Hur är muslimer?

Känns nästan onödigt att kommentera då så många redan gjort det enligt samma åsikt , men...

Mina muslimska vänner , kollegor och bekanta tänker jag bara på att de är muslimer när man planerar matmeny. Endera privat eller i jobbsammanhang.
Då blir det samma grej som att ta i beaktning de som har allergier, är vegetarianer och de som då inte äter fläskkött.

@niphredil för mig var innebörden av TS tråd väldigt glasklart tydlig att den inte klassificerade folk utan snarare var i syfte att belysa problemet att det sker .
 
Nej, inte alls.

Nähej ok. Då har jag helt enkelt missförstått dig. Jag upplevde att du i flera inlägg gjort en större sak av att folk "klassificerat " folk på något sätt du tolkat som en grej - både utifrån nationalitet och religion osv. Jag som sagt har läst tråden på ett annat sätt tydligen, som väldigt okomplicerad och att de svarande svarat i precis den andan . Därav min kommentar.
 
Nähej ok. Då har jag helt enkelt missförstått dig. Jag upplevde att du i flera inlägg gjort en större sak av att folk "klassificerat " folk - både utifrån nationalitet och religion osv, när jag som sagt läst tråden som väldigt okomplicerad och att de svarande svarat i precis den andan . Därav min kommentar.
Jaha.
 
I och med att du skrev "ofta" så trodde jag att du syftade på en större grupp människor. De du träffat torde du ju veta hur de bor.

KL
Oavsett tåls det att nämnas i tråden: det finns 1.6 miljarder muslimer i världen tydligen. Man bör komma ihåg det i såna här diskussioner.

Ja jag vet hur dom bor. En familj bor 7 i en tvåa. En familj har ett riktigt stort hus. De felsta jag känner bor väldigt många på litet område. Därför jag skrev ofta.:p
 
@niphredil Absolut! Men när jag träffade Fathima och hennes familj var exakt detta det intryck jag fick av Muslimer; av hennes familj och de andra. Detta var precis innan 9/11 och allt elände, alla anklagelser och alla tankar om just Muslimerna. Därför är hon, hennes familj och deras vänner, deras syn på sin religion det som färgat mig och min syn på "dem". Jag förstår allt annat också, naturligtvis, men är ändå glad över mitt första möte med ett Islam som är långt ifrån det som idag målas upp i media.
 
@Lipperta @Lena Furberg oj ok..,

Jag kan förstå att er redogörelse/bild av "hur muslimer är" osv höjer en del ögonbryn och att man reagerar utifrån kategorisering som faktiskt blir om än omedvetet från er "bild"
osv..

Däremot blir det precis lika ögonhöjande givetvis om någon annan religion likställs med ett specifikt tankesätt/disposition osv ... framför allt när en religion tycks blandas samman med en kultur och när den kritiserade /generaliserade kulturen öht inte får generaliseras/kritiseras ?

Inkl den svenska kulturen/svenska dispositionen som förtydligande , då just generaliserande om denna blev aktuell nu också gällande respons/reaktion.
 
Senast ändrad:
@Lipperta @Lena Furberg oj ok..,

Jag kan förstå att er redogörelse/bild av "hur muslimer är" osv höjer en del ögonbryn och att man reagerar utifrån kategorisering som faktiskt blir om än omedvetet från er "bild"
osv..

Däremot blir det precis lika ögonhöjande givetvis om någon annan religion likställs med ett specifikt tankesätt/disposition osv ... framför allt när en religion tycks blandas samman med en kultur och när den kritiserade /generaliserade kulturen öht inte får generaliseras/kritiseras ?

Inkl den svenska kulturen/svenska dispositionen som förtydligande , då just generaliserande om denna blev aktuell nu också gällande respons/reaktion.

Jag menade aldrig på att alla är på det viset. Ville bara säga vad jag har upplevt. Sen har jag träffat riktiga rötägg som har sjuk kvinnosyn, syn i allmänhet.

Jag förstår inte alls vad TS ville med tråden och jag är trött så jag är väldigt seg.
 
Jag har noterat att det finns en tendens att klumpa ihop muslimer som grupp i diskussioner. Naturligtvis främst från SD-håll men även rätt ofta annars. Muslimer är på ett visst vis oavsett varifrån de kommer enbart på grund av deras religiösa tro. Att förse 1,6 miljarder människor med samma egenskaper brukar inte föranleda samma protester som när någon tycker att alla svenska män - knappt 5 miljoner - bär ansvar för ett patriarkalt förtryck.

Så hur är egentligen muslimer? Finns det några gemensamma nämnare? Själv tror jag att den här synen kan komma sig av att nyblivna invandrare till Sverige generellt sätt är avsevärt mer religiösa än svenskar i gemen, vilket förstås inte är konstigt. Men det gäller inte bara muslimer utan även t ex kristna invandrare.

Jag besökte en muslimsk familj igår som nyligen fått uppehållstillstånd och flyttat till en egen lägenhet. Under hela processen har kvinnan, som jag haft mest kontakt med eftersom jag är hennes språkvän använt uttrycket "inshallah" frekvent i sin oro över att inte få stanna dels i Sverige, dels här på orten där de trivs väldigt bra. När jag kom in i deras lägenhet reagerade jag faktiskt på en sak där jag tycker att de kunde försöka anpassa sig bättre till det svenska samhället. Det är fasen inte ok att ha en tomtebonad och en bordsprydnad föreställande en julgran uppe redan i mitten av november. :mad:

Jag har jobbat med indoneser, turkar och irakier, och jag kan inte se att just religionen ger några gemensamma egenskaper alls.
 
Har bara läst TS.

Min bror är muslim och så vitt jag vet är han samma människa som när han var kristen.
 
Hur Muslimer är?
Som alla andra människor.
Det finns sadister, skitstövlar och det finns empatiska , hjälpsamma Muslimer.
Att många har andra seder o bruk än vad vi är vana vid, gör dem i mina ögon mer intressanta.

Bara det att slå sig ner och dela en måltid som tillagats på det sätt värdfamiljen gjorde hemma innan de kom till Sverige är ju en höjdare.
Vi Svenskar lärde oss älska det spanska köket, sedan Thai mat pga av våra resor.
Jag kan bara säga att Libanesiska, Syriska eller Marockanska rätter inte är sämre..efterrätterna en aning för söta i min smak, dock ;)

Sedan har vi ju de fundamentalistiska Muslimerna, men de är ju lika förstockade som de kristna fundamentalisterna så inte ens där skiljer det nämnvärt.
 
Jag förstår inte alls vad TS ville med tråden och jag är trött så jag är väldigt seg.

Jag ville ta upp problemet att muslimer ofta verkar ses som en homogen grupp inte minst i diskussioner. Det förekommer även här på buke men de personer som gör det är kanske inte intresserade av att definiera vad som särskiljer muslimer som grupp eftersom ingen dykt upp i tråden, av svaren att döma.
 
För 20 år sedan skulle alltså 100% av barn till medlemmar av svenska kyrkan också blivit medlemmar. Idag har andelen sjunkit till 67,9%, den tidigaste siffra jag hittar är från 2006 då den låg på 83,2%. Så det är med största sannolikhet inte så att antalet barn som blev medlemmar rasade rejält för 20 år sedan även om det idag är en klart mindre andel eftersom det krävs ett aktivt val.
Min son är mer än dubbelt så gammal, han blev automatiskt medlem i svenska kyrkan i samband med sin födsel, trots att både jag o fadern gjort det aktiva valet att lämna kyrkan långt innan han föddes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp