Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just fågel får man väl använda händerna till?
Nu äter jag åtminstone kycklignklubber med kniv och gaffel när jag är ute, fast jag fått hålla i dem när jag vad liten, helt självmant och utan specialträning. Det blir så kladdigt annars.
Har man en vanlig bordkniv såsom de flesta svenska hem och skolmatsalar har så är det ju inga problem rent säkerhetsmässigt att slicka på kniven, men har man en köttkniv eller en kniv för skaldjur är de betydligt vassare och inte alls så roliga att slicka på. Jag tror att man bara slickar på en sådan kniv en gång innan man lärt sig en ordentlig läxa.Jag slickar på kniven, man behöver ju faktiskt inte slicka så att man skär sig, vem lindar tungan runt kniven liksom??? Man kan inte lägga ner en kladdig kniv på bordet när man tar mer mat!
Skulle aldrig äta makaroner med gaffel; de äts med sked i skål eller djuptallrik. Då rymmer de ingenstans.
såhär håller jag när jag ska äta "fint":
![]()
Då spetsar/skyfflar jag upp maten på gaffelns ovansida, som t.ex. tanten nämner. Den ramlar inte av ifall man har en större bit spetsad "i botten" och sen skyfflar upp annat (mindre bitar, sås etc.) ovanpå.
Men om jag äter hemma, (och äter mat som inte rymmer så lätt,) så blir det en gaffel i höger hand och inget annat. Tycker det är skönt att slippa kniven om den inte behövs.
Hur dukar ni? Lägger ni båda besticken på ena sidan? Eller en på vardera sida? När ni har ätit upp, lägger ni båda besticken på ena sidan (höger)? Enligt mor betyder det att man inte ska ha mer. Om man lägger kniv och gaffel typ i kors över tallriken betyder det att man ska ha mer, enligt min mamma. Jag lägger ihop mina bestick alltid, åt höger, är så himla naturligt.
Hur menar du? Ska man lägga ena besticket rakt upp och andra rakt ner när man tar paus, och besticken åt olika håll när man är färdig?Tar man en paus läggs besticken ihop på tallriken (kl 12 och kl 6) och är man färdig läggs de lite snett typ kl 10 och 4.
Jag har lärt mig att lägga båda besticken, samlade, snett nedåt åt höger ("klockan 5") när man är färdig.
Hur menar du? Ska man lägga ena besticket rakt upp och andra rakt ner när man tar paus, och besticken åt olika håll när man är färdig?
Nej, när man ätit färdigt läggs de snett ihop (typ 5 och 11) och nederdelarna neråt och överdelarna uppåt
Vill man markera att man fortfarande äter om vissa börjar plocka bort lägger man besticken i kors typ kl 4 och kl 8
Och gör man en paus (ex.vis måste "pudra näsan") lägger man besticken tillsammans med överdelarna pekandes rakt upp mot kl 12 (fast det borde rimligtvis fungera lika bra med att lägga dem i kors.
Så har jag lärt mig i alla fall men jag är ju ingen bordsetikettsexpert!![]()