Hur bedöma behov av täcke?

ghostofashark

Trådstartare
Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig om det regnade eller snöade. Vanligt regntäcke vid plusgrader och 100 g vid minusgrader. Han är ett grovt byggt halvblod och sätter bra med vinterpäls.
I år går han dock utan fri tillgång i hagen, och jag känner mig lite osäker kring hur det kan påverka hans förmåga att hålla värmen. Bor nära Uppsala, så det brukar bli en kort period på vintern med iaf runt minus 10 grader.
Räcker det med att bara ge lite mer hö när det är kallt, oavsett om det ges i hagen eller annan tid på dagen? Jag förstår ju självklart att alla hästar är individer och får ju anpassa mig om han uppenbart fryser, men andras erfarenheter är ju alltid intressanta.
 
Det borde räcka om inte hästen är särskilt frusen av sig. Om han känns mjuk och smidig i musklerna och fin att rida och ser nöjd ut på kroppsspråket i hagen så är det nog bra.

Själv skulle jag nog välja det fodrade täcket vid mycket nederbörd om det var underv10 plusgrader ute. Blöta och vind är ett större provlem än "torr" kyla.
 
Tänker liknande som ^
går den på lösdrift eller står den inne om nätterna?
vi har våra ute på lösdrift och har därav skydd från vind. 2 st har täcken- de som ska tränas mkt å tävla i vinter(travhästar)
de andra går utan för att sätta päls(4 st)
dock i jan/feb när det är 25-30 minus får även dem ett täcke, tunnare(inte 1 åringarna dock, de har bara av sig dem)
 
Tänker liknande som ^
går den på lösdrift eller står den inne om nätterna?
vi har våra ute på lösdrift och har därav skydd från vind. 2 st har täcken- de som ska tränas mkt å tävla i vinter(travhästar)
de andra går utan för att sätta päls(4 st)
dock i jan/feb när det är 25-30 minus får även dem ett täcke, tunnare(inte 1 åringarna dock, de har bara av sig dem)

Han står inne på nätterna, så det är ju rätt kort tid per dag ute i kylan. Tänker att 100 gram borde räcka, tror inte att han är särskilt frusen av sig egentligen.
 
Håller de hullet och inte blir stela så ger jag inte mer hö, bara risk att de lägger på sig kilon istället och det är ju sällan bra :) tycker du verkar ha sunt förnuft så lyssna på din häst, lite extra hö om det är blåsigt kanske, eller täcke, eller båda. Du märker nog det :)
 
Jag brukar känna om öronen är kalla, stoppa in handen under täcket och känna om hästen känns lagom eller kall samt titta på tecken att hästen huttrar, spänner sig, öm i ryggen t ex.
 
en sak att tänka på är också, står den ute dygnet runt- anpassar den sig bättre, jämt m om den står inne i värme om nätterna- då det blir stora temperaturskillnader
 
Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig om det regnade eller snöade. Vanligt regntäcke vid plusgrader och 100 g vid minusgrader. Han är ett grovt byggt halvblod och sätter bra med vinterpäls.
I år går han dock utan fri tillgång i hagen, och jag känner mig lite osäker kring hur det kan påverka hans förmåga att hålla värmen. Bor nära Uppsala, så det brukar bli en kort period på vintern med iaf runt minus 10 grader.
Räcker det med att bara ge lite mer hö när det är kallt, oavsett om det ges i hagen eller annan tid på dagen? Jag förstår ju självklart att alla hästar är individer och får ju anpassa mig om han uppenbart fryser, men andras erfarenheter är ju alltid intressanta.
En häst får upp värmen av att äta så ska effekten av mer grovfoder fungera så som du önskar, dvs. göra att hästen fryser mindre/inte alls måste det också ges när hästen faktiskt fryser. Visserligen gör ett späcklager också att hästen får lättare att hålla värmen men det är ju inte särskilt sunt.

Jag tycker att det här med gram fodring är bra mycket svårare än att x-antal gram gör att hästen håller sig lagom varm i y-temperatur/väderförhållande. Jag märker större skillnad på mina hästar iallafall beroende på vikten på täcket de har på sig än på antalet gram. Lätta täcken värmer mer, de skapar en luftspalt dels mellan hästen och täcket genom att det inte plattar till den eventuella pälsen som finns och dels blir luftspalten bättre inuti ett lätt täcke än på ett tyngre som trycker ner sig självt och därför blir ett lätt täcke också varmare än ett tyngre.
 
Jag har en spårklippt isbjörn på lösdrift. Han behöver nog inte täcke men detta eviga regnande gör att täcke åker på. det Dom står bara och kurar ute regnet. Dessutom tar det en evighet innan han är torr
Ej tunna ofodrade täcken då dom blir kalla. Har 50-100gr täcken. Lika viktigt är att byta ofta, täcken som ej läcker samt bra passform. Aldrig täcke vid - grader för min del. Hästar som verkligen fryser i regnet äter inte, dom står bara och skakar. Dom klimatförändringar vi har nu gör att det är andra förutsättningar än förr.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 467
Senast: fejt
·
Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 175
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp