Åtgärda halt stallgolv

Rimfaxe

Trådstartare
Nu har jag sökt på forumet och hittat lite olika förslag på hur man kan åtgärda hala stallgolv, men ingen tråd övertygat mig helt om vad som är allra bäst.

Det rör sig om ett litet stall, plats för tre boxar. Ytan som behöver åtgärdas är ca 50 kvadratmeter. Det befintliga golvet består av betong, som dock är hal. Vad gör man normalt sett för att stallgolven inte ska bli hala? De brukar ju vara ganska så grova i ytan?

Jag har läst att man kan lägga asfalt på golvet. Gissar dock på att detta blir en ganska stor investering? Vet heller ingen firma häromkring (Östergötland) som åtar sig sådana jobb. Annars verkar det vara ett hyfsat bra alternativ, gör ju att det inte blir halt, dämpande och lite sviktande. De har ju sådant golv på hästkliniker, de borde ju veta vad som är bra.

Det andra alternativet är att måla golvet med någon slags färg och blanda in någon slags sand i färgen. Detta har jag ingen erfarenhet av, har inte sett sådana golv.

Tredje alternativet, som också verkar dyrt, är att få tag i gummimattor och lägga överallt. Jag tycker dock att det verkar lite meckigt. Vet ingenstans där man kan köpa gummimattor i den mängd som behövs, till en överkomlig summa.

Fjärde alternativet, att låta fräsa golvet. Hur fungerar det? Jag har läst att folk här på Buke inte har blivit nöjda med det, golvet har varit halt ändå? Detta låter ju som ett billigt alternativ, hyra in en golvfräs eller är det golvslip förresten?

Att lägga spån eller halm på golvet är jag inte intresserad av, utan det är i så fall något av ovanstående alternativ som lockar. Antingen att låta fräsa golvet, eller att måla det med någon sandfärg. Vad har ni för erfarenheter? Vad kostar respektive åtgärd att göra (mellan tummen och pekfingret) och hur har det fungerat?
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Jag la gummimattot. Inte på hela ytan, men där hästarna går samt uppbindningsplatser. Köpte beg transportband, kostade totalt 2500 kr inkl frakt för tillräckligt mkt. Har bild någonstans.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Vi har gamla gummimattor på den vanliga uppbindningen och vid ingången till boxaran. Den lilla uppbindningen har vi en gammal matta ur en hästtransport. På det viset har vi mattor på alla ställen där hästarna vänder eller svänger. Fungerar bra.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

skulle också rekommendera gummimattor!!! jag har det i mitt stall där det också ligger betong som blir glashal...det var min pojkväns pappa som ordnade gummimattorna men jag tror att han fick dom gratis från ett företag som skulle lägga ner... lycka till!!!!
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Hur många kvadrat band fick du fatt i?

Jag har hittat ett par ställen där man kan köpa gummimattor (på rulle). Skulle gå på ett antal tusen till hela stallet, men å andra sidan kanske det räcker med att lägga i stallgången. Boxarna kommer det ju ändå att vara strö i, och så pass mycket att det ändå inte lär föreligga någon risk för att hästarna halkar i dem.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Det verkar som om de flesta enbart lägger mattor just i själva stallgången, och det räcker väl kanske. Golvet upplevs inte som halt med gummimattorna? Är de räfflade eller något?
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Oj, bra fråga. LÅg ju på rulle, vänta ska jag se om jag hittar fakturan. Gjorde jag inte, men de säljer ju fortfarande, så:

2 st hoprullade mattor á ca 9-10 meters längd och en bredd på 1 meter samt tjocklek på ca 12 - 15 mm

Köpte jag. Så 18 - 20 kvm blir det väl, eller tänker jag fel då? (tänker om man klipper varje rulle i 1 m långa bitar, då blir bitarna 1 *1 meter = 1 kvm. Och man får 9-10 sådana bitar per rulle, 2 rullar = 18 - 20 kvm??)
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Jo, det här betonggolvet blir ishalt på vintern! Med snö under hovarna så blir det bambi på hal is, vilket inte är så bra. :crazy: Vilken tur att hitta mattor gratis! Det verkar inte vara alldeles lätt när man vill ha tag i dem här och nu.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Aha, tack för tipset! ;)

Mattorna är inte hala eller så? Är de räfflade eller något på ytan? Det är svårt att veta hur de ser ut och känns utan att se dem live.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Det verkar som om de flesta enbart lägger mattor just i själva stallgången, och det räcker väl kanske. Golvet upplevs inte som halt med gummimattorna? Är de räfflade eller något?

Mina är släta (räfflade är ett as att sopa). Golvet är snorhalt för skodda hästar, är fin, putsad betong tyvärr. Lättsopat, men svinhalt för skodda, som åker som Bambi. Oskodda går det bra för.

Mattorna är inte ett dugg hala, förutom om de kommer in med styltor, då kan de vara lite hala. Mina har lärt sig stanna utanför så jag slår ut ev styltor först.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Det verkar som om de flesta enbart lägger mattor just i själva stallgången, och det räcker väl kanske. Golvet upplevs inte som halt med gummimattorna? Är de räfflade eller något?

Gummimattorna är inte det minsta hala. Våra är räfflade men det har nog mindre betydelse. Min granne har slät matta genom hela stallet och den är inte det minsta hal inte ens när hingstarna lever rövare. Den andra av våra mattor är i tunt tyg.

Däremot kan hästen fortf lätt halka mellan mattorna även om det är rakt fram. Iaf min ugnhäst som fortf efter snart 3 år i detta stallet inte lärt sig gå lite försiktigt. Ber man honom gå försiktigt är det dock inga problem men han gör det inte av sig själv som gammelstoet.




För tillfället filurar jag mest på hur vi ska får ett så halkfritt men ändå lättarbetet golv i det planerade nya stallet :angel:
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Mina är släta (räfflade är ett as att sopa).

?

Räfflorna ligger i sopriktiningen och är jättelätta att hålla rena hos oss iaf. Dock använder vi alltid en kortborstad, styvare sopbortse att sopa bort skiten med om de bajsar och när hästen är klart en med längre strån. Den kortborstade tar ju bort allt mellan räfflorna så då är det inga problem.

Däremot i transproten kan bajset trampas fast lite i räfflorna. Då rensar vi med hovkrast :angel: Men det går fort det med.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Jo, det här betonggolvet blir ishalt på vintern! Med snö under hovarna så blir det bambi på hal is, vilket inte är så bra. :crazy: Vilken tur att hitta mattor gratis! Det verkar inte vara alldeles lätt när man vill ha tag i dem här och nu.

Med snö under hovarna lär det vara halt på vilket material som förutom då grus. Det får man ju alltid slå av innan de går in i stallet.
Har man gott om pengar och orkar flytta dem hela tiden så är entremattor de som är ringar av gummi helt suveräna vad gäller halka, på dem kan man tom gå med styltor, dock kostar de ju även en bra slant vi har en som är 2 x 1 innaför stalldörren då där gärna blir halt om det regnar in lite och fölen skall svänga där för att komma in i sitt stall vilket resulterade i diverse vurpor innan vi köpte denna dock kostade den på extrapris 499:-, så blir en del för en hel stallgång. Dessutom går de ju inte att sopa utan man får lyfta och rysta och sopa under.

Nästa sak är om ni provat att skura golvet rent ? Betonggolv måste skuras med jämna mellanrum blir alltid lite belägning på dem som gör dem snorhala framförallt om det är fuktigt i luften.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

Om du bara har en stallgång ja, men om du har större yta blir det jätteknepigt där du inte har en dörr eller liknande att sopa ut det du sopat i räfflornas 'riktning' så blir det vidrigt. Jag har provat, jag blev knäpp och gav upp och körde spån ovanpå och krattning.

IOfs är det drygt göra rent mellan mattskarvarna med, de är TUNGA transportbanden. Nån gång ska jag få ändan ur och fixa skarvarna dock, säkert vilket år som helst nu =)
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

en varför tar du inte coh lägger ett tunnt lager betong över allt igen, och antingen har i grovkorning grus, eller använder den tandade sidan på spateln och gör fåror i golvet, så det blir lite struktur??
Borde vara det billigaste och smidigaste...
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

en varför tar du inte coh lägger ett tunnt lager betong över allt igen, och antingen har i grovkorning grus, eller använder den tandade sidan på spateln och gör fåror i golvet, så det blir lite struktur??
Borde vara det billigaste och smidigaste...

Och inte hållbart för fem öre så lär inte bli billigast i längden.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

har du mattor från merox? tycker mig känna igen beskrivningen. funkar dom bra?

eg skulle jag gärna haft gummiklinkers men det är ju så sjukt dyrt...
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

det ä det väl... (?) beror väl lite på hur tjockt man lägger??

Nej det är inte hållbart om man inte gjuter ett rejält tjockt golv ovanpå men då vill det nog till att man bilar bort av det gamla annars lär nivån bli helfel. Tunnare lager bara spricker efter ett tag och ramlar sönder.
 
Sv: Åtgärda halt stallgolv

har du mattor från merox? tycker mig känna igen beskrivningen. funkar dom bra?

eg skulle jag gärna haft gummiklinkers men det är ju så sjukt dyrt...

De funkar bra. Det är lite drygt att det blir skarvar där det samlas spån och skräp och skit.

De är tunga som f*n dock, inget du flyttar enkelt. Å andra sidan ligger det där de ligger även om hästen stökar.

Jag har ju dem direkt på slät betong, och kallstall, och passar jag inte lite på det kan det bli mögel under mattorna, blir som vitt mellan golv och matta. Jag brukar vika upp dem (under pust och stön) med ojämna mellanrum och lufta.

De är rejält skitiga när de kommer btw, nåt svart damm på dem, industridamm antar jag, det var det enda jag var lite mumlig över. Det är ju gamla transportband.

Men, de är TUNGA och otympliga vilket ger både för och nackdelar, man jag är för det priset SUPERNÖJD. Visst, i en idealisk värld där jag var rik skulle jag lagt flytande gummi över hela golvet, eller haft en STOR oskarvad matta etc. Men nu är jag inte rik, och för den lilla peng som mattorna kostar är jag som sagt kanonnöjd, och rek dem gärna (det ringer folk ibland, som bett om referens och fått mitt nummer).

Jag minns inte hur länge jag haft mina nu, flera år i alla fall, sen 2006 eller tidigare. Det är inte ETT enda märke efter t ex brodd i dem, så de är närmast outslitliga. Jag klurar på att köpa fler, och lägga i botten på boxarna jag..
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 285
Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 375
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp