Hur avgör man att en hund bör avlivas för aggresivt beteende?

S

Sommartjej

I min familj har vi en tik på nu 8år som heter Sally. Hon är en blandras goldenretriver/schäfer. Nu det senaste halvåret så har vi märkt en stor beteendeskillnad hos henne.
Hon har tidigare alltid varit väldigt framåt ch glad- hälsat på allt och alla :)
Men nu har hon börjat bli misstänksam mot andra människor när man är ute och promenerar med henne.

Mamma har berättat att när hon var ute med henne en eftermiddag och mötte en tjej som vi känner (hon är 15år gammal) och när tjejen satte sig ner för att hälsa på Sally så gjorde hon ett utfall mot tjejen. Hon bet henne inte men morrade till och visade tänderna.

Sådana utfall har hon gjort ytterliggare 2-3 gånger när hon har varit ute på gården här hemma.

Hon har aldrig bitit något men jag är lite rädd att det ska bli värre och att det går så långt att hon gör det.

Mamma har börjat fundera på att avliva Sally men jag tycker inte att "problemet" är SÅ allvarlig.
Man kan väl inte avliva en hund för vad den kanske kan komma att göra?

Mamma säger att Sally är gammal nu men 8år är väl ingen "ålder"? Annars är hon ju pigg och kry. I god kondition och hälsa.

Jag vet inte, vad tycker ni?

*Bekymrad*
 
jag hade tagit hunden till en vet, kanske har hon ont, eller så kanske hon börjar se dåligt? "snabba" beteende förändringar kan tyda på att något är fel på hunden. visar sig hunden vara helt frisk tycker jag att ni ska ta kontakt med en tränare som kan hjälpa er. 8 år är ingen riktig ålder på en sån hund, hon kan mycket väl leva 5 år till om hon får vara frisk. att avliva hunden är lite drastiskt tycker jag.
 
Jag tycker ni ska kolla först och främst så hon inte är sjuk eller har ont. Alla vill ju att ens hund ska vara glad och lycklig, så åk på utredning hos veterinär innan ni tar något beslut.

/fili
 
Hej
Jag tycker ni skall till en veterinär. Hunden har nog blivit
sjuk, Den har säker ont någonstans eller så har den fått en propp. Synen kan ha blivit dålig.
Synd för en hund på 8år ingen ålder.
Den kan ju bita nästa gång. Vet man med sig att hunden är sjuk gå till vet innan den biter. Min dotter blev biten i ansiktet av en schäfer. Den hade ont i öronen.
Skynda till vet :banana:
 
Hmm jag har faktiskt inte tänkt på att det kan vara något fysiskt fel på henne. En tanke om att det kan vara något med synen har faktiskt slagit mig.
Jag kommer inte att låta mamma avliva henne utan att först prata med veterinären och göra en ordentlig undersökning av Sally. Jag har själv kollat igenom henne efter yttre smärta men inte hittat något. Hon verkar ju pigg och glad i övrigt så jag är lite förbryllad :(
 
Åk till veterinären. När hunden kommit upp i den åldern tycker jag man ska göra en årlig koll hos vet. 8 år är ingen ålder, men är ju lätt att säga den är gammal (som din mamma säger) Hunden kan ju leva upp till 4-6 år till.
 
Med en sån här "årlig kolla av äldre hund" som du pratar om.
Menar du att veterinären bara tittar igenom hunden lite snabbt, lyssnar på hjärta m.m. Ungefär som veterinärbesiktning av valp.
Eller blodprov, EKG, ultraljud och allt man nu kan hitta på med dom små liven? ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 158
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Tänkte höra lite om era åsikter om en väns hund. Hon är knappt ett år och Dansk/svensk gårdshund, tik. Idag så var hon ute med mig...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp