Hur är muslimer?

Jag tycker att man är ute på hal is om man pratar i termer om att svenskar är på ett visst sätt. Jag skulle säga att det absolut finns vissa kulturella grunddrag som är kännetecknande för olika länder/geografiska områden helt enkelt eftersom olika samhällen har olika oskrivna förhållningsregler vad gäller t ex umgänge. I Skandinavien har man t ex generellt sett en större personlig sfär än i många andra länder och använder sig av mindre kroppskontakt. Kulturella skillnader av olika slag är nog väldigt bra att både infödda och invandrare lär sig och är medvetna om.

Men det är ju inga personliga egenskaper som går att applicera på en befolkning, än mindre individer. Om personlig sfär och integritet värnas högt i ett samhälle så är det inte för att folk är asociala tråkmånsar som man inte sätter sig bredvid varandra på bussen utan för att man anammat det regelsystemet(och trivs med det). Sociala kontakter knyts på annat sätt där man inte uppfattar att man riskerar att göra oartiga övertramp genom att tränga sig på.
 
Jag tycker att det är rätt länge sedan, jag skrev aldrig "jättelänge sedan". Dessutom blev ju inte alla svenskar medlemmar, endast de som hade någon förälder som var medlem(vilket iofs var en stor andel).
Visst var det ett tag sedan, men det innebär ändå att en stor del av de vuxna svenskarna idag (20 år och äldre) som är födda i Sverige har per automatik blivit medlemmar i svenska kyrkan oavsett om man är/var troende eller ej. En stor andel av mina icke troende vänner som är medlemmar i svenska kyrkan har aktivt valt att döpa sina barn. Många av dessa anser jag vara mindre troende än mig, å andra sidan tillhör jag inte svenska kyrkan, och har heller aldrig gjort. De sekulariserade muslimer jag känner har varit ungefär lika religiösa, dvs vissa seder håller man i och värderar, andra inte. Dock upplevde jag kunskapen om den egna religionen större och de kallade sig muslimer i större utsträckning än vad "icke troende kristna" (i brist på bättre uttryck) gör. Å andra sidan är dessa boende och uppvuxna i ett land som inte är lika sekulärt som Sverige.
 
"Hur är muslimer"? Har du levt under en sten, människa? O_o Det vet du väl att de odlar potatis i vardagsrummet i hål i parketten, halalslaktar getter i badrummen, gifter bort sina döttrar när de är 8 och alla, precis ALLA, ingår i något form av terroristnät.

Sådetså. :cool:

Och så häller de ut två hinkar vatten med såpa i, på parkettgolvet och skurar med piassavakvast. - Glöm inte det.
 
Fast det ar ganska interessant att flera stycken nu uppreser sig mot att man klumpar ihop Svenskar och sager att de ar pa ett visst satt ... men jag mycket ofta ser uttryck att Amerikaner pa ett visst satt har pa forumet och de klumpas ihop i en negativ grupp.

Da jag bott i Mellan Ostern kan jag definitivt se vissa likheter mellan befolkningen i olika delar ... dock mer beroende pa fran vilken region de kommer an beroende pa religion.
 
@marshall om en rasist kommer in och skriver en massa tråkigheter om turkar så tar inte jag ifrån dem deras upplevelse om jag bemöter det. Jag bara uttrycker åsikten att jag anser såna generaliseringar vara olämpliga och otrevliga.

Utan någon ny information, som exempelvis nya forskningsrön, är det också väldigt ointressant. Det framkommer nästan alltid sådana beskrivningar som befäster redan existerande fördomar då.

Jag har aldrig träffat en sådan typisk svensk som beskrivs i inlägget. Var gömmer de sig, förutom i svenska TV-serier där vi försöker skojs om typisk svenskhet.
 
Hur är katoliker? Judar? Protestanter?
Om man ska jämställa frågan med Hur är muslimer så måste nog frågan snarare vara Hur är kristna. Våra uppdelningar med protestanter och katoliker går att jämställa med de olika inriktningarna inom islam. Men lika intressant är det om man frågar Hur är buddisten? Eller hinduen? Det går liksom inte att svara på, utan man måste bena ut vilken inriktning man pratar om för att kunna göra någon generell tolkning av "hur är" Jag anar att du redan har koll på det här, men det kanske är andra som tror att religionerna faktiskt ser ut som det står i läroböckerna för åk 4... ;)
 
@marshall om en rasist kommer in och skriver en massa tråkigheter om turkar så tar inte jag ifrån dem deras upplevelse om jag bemöter det. Jag bara uttrycker åsikten att jag anser såna generaliseringar vara olämpliga och otrevliga.
Var det inte i Sällskapsresan nån sa "jävla kräk" och fick till svar "nej inte Grek, jag är Turk". :laugh:
 
Om man ska jämställa frågan med Hur är muslimer så måste nog frågan snarare vara Hur är kristna. Våra uppdelningar med protestanter och katoliker går att jämställa med de olika inriktningarna inom islam. Men lika intressant är det om man frågar Hur är buddisten? Eller hinduen? Det går liksom inte att svara på, utan man måste bena ut vilken inriktning man pratar om för att kunna göra någon generell tolkning av "hur är" Jag anar att du redan har koll på det här, men det kanske är andra som tror att religionerna faktiskt ser ut som det står i läroböckerna för åk 4... ;)

Sunni och shia är också olika inriktningar och det skiljer ju en del där med vilket sällan nämns när man pratar om muslimer. Jag antar att man med muslimer inte menar de som finns på Filippinerna eller i Malaysia eller Thailand heller. Jag har hyfsad koll och anser därmed frågan omöjlig att besvara.
 
Jag har noterat att det finns en tendens att klumpa ihop muslimer som grupp i diskussioner. Naturligtvis främst från SD-håll men även rätt ofta annars. Muslimer är på ett visst vis oavsett varifrån de kommer enbart på grund av deras religiösa tro. Att förse 1,6 miljarder människor med samma egenskaper brukar inte föranleda samma protester som när någon tycker att alla svenska män - knappt 5 miljoner - bär ansvar för ett patriarkalt förtryck.

Så hur är egentligen muslimer? Finns det några gemensamma nämnare? Själv tror jag att den här synen kan komma sig av att nyblivna invandrare till Sverige generellt sätt är avsevärt mer religiösa än svenskar i gemen, vilket förstås inte är konstigt. Men det gäller inte bara muslimer utan även t ex kristna invandrare.

Jag besökte en muslimsk familj igår som nyligen fått uppehållstillstånd och flyttat till en egen lägenhet. Under hela processen har kvinnan, som jag haft mest kontakt med eftersom jag är hennes språkvän använt uttrycket "inshallah" frekvent i sin oro över att inte få stanna dels i Sverige, dels här på orten där de trivs väldigt bra. När jag kom in i deras lägenhet reagerade jag faktiskt på en sak där jag tycker att de kunde försöka anpassa sig bättre till det svenska samhället. Det är fasen inte ok att ha en tomtebonad och en bordsprydnad föreställande en julgran uppe redan i mitten av november. :mad:
Åhh!! Underbara fråga.
Jag träffade "mina" första Muslimer när jag senast bodde i San Diego. En familj från Indien, med vänner från Pakistan. Tre barn. Jag saknar dem varje sekund av mitt liv! Underbara, vänliga, generösa människor som accepterade och älskade allt och alla. Även de "kristna" som ständigt försökte omvända dem...

Min vän Fathima var den enda jag då ville lämna mitt lilla barn till - och den enda som mitt lilla barn älskade tillbaka!

Min man, som är engelsman men som tillbringade i stort sett hela sin barndom i Muslimska länder; Iran, Saudiarabien, Libyen, sa alltid att jag måste vara försiktig med vad jag säger hos Muslimska familjer, för de är så ofattbart generösa. En dag råkade jag nämna att jag tyckte om Fathimas vackra byxor. Nästa vecka hade hon sytt ett par åt mig. Osv i det oändliga.

I "Svenska" familjer kan man bli injuden på en kopp kaffe om man har tur. Hos Muslimska familjer inbjuds man att stanna ett år? Kanske mer?

Likaså de andra Muslimska familjerna i vårt område. Ett homosexuellt par män från Irak. Familjen från Pakistan. Andra från Indien. Alltid samma sak - samma glädje, värme, generositet. Utan undantag.

Vi flyttade hem till Sverige precis innan 9/11. Jag minns Fathimas förtvivlan - att döda en människa är detsamma som att döda hela mänskligheten.

Hennes son blev framröstad till skolans Bäste Vän.

Jag kan räkna upp otaliga punkter. Alla är likadana - de Muslimer jag känt är de mest generösa, mest godhjärtade människor man kan föreställa sig. Jag skulle önska att hela världen var som dem.
 
Just nu går ju nästan allting ut på att svartmåla muslimerna som världens undergång men dom flesta har nog glömt eller förträngt att vi en gång skulle kristna hela världen med våld om så fordrades. Det är inte religionerna som är faran, faran ligger i den klicken som benämns fundamentalister oavsett religion.
 
Åhh!! Underbara fråga.
Jag träffade "mina" första Muslimer när jag senast bodde i San Diego. En familj från Indien, med vänner från Pakistan. Tre barn. Jag saknar dem varje sekund av mitt liv! Underbara, vänliga, generösa människor som accepterade och älskade allt och alla. Även de "kristna" som ständigt försökte omvända dem...

Min vän Fathima var den enda jag då ville lämna mitt lilla barn till - och den enda som mitt lilla barn älskade tillbaka!

Min man, som är engelsman men som tillbringade i stort sett hela sin barndom i Muslimska länder; Iran, Saudiarabien, Libyen, sa alltid att jag måste vara försiktig med vad jag säger hos Muslimska familjer, för de är så ofattbart generösa. En dag råkade jag nämna att jag tyckte om Fathimas vackra byxor. Nästa vecka hade hon sytt ett par åt mig. Osv i det oändliga.

I "Svenska" familjer kan man bli injuden på en kopp kaffe om man har tur. Hos Muslimska familjer inbjuds man att stanna ett år? Kanske mer?

Likaså de andra Muslimska familjerna i vårt område. Ett homosexuellt par män från Irak. Familjen från Pakistan. Andra från Indien. Alltid samma sak - samma glädje, värme, generositet. Utan undantag.

Vi flyttade hem till Sverige precis innan 9/11. Jag minns Fathimas förtvivlan - att döda en människa är detsamma som att döda hela mänskligheten.

Hennes son blev framröstad till skolans Bäste Vän.

Jag kan räkna upp otaliga punkter. Alla är likadana - de Muslimer jag känt är de mest generösa, mest godhjärtade människor man kan föreställa sig. Jag skulle önska att hela världen var som dem.
Ser just nu en representant från en grupp mot muslimskt hedersvåld. Mest godhjärtade människor låter verkligen fel.
 
@Lena Furberg Jag tycker ditt inlägg var jättefint men vänder mig så himla himla mycket mot den här typen av diskussion. Muslimer är givetvis som folk är mest; vissa vänliga, vissa smarta, vissa elaka, vissa korkade etc. Att jämföra "så är svenskar och så är muslimer" blir i mitt tycke jättemärkligt. Dels för att jag uppenbart avskyr generaliseringar och dels för att det ju faktiskt finns svenska muslimer. En god vän till mig, svensk muslim, skulle känna sig väldigt förvirrad av ditt inlägg. Menar du att hon då är typen som skulle ge låta dig bo hos henne ett år eller skulle hon inte ens ge dig en kopp kaffe? (Rätt svar: inget av det)

Jag känner och har träffat och har jobbat med otroligt många muslimer. De är precis lika varierade och unika och individuella som alla andra människor. Jag har muslimska vänner som garanterat inte skulle ställa sig och sy upp byxor åt nån bara för att nån berömt deras kläder. Att vara muslim är inte att tillhöra en kultur, att ha en särskild personlighet, att bete sig på ett specifik sätt. Jag tycker det känns olustigt när man svepande romantiserar eller idealiserar en så stor grupp människor.
 
Min man är muslim.

Han är bla:

Supersmart
Feminist
Morgonpigg
Konflikträdd
Liberal
Försiktig
Hemkär
Ödmjuk
Ohändig
Högsensitiv
Högpresterande
Snurrig

:love:

..samtidigt är han (och jag!) jättetrötta på att ständigt behöva bevisa att han faktiskt är en god och bra människa. Eller en människa över huvudtaget (ja, på den nivån är det tyvärr :crazy:). Det är så jävla tragiskt :down:
 
De jag har kontakt med har varit riktigt snälla, blivit inbjuden till hus på mat(gud vad god mat:love:).
Dock har dom ofta små rum och små hus för hus många dom är, vet inte om det är ekonomiskt eller by choice.

Tyvärr får ett helt folkslag dåligt rykte pga några ruttna ägg
 
Dock har dom ofta små rum och små hus för hus många dom är, vet inte om det är ekonomiskt eller by choice.
Flera av mina muslimska vänner bor i stora mansions och har tjänstefolk som arbetar hos dem.

Det är farligt att sitta och tro att att 1.6 miljarder människor beter sig och lever på exakt samma sätt som de muslimer man träffat.
 
Flera av mina muslimska vänner bor i stora mansions och har tjänstefolk som arbetar hos dem.

Det är farligt att sitta och tro att att 1.6 miljarder människor beter sig och lever på exakt samma sätt som de muslimer man träffat.

Fast nu sa jag ju de som jag har varit i kontakt med. Läs vad jag skriver tack :)
 
Min man är muslim.

Han är bla:

Supersmart
Feminist
Morgonpigg
Konflikträdd
Liberal
Försiktig
Hemkär
Ödmjuk
Ohändig
Högsensitiv
Högpresterande
Snurrig

:love:

..samtidigt är han (och jag!) jättetrötta på att ständigt behöva bevisa att han faktiskt är en god och bra människa. Eller en människa över huvudtaget (ja, på den nivån är det tyvärr :crazy:). Det är så jävla tragiskt :down:
Min man är som bekant också muslim. Han har visserligen feministiska åsikter och högpresterande när han gör något, annars är han nog helt tvärtemot :-O

kl
Alltså, jag tror trots det man kan ser tydligare koppling mellan folk beroende på var de är från än man ser via religioner. Jag är just hemkommen från en lång period i Kairo, och nog kunde jag se tydlig skillnad på människor och grupperingar beroende på om de var från Egypten eller Libyen till exempel (men jag har ju inte träffat alla så det kanske bara var de jag träffade, vad vet jag). Min man som jobbat inom turism på Malta ett bra tag kan dock ofta säga direkt bara på hur folk rör sig vilket land de är från, och har oftast rätt också. Min erfarenhet är väl också att muslimer ofta är mer troende, men som någon annan sagt, det går kanske inte att jämföra, sekulära Sverige med medborgare i några andra länder då alla länder är mer religiösa än just Sverige? Rent spontant känns det som att till exempel Malta är betydligt mer religiöst än vad de invånare jag såg i Kairo var...
 
Fast nu sa jag ju de som jag har varit i kontakt med. Läs vad jag skriver tack :)
I och med att du skrev "ofta" så trodde jag att du syftade på en större grupp människor. De du träffat torde du ju veta hur de bor.

KL
Oavsett tåls det att nämnas i tråden: det finns 1.6 miljarder muslimer i världen tydligen. Man bör komma ihåg det i såna här diskussioner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp