Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

LinnK

Trådstartare
I vår källare har vi betonggolv, i vissa rum är det ren betong, i andra är det målat med industri-golvfärg.

Går det att göra nåt för att få varmare och 'mysigare' golv?
(speciellt i ett av rummen skulle det önskas att golvet gick att stå på utan att få ont i fötterna nu när det är -27 ute..)

Kan man lägga plastmatta (eller vad det heter, sån där som var poppis på typ 80-90-talet och som kan se ut som klinker eller trä tex) över golven?
Måste dessa limmas isf? Det är mest genomgångsrum så det är inte någon risk för väta.

Eller kan man fräsa spår/bila av en bit av golvet, o lägga i golvvärmeslingor o gjuta på nytt? Hur pass arbets o kostnadskrävande kan det vara isf?

Vore jättetacksam för tips o råd!
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

det finns elektrisk golvvärme som läggs ovanpå betonggolv och sen kan du lägga laminat över!
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Hur värmer ni upp huset? Vattenburen golvvärme tar ju betydligt mer plats men är ju billigare att värma med.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Är det rum som ni "bor" i eller är det typ förvaring?

I vår källare lade vi golvplattor av plast. Köptes på Jula. http://www.jula.se/praktiska-golvplattor-300x300-mm-125792

Det fanns massor av olika former och färger på dessa plattor. De sattes ihop som ett pussel och täcker hela golvet, är ca 1 cm tjocka och liksom luft under så de går toppen att gå på.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Är det rum som ni "bor" i eller är det typ förvaring?

I vår källare lade vi golvplattor av plast. Köptes på Jula. http://www.jula.se/praktiska-golvplattor-300x300-mm-125792

Det fanns massor av olika former och färger på dessa plattor. De sattes ihop som ett pussel och täcker hela golvet, är ca 1 cm tjocka och liksom luft under så de går toppen att gå på.
Hur är de att göra rent? Jag gissar att det blir smuts under efter en tid. Blir det inte lukt då?
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Men hur blir det, kopplar man på det på elnätet och inte övrigt värmesystem som är vattenburet, det torde ju bli jättedyrt? Men det kanske är en idé iaf,
har du någon användbar länk? :)

Jag har googlat men google o jag är inte alltid vänner har jag märkt :D
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Hur värmer ni upp huset? Vattenburen golvvärme tar ju betydligt mer plats men är ju billigare att värma med.

Oj, det glömde jag ju skriva, bra att du skrev det :bow:

Vi har vattenburna gamla element, och en gammal albinpanna som eg är avsedd för ved, el och ev tror jag också olja,
men som vi har satt en pelletsbrännare på,
så vi använder den i huvudsak för pellets, nån enstaka gång/vinter till ved och när det tex tar slut pellets så går den på el.

Men hur får man vattenburen golvvärme ovanpå betonggolvet?
Måste man fräsa ner den då o gjuta om golvet?
Hur dyrt och krävande kan det bli?

Många frågor poppar upp :o
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Är det rum som ni "bor" i eller är det typ förvaring?

I vår källare lade vi golvplattor av plast. Köptes på Jula. http://www.jula.se/praktiska-golvplattor-300x300-mm-125792

Det fanns massor av olika former och färger på dessa plattor. De sattes ihop som ett pussel och täcker hela golvet, är ca 1 cm tjocka och liksom luft under så de går toppen att gå på.

Mjae, några rum är bara korridor och 'hänga av sig stall o jaktkläder' etc för att komma upp till övervåningen (mellanvåningen eg) där vi bor :) men vi har tänkt att använda ett rum som torkrum och ha symaskin o torkställning etc där,innanför tvättstugan, och ett rum som gästrum/sommarsovrum då vårt vanliga sovrum blir så kvavt om sommrarna så det är i dessa rum vi skulle vilja ha lite behagligare golv.

Övriga rum är mest kläd och matförråd så där spelar det eg ingen roll..
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Det är bara att lyfta upp mattan och dammsuga/skura/spola eller vad man nu vill. Om golvet under är "oömt" så gör det ju inte så mycket att det är rätt skitigt under innan man städar. Från ovansidan ser man inte smutsen.... Om man inte spiller saker som typ ruttnar så är det ju inga problem med lukt, om det bara är typ damm och "vanlig" smuts.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Du kan lägga en sk Platonmatta på betongen ,som du drar upp lite på väggen.
Detta för att fukten skall kunna ventileras bort.
Sedan kan du isolera med tunna frigolitplattor,och på det färdigt golv ; tex laminat.
Golvlisterna skall vara med spalt,för ventilationen.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Billigast är nog att slänga in en sådan där halvisolerande cellofanmatta och sen lägga en tjock heltäckningsmatta över det.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Detta lät intressant... Kan man sätta platon för att inte få in fukt??? Vi har inte en så rolig källare men den blev inte bättre när de kletade plastfärg på putsen.... Kul att de ville göra fint innan vi flyttade in :/
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Sedan kan du isolera med tunna frigolitplattor,och på det färdigt golv ; tex laminat.
...och [el]golvvärme mellan isoleringen och ytskiktet, om man vill. :)
Fast litet skeptisk är jag nog allt ändå till att fukt som kommer upp genom betongplattan ventileras bort under platonmatta. Känns som om man skulle vilja ha någon form av forcerat luftflöde där, om än litet.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

Är det inte ett problem att golvhöjden ökar kan du säkert komma undan att fräsa ner den vattenburna golvvärmen. Har dock hört att om man väl lagt in golvvärme i källaren så ska den alltid vara på?! Jag hade hursomhelst kollat upp det med någon kunnig.
 
Sv: Hur åtgärda svinkallt betonggolv?

...och [el]golvvärme mellan isoleringen och ytskiktet, om man vill. :)
Fast litet skeptisk är jag nog allt ändå till att fukt som kommer upp genom betongplattan ventileras bort under platonmatta. Känns som om man skulle vilja ha någon form av forcerat luftflöde där, om än litet.

Det kräver att det är en "torr"betongplatta med fungerande dränering under.
Man kan testa genom att lägga en plastfilm på golvet något dygn och se hur mycket kondens det blir under plasten.
 

Liknande trådar

Hemmet Vår tvättstuga (som ligger i källarvåningen i ett sutteräng-hus) har i dagsläget målat betonggolv, men då vi planerar göra om lite i...
Svar
5
· Visningar
11 966
Senast: Smulu
·
Anläggning Nu har jag sökt på forumet och hittat lite olika förslag på hur man kan åtgärda hala stallgolv, men ingen tråd övertygat mig helt om vad...
2
Svar
22
· Visningar
7 121
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp