Bukefalos 28 år!

Hur använda gamla redskap?

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag har kommit över en gammal harv och ett par fasta skaklar till den. Tanken är att vi skall göra i ordning och harva till en gammal ridbana med häst. Frågan är nu bara hur detta görs med tanke på utrustning...

Hästen som skall användas är en van körhäst som har dragit det mesta. Vi har tillgång till en gammal klassisk loksele (arbetssele) samt en annan sele som är ombyggd med separata lokor (med dragläder och dragring där vi fäster draglinor i vid körning med vagn) och separat silettdäckel. Vilken av selarna bör vi använda?

Kör vi lämpligen med de fasta skaklarna och/eller draglinor eller hur gör ni som använder hästarna i arbete med redskap efter?

/Maja
 
Sv: Hur använda gamla redskap?

När jag fick hjälp med min dåvarande unghäst av en erfaren hästkarl som plöjer, kör i skogen mm. Så använde vi vanlig loksele, och drog bara med linor.
 
Sv: Hur använda gamla redskap?

Egentligen skall skaklarna vara rekade ,men till mindre körning duger fasta,Dock brukar många fasta skaklar vara korta pga dom har varit fästa högt upp och ge bakbenen dåligt utrymme.Linor /svängel är ju klassiskt och väl fungerande men helst skall repen vara styva så dom inte lindar sig kring benen.
 
Sv: Hur använda gamla redskap?

Eftersom du hade en erfaren häst så hade jag valt linor med svängel och loksele. :)
Du svänger smidigare med linor också när det är en relativt liten yta. Skaklar till släpande redskap använder vi endast till oerfarna hästar för att de inte skall backa in i harven. Tror också att dina fasta skaklar är förkorta för att kunna dra harven och förkorta skaklar kan skrämma även en erfaren häst.
 
Sv: Hur använda gamla redskap?

Nu kanske du känner Maja och har sett skacklarna (det framgår ju inte) men vad grundar du annars längden på skacklarna på? Eftersom du tror att dom är för korta?

De fasta skacklar jag hittat här och där har i stort sett alla varit av vintermodell, och mycket väl tilltagna för släpredskap.

Lotta
 
Sv: Hur använda gamla redskap?

Dom fasta kan ha kommit från olika vagnar med hög infästning och för korta som släpskaklar och orekade .Vinterskaklar och dom enklare/lättare sommarskaklar som alltid användes här i området gjordes ju för släp och därför tillrekligt långa.Vinterskaklar kallas aldrig för fasta här.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 807
Senast: shia
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: ghost
·
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 036
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 722
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp