Hur är Jacsons läder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 836
L

Lawendel

Behöver ett snabbt svar, hur är Jacsons läder i kvalitén? Funderar på att köpa ett träns därifrån som kostar runt 600. Är lädret prisvärt? Är det bättre eller sämre än andra träns i den prisklassen (Hööks exempelvis)?

Sv: Hur är Jacsons läder?

Det är bättre än hööks men fortfarande till överpris tycker jag, gillar inte alls det torra äckliga lädret. Köper hellre ett märkeslöst för 300 och får liknande läderkvalite.

Jag tycker att Jacsons produkter är prisvärda och har i överlag bra läderkvalitet. Har haft ett träns från Hööks som även det var i väldigt bra läderkvalitet. Det kanske går lite från produkt till produkt.

jag har 2 jacsonträns som jag har varit nöjd med, dom har dock bara kostat 299 respektive 399 tror jag det var, så det tycker jag är ett rimligt pris. 600 låter lite mycet för jacson kanske.

Tack för alla svar.
Det är ett kandar jag ska köpa (p.g.a. den breda nosgrimman :p), och använda som vanligt träns. Om jag nu köper ett Jacson.. Jag har inte råd med ett t.ex. Döbert, OS eller från något liknande märke, min plånbok är alldeles för tunn.. Även om jag skulle vilja :p

Jag hade hellre lagt till några hundralappar och fått ett bättre träns. Visst, håller gör det väl men det håller sig inte snyggt. Har ett som är 5 år gammalt. Har smörjt det hur mkt som helst och är ju mjukt och så, men man märker så väl att det inte är något bra läder. Kan ta bilder för att visa... Så jag använder det numera bara som slit och släng träns.

Senast ändrad:

det är som hööks typ.

kandaret tycker jag är väldigt fult, eftersom det ej har inåtvända spännen och dom är jättestora och klumpiga. kollat på hdr eller german line?

jag har jacsons kandar, tror att det heter Leonardo. köpte det begagnat väldigt billigt. men tycker knappt att det var värt dom få kronor jag gav för det, lädret är jätte torrt och fult.
har ett vanligt träns från jacson och det är mycket bättre i lädret, så antingen skiljer det mycket mellan olika exemplar eller så är kandaren i sämre läder

vanliga tränset
dsc00487_1212133137_8762099.jpg

kandaret
a.jpg

Jag hade hellre lagt till några hundralappar och fått ett bättre träns. Visst, håller gör det väl men det håller sig inte snyggt. Har ett som är 5 år gammalt. Har smörjt det hur mkt som helst och är ju mjukt och så, men man märker så väl att det inte är något bra läder. Kan ta bilder för att visa... Så jag använder det numera bara som slit och släng träns.

Hm, okej.. Då ska jag nog satsa på ett lite bättre träns då, vet bara inte vilket...

det är som hööks typ.

kandaret tycker jag är väldigt fult, eftersom det ej har inåtvända spännen och dom är jättestora och klumpiga. kollat på hdr eller german line?

Ok.. Nej, jag är lite osäker på var dom finns nånstans, och om dom har nåt träns jag vill ha... Jag vill ha ett med vitt foder, helst i strl cob men eftersom pållen har nästan på gränsen till full så går nog full bra oxå. Svart eller brunt spelar ingen roll.

jag har jacsons kandar, tror att det heter Leonardo. köpte det begagnat väldigt billigt. men tycker knappt att det var värt dom få kronor jag gav för det, lädret är jätte torrt och fult.
har ett vanligt träns från jacson och det är mycket bättre i lädret, så antingen skiljer det mycket mellan olika exemplar eller så är kandaren i sämre läder

Okej, det var det där kandaret jag funderade på! Men då ska jag nog skippa det..

Ett kandar som jag blev totalförälskad i är Globus Freja! Det var jättejättemjukt och fint, kostar typ 1300!
Globus_frejakandara.jpg

Fast jag vill ju ha med vitt foder...

*kl*

Men jag skulle gärna vilja höra lite mer om German Line och HdR :)

Kan absolut rekommendera Hubertus. Har två, ett kandar (lite äldre, 5-7 år kanske, köpte det beg för 3 år sen, var knappt använt, köpte det för 4-500kr) och ett vanligt träns. Kandaret är inte lika snyggt som det andra (de nya kandaren är dock mkt snyggare, de har ett annat läder) men har ju hållt jättebra. Tränset är hur glansigt och fint som helst, har haft det i 4-4,5 år, ser knappt använt ut. (fast jag har använt det i alla typer av väder) Kostade bara 600kr exkl tyglar.
Har en haflinger med stort och framförallt brett huvud, brukar behöva full, på tränset har jag full (på gränsen till för stort) och på kandaret har jag cob (funkar precis)
Med lite tur kan du hitta nåt beg eller på rea, det är absolut värt att kolla iaf. Kan lova dig att du blir mer nöjd med ett Hubertus för 1000 än ett Jacson för 600...

GL kandaret tycker jag ser klumpigt ut, har riktigt bred nosgrimma (men visst, gillar man det så tycker man säkert om det) och tycker det är för dyrt i förhållande till vad man får. Har sett det kosta allt från 800 till 1300 och det tycker jag väl inte det var värt...

Annars finns det ju Stubbens träns med... Jättebra kvalitet, dock är de lite mattare i färgen. Och nu var det ju rea på Hööks så då kan man ju fynda det till ett bra pris :)

Tack för tipsen, ska fundera på de :)

*kl*

Dock funderar jag nu på att ändå köpa ett lite billigare träns, och spara på mina pengar (jag som 15-åring vill göra mycket saker nu :angel:).. Men jag vet inte (jag har jämt extrem beslutsångest :crazy:)... Isåfall funderar jag på Lyckås. MEN... Jag vet som sagt inte :angel:..! Hööks är däremot helt uteslutet, finns inget träns som lockar mig därifrån.

köp ett beg? Har sett stübbenträns för 400-500. Lägg till släta lädertyglar till det så har du ett kanonträns/kandar :laugh:

Jo, jag har kollat lite på Tradera :).. Dock har jag inte hittat nåt som fallit mig i smaken...

Kan ju alltid byta ut nosgrimma/pannband allt eftersom :laugh:
Jag har haft massa stübben/kiefferträns just nu har jag ett ihopplock bestående av döbert, kawalkade och en okänd ljuvlig nosgrimma. Håller på att 'bygga' ett rundsytt kandar också nu :p

usch...igår var jag och klämde lite på det,trodde att det skulle vara mkt bättre!! Gillade inte alls det,då är globus mkt bättre!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver helt klart fylla på mitt förråd av vinterkläder inför kommande vinter. Den förra var hemsk. Jag funderar på att gå klassisk...
Svar
11
· Visningar
473
Senast: Freazer
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025