Bukefalos 28 år!

Hur åker du taxi?

Baksätet, bakom chauffören så att jag inte kan bli instängd mot en vägg. Noterar alltid numret på bilen och föraren också. Ja jag är nojig, gillar inte att åka taxi själv.
 
Jag brukade sätta mig fram, fram tills att jag en gång behövde ta en taxi till jobbet och hamnade med en riktigt läskig, svensk, medelålders taxichaufför som under hela resan gav mig "komplimanger" om att jag var så himla lik en berömd och strålande vacker filmstjärna (men han kunde inte komma på vem), och yadayada. Jag var typ tjugo år och han var minst dubbelt så gammal. :wtf:

Efter det sätter jag mig alltid bak.
 
Oftast bak, om jag inte av någon anledning ska visa vägen. Vilket jag blivit ombedd i två olika okända städer, där jag blivit upphämtad vid flyget. Om jag landat och kommer utifrån, vad gör att chauffören tror att jag vet vägen till adressen jag ska?
 
Alltid bak. Känns liksom för nära eller personligt att sitta fram, på något sätt.

Dock aldrig varit rädd för att åka taxi själv i Sverige, borde jag det? Hur ofta blir kunder utsatta? Jag hörde senast idag om en taxichaufför som blivit misshandlad, trodde snarare att det var åt det hållet.
 
Jag sitter som regel alltid fram, dels sitter det i sedan barnsben att jag vill sitta fram för att inte bli åksjuk, dels så är det för att de sällan hittar och jag tycker det är enklare att dirigera om jag sitter fram. Jag vill se var jag åker, fast en del chafförer kör så förfärligt illa att jag hade hellre suttit i baksätet av ren självbevarelsedrift. :nailbiting:

Oftast så pratar jag även med chafförerna under resan, de flesta är väldigt trevliga. :)
 
Jag sätter mig i baksätet förutom den gången chauffören kom och tog mitt bagage och öppnade dörren fram.
Jag vet inte varför jag "trivs" bäst i baksätet med okända chaufförer, det är likadant om vi är några som ska samåka någonstans.
 
Baksätet. Åker jag taxi så har jag förmodligen något att fixa med (eller är på resa där jag verkligen inte hittar). I baksätet kan jag breda ut mig och förbereda för vad jag nu är på väg till.
 
Som chaufför spelar det mig ingen roll var kunder sitter. Tycker dock minst om att ha passagerare precis bakom mig, i synnerhet om personen skulle se suspekt ut. En annan grej jag inte heller gillar är de som sätter sig bak och sen ska prata en massa med mig. Vill du prata- sitt framme. Mina favoritkunder är de som sitter snett bakom mig och är tysta haha.
 
Det beror på humör och hur nyfiken jag är.
Verkar föraren social och jag är på humör sitter jag gärna fram, likaså i en ny stad där jag vill se hur den ser ut.

Är jag däremot trött och åker på hemtama ställen åker jag bak.
 
I Sverige fram, jag måste antingen visa vägen om jag skall hem eller så känner chauffören släkten eller grannarna och vill prata om det.
Utomlands, oftast bak om inte resan har fin utsikt på vägen för då så vill jag se så bra som möjligt.
 
Det beror på humör och hur nyfiken jag är.
Verkar föraren social och jag är på humör sitter jag gärna fram, likaså i en ny stad där jag vill se hur den ser ut.

Är jag däremot trött och åker på hemtama ställen åker jag bak.
Såhär gör jag också de få tillfällen jag åker taxi ensam.

Som sextonåring blev jag en gång tillrättavisad utomlands och fick lära mig att unga damer inte åker fram, av en anledning som jag inte riktigt förstod, men som på något sätt hade med min anständighet och trygghet att göra. Chauffören flyttade helt sonika bak mig och min känsla av att vara världsvan som reste på egen hand blev rejält stukad.
 
Bak, helst snett bakom chauffören. Sitter jag fram känns det som att jag "måste" prata, bak blir mer privat. Sitter dock gärna så jag kan se chauffören och kommunicera vid behov, vilket känns vettigare att göra snett bakifrån än rakt bakifrån.
 
Åker jag taxi ensam så sitter jag förmodligen snett bakom chauffören, vilket är en kombination av att jag då kan se ut nog mycket framåt för att undvika åksjuka och att det är den naturliga sidan att kliva in i bilen på om man står på en trottoar. Är det fler i taxin är resan oftast så kort att åksjukan inte hinner visa sig.
 
Alltid bak för jag är helt ointresserad av att prata med chaffören. Enda undantaget är när jag är på tjänsteresa i England. Alltid samma chaufför och honom gillar jag att prata med så då sitter jag fram.
 
Jag sätter mig alltid i framsätet, men ibland med en underlig känsla av att jag just i taxi borde sätta mig där bak. Men varför? Annars åker jag ju alltid fram när vi bara är två personer i bilen.
Jag får sån Driving miss daisy känsla när jag sitter där bak. Men föredrar att sitta där ändå för då kan jag sprida ut mig.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 513
Senast: Whoever
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp