Hur länge kan man vara magsjuk?

Bapelsin

Trådstartare
Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle bajsa på mig, fick spring till toa. Bara vatten. Sedan dess, alltså mer än en vecka, har det bara varit vatten. Dimor hjälper inte, men det gick ändå att leva någorlunda normalt. Tills jag började kräkas också, vilket jag gjorde sent i fredags kväll. Första två dygnen kräktes jag bara på natten, en gång per natt. Sen har det blivit mer och mer, igår kräktes jag nog 6-7 gånger. Mår illa konstant. Jätteilla. Ligger i soffan eller sängen. Sover en del. Har fått i mig blåbärssoppa och lite tomatsoppa, och några teskedar äggröra. Jag är så uttorkad att det ser ut som jag har bruna blåtiror runt ögonen. Och det tar på psyket, det är fruktansvärt att må illa hela tiden.

Men alltså hur länge kan man vara magsjuk? Ingen annan i familjen har blivit smittad. Jag har inte ätit eller gjort något annorlunda mot övriga familjen. Först tänkte jag att magen rasade pga stress inför sonens student på fredagen, men det var det uppenbarligen inte.
 
Inget svar på frågan, men ärligt talat i din sits hade jag ringt 1177 för att få råd. Och satsat på Resorb in the meantime. Även om du är frisk i grunden låter det inte bra att bli så uttorkad när det dessutom är varmt. Ta hand om dig!
 
Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle bajsa på mig, fick spring till toa. Bara vatten. Sedan dess, alltså mer än en vecka, har det bara varit vatten. Dimor hjälper inte, men det gick ändå att leva någorlunda normalt. Tills jag började kräkas också, vilket jag gjorde sent i fredags kväll. Första två dygnen kräktes jag bara på natten, en gång per natt. Sen har det blivit mer och mer, igår kräktes jag nog 6-7 gånger. Mår illa konstant. Jätteilla. Ligger i soffan eller sängen. Sover en del. Har fått i mig blåbärssoppa och lite tomatsoppa, och några teskedar äggröra. Jag är så uttorkad att det ser ut som jag har bruna blåtiror runt ögonen. Och det tar på psyket, det är fruktansvärt att må illa hela tiden.

Men alltså hur länge kan man vara magsjuk? Ingen annan i familjen har blivit smittad. Jag har inte ätit eller gjort något annorlunda mot övriga familjen. Först tänkte jag att magen rasade pga stress inför sonens student på fredagen, men det var det uppenbarligen inte.
Du har inte varit i kontakt med en giardia hund?
 
Inget svar på frågan, men ärligt talat i din sits hade jag ringt 1177 för att få råd. Och satsat på Resorb in the meantime. Även om du är frisk i grunden låter det inte bra att bli så uttorkad när det dessutom är varmt. Ta hand om dig!
Jag får tyvärr inte i mig resporb, hela magen vänder sig.
 
Jag tycker att du ska gå till läkaren och be om att de tar avföringsprover 😊. Utifrån det du beskriver kan det t.ex. vara tala om en infektion med cryptosporidier 😊. Och försök få i dig vätska! Extra viktigt nu när det dessutom är varmt ute 🥰.
Jag får i mig okej med vatten men det åker ju bara rakt igenom 😔
Får kanske ringa VC imorgon trots allt 😊
 
Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle bajsa på mig, fick spring till toa. Bara vatten. Sedan dess, alltså mer än en vecka, har det bara varit vatten. Dimor hjälper inte, men det gick ändå att leva någorlunda normalt. Tills jag började kräkas också, vilket jag gjorde sent i fredags kväll. Första två dygnen kräktes jag bara på natten, en gång per natt. Sen har det blivit mer och mer, igår kräktes jag nog 6-7 gånger. Mår illa konstant. Jätteilla. Ligger i soffan eller sängen. Sover en del. Har fått i mig blåbärssoppa och lite tomatsoppa, och några teskedar äggröra. Jag är så uttorkad att det ser ut som jag har bruna blåtiror runt ögonen. Och det tar på psyket, det är fruktansvärt att må illa hela tiden.

Men alltså hur länge kan man vara magsjuk? Ingen annan i familjen har blivit smittad. Jag har inte ätit eller gjort något annorlunda mot övriga familjen. Först tänkte jag att magen rasade pga stress inför sonens student på fredagen, men det var det uppenbarligen inte.

Salmonella? 😬
Kontakta vc. Det är lite väl länge du varit sjuk nu.
 
Jag får i mig okej med vatten men det åker ju bara rakt igenom 😔
Får kanske ringa VC imorgon trots allt 😊
Ja, gör det 👍😊! Och kanske köpa något mot diarré, som kan sakta ner farten så du inte förlorar så mycket vätska? När jag var veterinärstuderande så hade vi ett utbrott med cryptosporidier efter att vi sågat i döda kalvar (och spolat rent i rummet efteråt). Alla utom typ 2 (jag var en af dem som slapp undan 💪) blev sjuka och en student blev inlagd på grund av vätskebrist.

Jag har varit till ett seminarium senast i dag om just denna parasit dessutom, där de pratade om att den är väldigt mycket mer vanlig än man kan tro! Man tror att förorenat vatten är den största smittkällan.
 
Salmonella? 😬
Kontakta vc. Det är lite väl länge du varit sjuk nu.
Salmonella har vi bekämpat ganska bra de senaste många åren, men den är såklart fortfarande ”alltid” relevant. Men av bakterierna så är campylobacter den vanligaste syndaren i dag 😊.

Så ännu en gång, gå till läkaren och ta ett bajsprov TS 😊👍.
 
Salmonella har vi bekämpat ganska bra de senaste många åren, men den är såklart fortfarande ”alltid” relevant. Men av bakterierna så är campylobacter den vanligaste syndaren i dag 😊.

Så ännu en gång, gå till läkaren och ta ett bajsprov TS 😊👍.
Tänkte nu när det varit varmt och ts kanske ätit ute ngnstans som inte lyckats hålla sina rutiner 😬
 
Tänkte nu när det varit varmt och ts kanske ätit ute ngnstans som inte lyckats hålla sina rutiner 😬
Tanken är god, men de bakterier som växer fort i värmen när maten kanske står för länge ute på bordet innan den blir uppäten, ger oftast magont som går över på ett par dagar 😊. Det är mest de toxinbildande bakterierna som Clostridium perfringens och Bacillius cereus och de ger sällan så stora och långvariga symtom som de TS upplever 😊.
 
Tanken är god, men de bakterier som växer fort i värmen när maten kanske står för länge ute på bordet innan den blir uppäten, ger oftast magont som går över på ett par dagar 😊. Det är mest de toxinbildande bakterierna som Clostridium perfringens och Bacillius cereus och de ger sällan så stora och långvariga symtom som de TS upplever 😊.
Du har säkert rätt 🙂
 
Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle bajsa på mig, fick spring till toa. Bara vatten. Sedan dess, alltså mer än en vecka, har det bara varit vatten. Dimor hjälper inte, men det gick ändå att leva någorlunda normalt. Tills jag började kräkas också, vilket jag gjorde sent i fredags kväll. Första två dygnen kräktes jag bara på natten, en gång per natt. Sen har det blivit mer och mer, igår kräktes jag nog 6-7 gånger. Mår illa konstant. Jätteilla. Ligger i soffan eller sängen. Sover en del. Har fått i mig blåbärssoppa och lite tomatsoppa, och några teskedar äggröra. Jag är så uttorkad att det ser ut som jag har bruna blåtiror runt ögonen. Och det tar på psyket, det är fruktansvärt att må illa hela tiden.

Men alltså hur länge kan man vara magsjuk? Ingen annan i familjen har blivit smittad. Jag har inte ätit eller gjort något annorlunda mot övriga familjen. Först tänkte jag att magen rasade pga stress inför sonens student på fredagen, men det var det uppenbarligen inte.
Kontakta vården!
Jag blev inlagd efter en vecka med diarré och kräkningar. Kunde inte ens behålla vätskeersättning, var helt slut i kropp och knopp. Uttorkad, gått ned massor i vikt, elektrolytrubbningar. De blev nästan arga på sjukhuset för att jag inte kommit tidigare, men faktum var att jag varit hos läkare dagen innan som även gjorde UL på buken men skickade bara hem mig på vätskeersättning.
Jag var inlagd i nästan en vecka.
 
Kontakta vården!
Jag blev inlagd efter en vecka med diarré och kräkningar. Kunde inte ens behålla vätskeersättning, var helt slut i kropp och knopp. Uttorkad, gått ned massor i vikt, elektrolytrubbningar. De blev nästan arga på sjukhuset för att jag inte kommit tidigare, men faktum var att jag varit hos läkare dagen innan som även gjorde UL på buken men skickade bara hem mig på vätskeersättning.
Jag var inlagd i nästan en vecka.
Men fy så obehagligt! Jag kommer definitivt ringa VC imorgon. Jag är def. uttorkad men jag vet inte till vilken grad.

Tycker att du ska kontakta vården redan idag. Akuten på något lasarett i närheten.
Jag börjar med VC imorgon bitti 😊
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 174
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 035
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp