Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nuuu fattar jag! Bestickens "spets" pekar alltså mot kl 11 och handtagen mot kl 5? Precis som Breaktown skriver så tänkte jag mig att besticken låg åt varsitt håll; den ena med handtaget kl 11 och den andra med handtaget kl 5.Nej, när man ätit färdigt läggs de snett ihop (typ 5 och 11) och nederdelarna neråt och överdelarna uppåt
Vill man markera att man fortfarande äter om vissa börjar plocka bort lägger man besticken i kors typ kl 4 och kl 8
Och gör man en paus (ex.vis måste "pudra näsan") lägger man besticken tillsammans med överdelarna pekandes rakt upp mot kl 12 (fast det borde rimligtvis fungera lika bra med att lägga dem i kors.
Så har jag lärt mig i alla fall men jag är ju ingen bordsetikettsexpert!![]()
Förstår inte alla er som tycker att bordsskick är en privatsak, om det är någon etikettsregel som påverkar omgivningen är det ju just hur människor väljer att inta sin mat.
Men nu när jag tänker på det så är det kanske bara så att de jag sett äta med bara gaffel inte heller brytt sig om att försöka ge ett prydligt intryck. Det borde ju egentligen vara fullt möjligt, på samma sätt som när man äter t.ex. dessert.
Nuuu fattar jag! Bestickens "spets" pekar alltså mot kl 11 och handtagen mot kl 5? Precis som Breaktown skriver så tänkte jag mig att besticken låg åt varsitt håll; den ena med handtaget kl 11 och den andra med handtaget kl 5.
Fast när du säger "kl 5 och 11" så låter det ju som att ex kniven pekar på 5 medan gaffeln pekar på 11. Så kan du väl inte mena?
Nä, det håller jag inte med om, isåfall hade jag skrivit att besticken av någon anledning skulle ligga åt olika håll.
För att göra det glasklart, nederdelen på besticken ligger åt samma håll (längst nere på tallriken mot den ätandes mage).