Hur är Ariat i storlekarna?

Sockerbit

Trådstartare
Tänkte slå till på ett par Ariat ridskor och tänkte beställa eftersom inga butiker i närheten har modellen jag vill ha. Men då måste jag veta hur dom är i storlekarna så jag inte beställer heeeelt fel. Stor eller små? Vida eller smala?

Egentligen alla åsikter och synpunkter på dojjor från Ariat är välkomna ;) Väl värt pengarna?

Sv: Hur är Ariat i storlekarna?

Tycker dom är ganska normala i storlekarna, dock något smala i foten. Deras skor med dragkedja fram passar inte mig alls då jag har höga vrister - dom går inte att stänga.
Har ett par skor med snörning i min vanliga storlek som var lite tajat att gå in. Stövlarna har snörning fram och är 1/2 storlek (tror jag) över min normala och dom var bättre från början.

Det var just det jag var rädd för, att eventuellt inte kunna stänga dem. Jag har en rätt "hög fot". Frågan är om man vågar chansa, dom är ju så snygga :d Töjer lädret sig något?

Köpte ett par vinterskor med dragkedja. Jag har smala fötter, och uppfattar skorna som breda (med andra ord är de nog normala..) och normala i storlekarna. Jag har halvstorlek i mina.

Jag tycker de är underbara, men jag har rätt "normala" fötter också. Lädret på mina har inte töjt sig, bara blivit något mjukare men inte tappat stadgan. Även fast du chansar o beställer kan du väl skicka tillbaka dem om de inte passar?

Nja, eftersom jag förmodligen beställer utomlands så blir det massa meck med tullavgifter och sådant. Så då lär jag nog sälja dem i andrahand istället :)

Jag ville ha ett par Ariat, just för att dom är såå fina!

Provade en massa olika modeller, men även om jag har ganska små fötter som inte är speciellt breda så upplevde jag att dom var väldigt smala och hårda.

Jag ville ha ett par Ariat, just för att dom är såå fina!

Provade en massa olika modeller, men även om jag har ganska små fötter som inte är speciellt breda så upplevde jag att dom var väldigt smala och hårda.

Jag har en teori om det där, för jag har precis som du små fötter, alltså till längden. Jag tror att dessa storlekar är anpassade dels till barn är därför rätt tighta. Jag själv har 36-37 och det är sällan jag kan stänga den typen av sko tyvärr.. Och då har jag inte speciellt kraftiga fötter så, utan möjligtvis en relativt hög "fotrygg" eller vad man ska säga.

Men oj vad snygga dom är :d

Lite töjer/anpassar dom sig, men dom med dragkedja har jag inte ens varit i närheten av att kunna stänga så dom skulle jag aldrig köpa.

Det är synd om oss! :mad: ;) Alla borde ha rätt till ett par dojjor från Ariat :D

Jag har storlek 39 för det mesta och dessutom breda fötter (kan inte prova vissa festskor och finskor då dom är för smala för mina fötter) men jag kan ha Ariat och ääääälskar dom! Dom är helt fantastiska! Finns det ingen affär som har några Ariat även om det inte är rätt modell så du kan se om dom går på dina fötter? Mina har töjt sig en del i lädret utan att ändå tappa stadga.

Du ger mig hopp! ;) :D

Ska se imorgon om jag kan dra iväg till ridsportsbutiken i närheten och prova den modell dom har inne.

Tänk bara på att Ariatskorna är rätt obekväma när man provar (tyckte jag..) och ska sitta tight i början... Sen töjer de sig och formar sig och man vill aldrig ha något annat :love:

Jag har relativt nätta fötter och storlek 36,5 i mina ariatskor (normala i storlek enilgt mitt tycke). Tyckte själv att dom va jäkligt hårda och framför allt tighta i början men dom blir bara mer och mer bekväma med åren :love:

Jag tycker att de är smala, särskild de med blå sula. Ångrar att jag köpte ett par som satt precis runt foten för de blev för trånga att gå runt i. :( De töjde sig inte något trots idoga försök att vidga dem. Hade köpt en halv storlek större än vad du normalt har. Vinter-Ariaten är något bredare och sitter perfekt. :)

KL

Provade i butik idag men de hade ej inne av den storlek jag troligen behöver, så jag avvaktar. Snubbla över ett par skor i Hööks-katalogen så var bra lika Ariat men till ett betydligt humanare pris, så ska se om jag kan klämma på ett par sådana innan jag bestämmer mig.

Om du har höga fotvalv/vrister så ska du välja modellen med snörning. Om du har mkt rygg, höft, knä problem så ska du välja den blåa sulan. Jag jobbar med dessa skor så har ni nån mer fråga kan jag säkert svara på detta. De är som sagt normala i storleken, finns även i halvstorlekar.

Jag fick hem ett par Devon pro quantum idag. Tyvärr något stora och lite för breda. Blir skorna smalare i foten om man går ned en storlek tro?!
Eller finns det någon annan modell som är smalare än dessa? :)

Har så svårt att hitta skor som sitter bra på mina smala/långa fötter :(

Om de är något för stora ska du defenitivt prova en mindre storlek. De ska nästan vara lite obekväma första timmarna. Då sitter de som bäst sen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 323
Senast: Capybara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 609
Senast: lilsan
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 979
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 40
  • GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur