Hur avliva mus

soom

Trådstartare
Har haft en mus som äter upp mina frösådder men inte blivit färdig att skaffa en musfälla. Nu har den fångat sig själv i min ogräskorg. Den lever men mår inte alls bra, har förmodligen varit där sen natten utan vatten. Hur avlivar jag den på bästa sätt?
 
Har haft en mus som äter upp mina frösådder men inte blivit färdig att skaffa en musfälla. Nu har den fångat sig själv i min ogräskorg. Den lever men mår inte alls bra, har förmodligen varit där sen natten utan vatten. Hur avlivar jag den på bästa sätt?
Mår en mus dåligt så snabbt om den inte får vatten?
 
Mår en mus dåligt så snabbt om den inte får vatten?
Om det har varit torrt redan innan så den antagligen letat vatten länge och därmed hamnade i hennes ogräshink så kan den nog va rätt påverkad redan. Sen KAN den ju ha ätit råttgift hos någon annan än TS så den kan ju va dålig av den anledningen också... (eller annan sjukdom/ohälsa)
 
Har haft en mus som äter upp mina frösådder men inte blivit färdig att skaffa en musfälla. Nu har den fångat sig själv i min ogräskorg. Den lever men mår inte alls bra, har förmodligen varit där sen natten utan vatten. Hur avlivar jag den på bästa sätt?
Spade eller kniv. Viktigast tycker jag är att det görs snabbt från start till mål.
 
Jag kom på att jag har en elektrisk musfälla (som aldrig fångat någon mus, eftersom första gången jag försökte så gnagde den sig in bakvägen och tog betet :meh:) så jag la ner den däri. Den ska avliva musen omedelbart. Men det hände absolut ingenting. Så jag tog en stor sten. Jag är blödig och tycker sånt är skitjobbigt, men kunde inte lämna den att självdö med gott samvete.
 
Dislokalisera nacken. Jag "brukar" använda baksidan på en morakniv och trycka till precis bakom öronen. Nu har jag inte avlivat möss på många många år, men jag tycker det är effektivast.
 
Mår en mus dåligt så snabbt om den inte får vatten?
Jag vet inte. Men den har sannolikt legat där hela dagen, på altanen i söderläge i full sol, det blir varmt. Men såklart kan det finnas nån annan anledning till tillståndet.
Om inte musen är inne i mitt hus och förstör något skulle jag aldrig kunna tänka mig att avliva den. Jag räddar till och med möss (ödlor, ekorrar, kopparormar, fåglar, osv) som min katt har tagit om jag kan.
Det tar emot att döda mördarsniglar. Möss tar emot ännu mer.
Vi har möss som förstör frösådder, och vi har möss på som tar sig in i huset via väggen mot altanen, tror jag, kan iaf höra dom springa där. Precis bredvid ogrässpannen står en kruka som en mus varit och grävt i och käkat innehåll från.
Men den här musen var oavsett bortom räddning, den var oerhört slö och fick nån kramp.
 
Dislokalisera nacken. Jag "brukar" använda baksidan på en morakniv och trycka till precis bakom öronen. Nu har jag inte avlivat möss på många många år, men jag tycker det är effektivast.
En penna fungerar bra att använda för sånt också. Däremot så bits en del så man får akta fingrarna. Jag hade svårt att slå ihjäl möss men sen jag försökte rädda en från en katt och den bet mig ordentligt som tack och en vän något år senare fick sitt hus nedbränt pga en mus som gnagde på elkablarna så är det lättare även om jag fortfarande föredrar att slå ihjäl framför att knäcka nacken. Nu har jag både hund och duktiga jägarkatter som brukar ta hand om de flesta som tur är.
 
Har haft en mus som äter upp mina frösådder men inte blivit färdig att skaffa en musfälla. Nu har den fångat sig själv i min ogräskorg. Den lever men mår inte alls bra, har förmodligen varit där sen natten utan vatten. Hur avlivar jag den på bästa sätt?
Är den död?
Annars hade jag rekommenderat att klubba till den med en spade eller ett baseballträ. Snabbt ska det gå i alla fall så den inte lider.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Daimstruten
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 072
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 401
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp