Hur använda narvsvärta?

mumin

Trådstartare
Jag har sökt i trådar o googlat men inte riktigt hittat vad jag söker..

Jag har köpt narvsvärta då jag har tänkt snygga till min sadel o eventuellt även mina stövlar. Det har ju blivit lite slitet efter stiglädrena och jag ska byta till enkla stigläder o vill gärna få bort märkena från "flärpen" på de gamla också.

Nu är frågan, hur går jag till väga för att det ska bli så bra som möjligt? Jag har hört att man ska avfetta, men med vad?

Jag hade tänkt tvätta sadeln med sadeltvål (använder aldrig tvål på sadeln annars), är det fel, borde jag använda typ diskmedel istället?

Ska sadeln vara helt torr, eller fuktig när man stryker på? Ska man stryka på flera "lager" eller ser man när det blir bra? Hur lång tid ska man räkna med att det tar för sadeln att torka?
Eftervård? Ska man smörja in sadeln med nåt speciellt efteråt? Balsam? Fett? Nåt specialmedel?

Nåt annat att tänka på?

Tacksam för alla tips då jag är helt novis på området!
 
Sv: Hur använda narvsvärta?

När jag har färgat läder med narvsvärta så gör jag alltid rent med en bomullstuss med aceton på, för finns det minsta lilla fett/smuts så fäster det inte bra + att det blir fläckigt.

Så de ställena du ska färga gör rent med aceton först.
Sen brukar man se om man behöver färga flera ggr eller om det räcker med en gång, beror ju på hur slitet det är och vilken kvalité det är på narvsvärta.
När du behandlat lädret med narvsvärta ska du efterförsegla med typ "klarlack" för att få det att hålla länge.

När lädret är färdigbehandlat och jättetorrt brukar jag smörja in med olja/läderbalsam ordentligt efteråt eftersom man måste torka ut lädret för att färgen ska fästa.

Så gör iaf jag och min sadelmakare som lärt mig hur jag ska göra när jag ska färga läder.
 
Sv: Hur använda narvsvärta?

Tack för svaret!

Vad är det för lack man ska använda o var hittar man det? Jag tänker bara på lack som man lackar typ möbler med...
 
Sv: Hur använda narvsvärta?

Nej det är inte typ trälack, utan det säljs på samma ställe där du hittar narvsvärtan.

Men jag skulle rekommendera dig att prata med försäljaren av narvsvärtan vilken typ av försegling de rekommenderar dig att använda för att det kan vara olika försegling beroende på vilken narvsvärta du köper och vad lädret skall användas till.
Det blir ju t ex mkt mer slitage på en sadel efter rumpa och skänklar än vad det blir på ett sidostycke av ett träns.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 337
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 664
Senast: Kookaburra
·
Hästmänniskan Tänkte att ni bukefalister kanske hade några smarta lösningar på hu jag gör för att få plats med så mycket grejer som möjligt i det...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp