Hur länge kan man vara magsjuk?

Tycker du ska åka in akut och inte vänta till vårdcentralen imorgon. Ring iaf sjukvårdsupplysningen redan nu ikväll.
Jag vet bara inte hur jag ska klara av att sitta på akuten. Det rinner ur mig och när jag kräks måste jag sitta på toa för när jag tar i kommer det lika mycket i andra änden. Känns inte görbart på akuten. Och jag klarar knappt av att ta mig runt i huset. Ligger mest. Mår så illa och sålänge jag ligger stilla håller det sig på en någorlunda nivå, så fort jag rör mig vill jag kräkas.
 
Jag vet bara inte hur jag ska klara av att sitta på akuten. Det rinner ur mig och när jag kräks måste jag sitta på toa för när jag tar i kommer det lika mycket i andra änden. Känns inte görbart på akuten. Och jag klarar knappt av att ta mig runt i huset. Ligger mest. Mår så illa och sålänge jag ligger stilla håller det sig på en någorlunda nivå, så fort jag rör mig vill jag kräkas.
Kanske kan du uttrycka samma farhågor om att sitta på (och ta dig till) akuten till de 1177? Det måste ju finnas lösningar på sånt.

1177 kan nog dessutom ordna en tid på närakut/jourmottagning om en sådan finns i närheten och de tycker det är befogat?
Det värsta som händer är väl att de ber dig ringa vc i morgon bitti.
I bästa fall kan du få hjälp redan ikväll.

Saxat från 1177:
Kontakta en vårdcentral eller ring telefonnummer 1177 för sjukvårdsrådgivning om något av följande stämmer in på dig:

  • Du känner dig mycket trött och svag.
  • Du har haft diarré i mer än en vecka.
  • Du kräks mer än ett dygn utan att det avtar.
https://www.1177.se/sjukdomar--besv...h-krakningar/magsjuka--diarre-och-krakningar/
 
Nu har jag pratat med VC som sa att jag ska ringa en ambulans och åka till sjukhuset. Med ambulans kommer jag rakt in på avdelningen och slipper sitta i väntrummet. Det känns skönt. Så får vi se var detta landar.
 
Nu har jag pratat med VC som sa att jag ska ringa en ambulans och åka till sjukhuset. Med ambulans kommer jag rakt in på avdelningen och slipper sitta i väntrummet. Det känns skönt. Så får vi se var detta landar.
Krya på dig, skönt att du får hjälp!!! Kan ju faktiskt vara så att du är så uttorkad att du hamnat i en ond cirkel där uttorkningen i sig gör att du mår illa och kräks... Men i alla händelser - bra att du får hjälp! :heart

Uppdatera oss gärna hur det går för dig när du kan/vill/orkar!
 
Nu har jag pratat med VC som sa att jag ska ringa en ambulans och åka till sjukhuset. Med ambulans kommer jag rakt in på avdelningen och slipper sitta i väntrummet. Det känns skönt. Så får vi se var detta landar.


Skönt att du får hjälp nu själv var jag magsjuk i två veckor i vintras. Helt vidrigt behövde aldrig åka in men var rejält uttorkad och var i regelbunden kontakt med 1177. Hoppas du får bra hjälp nu!
 
Nu har jag pratat med VC som sa att jag ska ringa en ambulans och åka till sjukhuset. Med ambulans kommer jag rakt in på avdelningen och slipper sitta i väntrummet. Det känns skönt. Så får vi se var detta landar.
Bra att du tog kontakt.
Jag hade i bakhuvudet att det nog kunde vara ett alternativ de föreslog, men ville inte säga något ifall det var fel.
 
Tack alla för omtanken ❤️

Jag blev, på VC inrådan, körd av ambulans till infektionskliniken. Jag fick något mot illamåendet i ambulansen och blev nästan gråtfärdig när jag kände att illamåendet försvann. Fick dropp i ambulansen också.

Nu har jag blivit flyttad till AVA där jag ska ligga över natten. Har fått kaliumdropp och hjärtövervakning. Har ett jättefint nyrenoverat enkelrum och alla jag stött på hittills har varit så rara och omhändertagande.

Eftersom jag äter litium måste jag lämna litiumprover som ska vara godkända innan jag får åka hem imorgon. Hade förhöjda (och för höga) nivåer nu.

Proverna visar inte på någon infektion eller inflammation. Jag vet inte om det har skickats prover för analys men de får jag väl svar på när jag har kommit hem antar jag.

Har ätit lite ris och kyckling och det var himmelskt!!
 
Tack alla för omtanken ❤️

Jag blev, på VC inrådan, körd av ambulans till infektionskliniken. Jag fick något mot illamåendet i ambulansen och blev nästan gråtfärdig när jag kände att illamåendet försvann. Fick dropp i ambulansen också.

Nu har jag blivit flyttad till AVA där jag ska ligga över natten. Har fått kaliumdropp och hjärtövervakning. Har ett jättefint nyrenoverat enkelrum och alla jag stött på hittills har varit så rara och omhändertagande.

Eftersom jag äter litium måste jag lämna litiumprover som ska vara godkända innan jag får åka hem imorgon. Hade förhöjda (och för höga) nivåer nu.

Proverna visar inte på någon infektion eller inflammation. Jag vet inte om det har skickats prover för analys men de får jag väl svar på när jag har kommit hem antar jag.

Har ätit lite ris och kyckling och det var himmelskt!!
Skönt att höra att du fått hjälp.
Och bra att du åkte in så de får hålla koll på värden och fick i dig något.
 
Ursäkta - och jag förstår om du inte vill svara! - men då jag själv varit liknande/lika sjuk, så jag förstår vad du genomgått. Men gör sjukhuset något annat än ge dropp? Alltså får man något "kraftfullare" än Dimor för att få stopp på magen, eller vätskar man bara upp med dropp och väntar ut? Min vc tycker nämligen att jag ska åka in akut men jag har sjukhusfobi och ser inte riktigt nyttan för mig, får ju i mig lite vatten iaf.
 
Ursäkta - och jag förstår om du inte vill svara! - men då jag själv varit liknande/lika sjuk, så jag förstår vad du genomgått. Men gör sjukhuset något annat än ge dropp? Alltså får man något "kraftfullare" än Dimor för att få stopp på magen, eller vätskar man bara upp med dropp och väntar ut? Min vc tycker nämligen att jag ska åka in akut men jag har sjukhusfobi och ser inte riktigt nyttan för mig, får ju i mig lite vatten iaf.
Har du testat höra med 1177?
 
Ursäkta - och jag förstår om du inte vill svara! - men då jag själv varit liknande/lika sjuk, så jag förstår vad du genomgått. Men gör sjukhuset något annat än ge dropp? Alltså får man något "kraftfullare" än Dimor för att få stopp på magen, eller vätskar man bara upp med dropp och väntar ut? Min vc tycker nämligen att jag ska åka in akut men jag har sjukhusfobi och ser inte riktigt nyttan för mig, får ju i mig lite vatten iaf.
om du förlorar vätska via diarre och/eller kräkningar förlorar du inte bara vatten utan din saltbalans rubbas. Om du enbart dricker vatten när du börjar bli uttorkad riskerar du bieffekter som t.ex hjärtpåverkan (det är därför Bapelsen får kalium). Om de gör något mer beror förmodligen på om de kan hitta någon behandlingsbar orsak till dina besvär, men vätskan och saltbalansen är viktigast.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 220
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp