt länge sedan som svenskar per automatik blev medlemmar i Svenska kyrkan per automatik.
 
Absolut. Det är ju just därför det blir så fel när man i diskussioner så ofta klumpar ihop muslimer när det faktiskt finns många av dem som inte kommer från den typen av länder som du beskriver. Det var ju för övrigt rätt länge sedan som svenskar per automatik blev medlemmar i Svenska kyrkan per automatik.

20 år är väl inte jättelängesedan?
 
För 20 år sedan skulle alltså 100% av barn till medlemmar av svenska kyrkan också blivit medlemmar. Idag har andelen sjunkit till 67,9%, den tidigaste siffra jag hittar är från 2006 då den låg på 83,2%. Så det är med största sannolikhet inte så att antalet barn som blev medlemmar rasade rejält för 20 år sedan även om det idag är en klart mindre andel eftersom det krävs ett aktivt val.
 
Hm, det är nog snarare tvärtom. Svenskar är betydligt mer homogena. Svenskar utmärker sig mest just genom att vara svenskar. de flesta (ja det finns "avarter" även här..;))
Svenskar är tråkiga, enstöriga osociala, står om möjligt och samtalar om det dåliga vädret eller som mest klagar på något, hälsar du på en svensk och stannar för att prata förvänta dig inte ett positivt samtal, har bortskämda ungar, besatta av sina mobiler (kanske Japan slår oss där :confused:) Det är bara att sätta sig på en buss eller tåg eller gå igenom stan.

Islam är en religion och precis som inom andra religioner finns det olika nivåer.

Alla fanatiker oavsätt religion ÄR skrämmande tycker jag och oavsätt religion då den används i stora drag för att förtycka och kontrollera människor och där måste vi skydda de utsätta. Inte minst kvinnorna och flickorna.
 
@marshall Jag håller inte alls med om din sågning av svenskar.

Generellt sett ogillar jag starkt att börja generalisera kring olika nationaliteter och etniciteter. Om du sitter och orerar om hur hemska svenskar är öppnar du upp för, och okejar, att nån sitter och skriver på samma sätt om kurder exempelvis.

Jag tycker att det är både olämpligt och ointressant att generalisera som du gör. Inte heller känner jag igen mig i din otroligt negativa bild.
 
För 20 år sedan skulle alltså 100% av barn till medlemmar av svenska kyrkan också blivit medlemmar. Idag har andelen sjunkit till 67,9%, den tidigaste siffra jag hittar är från 2006 då den låg på 83,2%. Så det är med största sannolikhet inte så att antalet barn som blev medlemmar rasade rejält för 20 år sedan även om det idag är en klart mindre andel eftersom det krävs ett aktivt val.

Väldans många döper ju fortfarande sina barn, troende eller ej.
 
Det går faktiskt en serie på SVT nu om det. "Jag är muslim" heter den. Råkade se lite av ett avsnitt igår, det var intressant och jag ska se till att leta upp hela avsnitt på SVT-play :)
 
För att svara lite seriöst på frågan så är min erfarenhet att muslimer, eller snarare människor från länder där Islam är huvudreligion, är mer öppna och spontana än vad vi svenskar är i allmänhet. :)

Vi har ett par vänner (likadant med vänner under studietiden) som kommer ifrån muslimska länder och det är en självklarhet för dem att fixa middag för ett helt kompani för det dyker alltid upp ett gäng oanmälda släktingar och vänner under dagen så maten går åt. Likadant har de alltid kakor hemma mm av samma anledning.

Jag personligen hade inte uppskattat att ha det så men jag hade gärna velat att folk i min omgivning var liiite mer spontana än vad de faktiskt är. :D
 
För att svara lite seriöst på frågan så är min erfarenhet att muslimer, eller snarare människor från länder där Islam är huvudreligion, är mer öppna och spontana än vad vi svenskar är i allmänhet. :)

Vi har ett par vänner (likadant med vänner under studietiden) som kommer ifrån muslimska länder och det är en självklarhet för dem att fixa middag för ett helt kompani för det dyker alltid upp ett gäng oanmälda släktingar och vänner under dagen så maten går åt. Likadant har de alltid kakor hemma mm av samma anledning.

Jag personligen hade inte uppskattat att ha det så men jag hade gärna velat att folk i min omgivning var liiite mer spontana än vad de faktiskt är. :D

Det är väl som med grupper i allmänhet. Det finns vissa gemensamma drag på gruppnivå men individer är fortfarande individer.
 
Det är väl som med grupper i allmänhet. Det finns vissa gemensamma drag på gruppnivå men individer är fortfarande individer.

Sant.

Sedan är vi som är stöpta i svenska traditioner kanske inte direkt öppna av oss utan det ska bestämmas innan om man ska komma över. Det räcker med att titta på andra sidan sundet så är man generellt mer avslappnade i sitt sätt att umgås.

Men det är ju en fråga i vad man är uppfostrad till. Mina svärföräldrars dörr har alltid stått öppen för mannens (och hans syskons) vänner så även nu när ingen av dem bor hemma kan deras vänner komma förbi på en kopp kaffe för att språka lite :D
 
@marshall Jag håller inte alls med om din sågning av svenskar.

Generellt sett ogillar jag starkt att börja generalisera kring olika nationaliteter och etniciteter. Om du sitter och orerar om hur hemska svenskar är öppnar du upp för, och okejar, att nån sitter och skriver på samma sätt om kurder exempelvis.

Jag tycker att det är både olämpligt och ointressant att generalisera som du gör. Inte heller känner jag igen mig i din otroligt negativa bild.

Nu var inte mitt inlägg så där jätteseriöst därav smileys.Jag är dock från samisk kultur även om jag inte lever som same.
Men svenskar utmärker sig för mig det kan du inte ta ifrån mig vad jag ser när jag är ute och bland min grannar och jag har bott i södra delen, stora städer och landet också så jo svenskar är betydligt mer lika än "muslimer" som kommer från så många olika länder och religiös tro.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp