Hjälp! Nybörjare med vagn och selning

purarazaespanola

Trådstartare
Hej!

Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år.
Fick tag i en speedcart billigt och fick med en modesele som ska passa till denna vagn.
Jag kan ingenting om trav eller utrustning, har kört lite för flera år sen men har aldrig selat på eller kopplat på vagnen själv. Fick ett infall och tyckte att det kunde vara bra varierad träning med körning då och då, även för en dressyrhäst :) Kommer att ta hjälp av någon som kan mer och kommer givetvis inte slänga på grejerna och he mig ut och köra det första jag gör, utan nu blir det en invänjningsperiod och se hur hästen accepterar utrustning och vagn.

Kan någon berätta mer om hur en modesele fungerar? Finns ju inga vanliga öglor eller liknande att fästa fast vagnen med selen. Men det finns en knopp/skruv lite längre fram på skaklarna, misstänker de ska användas till nåt... ? Och att det finns nå remmar på selen som man ska "snöra" runt och fast skaklarna med?
 
Hej!

Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år.
Fick tag i en speedcart billigt och fick med en modesele som ska passa till denna vagn.
Jag kan ingenting om trav eller utrustning, har kört lite för flera år sen men har aldrig selat på eller kopplat på vagnen själv. Fick ett infall och tyckte att det kunde vara bra varierad träning med körning då och då, även för en dressyrhäst :) Kommer att ta hjälp av någon som kan mer och kommer givetvis inte slänga på grejerna och he mig ut och köra det första jag gör, utan nu blir det en invänjningsperiod och se hur hästen accepterar utrustning och vagn.

Kan någon berätta mer om hur en modesele fungerar? Finns ju inga vanliga öglor eller liknande att fästa fast vagnen med selen. Men det finns en knopp/skruv lite längre fram på skaklarna, misstänker de ska användas till nåt... ? Och att det finns nå remmar på selen som man ska "snöra" runt och fast skaklarna med?

Det är väldigt svårt att förklara så här hur det ska sitta, det bästa är att ta hjälp av någon som är på plats! Sen är det lite skillnad på olika körstilar, är hästen inkörd i travsele eller i lokor/bröstsele?
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 783
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 132
Senast: Nevermind
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 894
Senast: Digbil
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp